ההפרטה בנמל חיפה מתקדמת: הממשלה צפויה לאשר את "צו האינטרסים"
ההפרטה בנמל חיפה מתקדמת: הממשלה צפויה לאשר את "צו האינטרסים"
הצו מחליף את מניית המדינה או מניית הזהב שהיתה נהוגה בעבר בחברות מופרטות, ולמדינה יש מספר "מנופים" בהם היא יכולה להשתמש במידה והחברה המופרטת תפר את הצו. יש ארבע מתמודדות ריאליות שנותרו במירוץ לרכישת נמל חיפה
בישיבת הממשלה שתתכנס מחר (ג') יעלה לדיון והצבעה "צו הגנה על אינטרסים ייחודיים בחברת נמל חיפה", צו זה דואג לכך שהאינטרסים הכלכליים, החברתיים והביטחוניים של המדינה יישמרו גם לאחר שהנמל יופרט ויעבור לבעלים חדשים. ההצבעה על צו האינטרסים היא צעד הכרחי לקראת ההפרטה של הנמל הממשלתי הצפוני, וזו צפויה לעבור בממשלה ללא התנגדויות.
הפרטת נמל חיפה יצאה לדרך ב-2018, והיתה צפויה להסתיים עד סוף השנה, אך נכון לעכשיו נראה כי תתעכב במספר חודשים בעקבות דין ודברים של רשות החברות, עיריית חיפה, חברת נמלי ישראל (חנ"י) ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י).
צו האינטרסים מתייחס לנושאים שבהם המדינה היא עדיין "בעל הבית" בכל הקשור לנמל חיפה, למרות שהמדינה תעניק למפעיל החדש של הנמל 100% ממניות החברה. הצו מחליף את מניית המדינה או מניית הזהב שהיתה נהוגה בחברות מופרטות בעבר (דוגמת אל על).
הצו מכיל שישה סעיפים שאותם הממשלה תאשר: הראשון הוא הבטחת המשך קיומן של פעילויות שהן חיוניות לביטחון המדינה, המפורטות בנספח הביטחוני, או ליחסי החוץ שלה ובין היתר המשך קיום טעינה ופריקה של חומרי נפץ וציוד אמצעי לחימה והמשך מתן שירותי נמל ותפעול לחיל הים. השני הוא הבטחת קיומם הרציף של שירותי נמל בידי החברה. השלישי הוא שמירת אופייה של החברה כחברה ישראלית שמרכז עסקיה וניהולה יהיו בישראל. הרביעי הוא מניעת חשיפה או גילוי של מידע מסווג, מטעמים של ביטחון המדינה או יחסי החוץ שלה, לרבות מידע בקשר לאבטחה פיזית ולרבות אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות. החמישי הוא קידום התחרות בתחבורה נמלית ומניעת ריכוזיות במשק. השישי הוא מניעת היווצרות של עמדת השפעה על החברה של גורמים עוינים או של גורמים העלולים לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה.
למדינה יש מספר "מנופים" בהם היא יכולה להשתמש במידה והחברה המופרטת תפר את הצו, בין השאר הצו מטיל על החברה חובות מסירת מידע בקשר לעניינים חיוניים של המדינה, שמירה על ישראליות של דירקטורים ובעלי תפקידים אחרים בחברה והדרישה להיותם בעלי סיווג בטחוני מתאים, ושמירה על סודיות מידע מסווג. בנוסף, שינויים מהותיים במבנה התאגידי של החברה יהיו טעונים את אישור שרי הממשלה, למדינה תהיה סמכות למינוי משקיף לדירקטוריון החברה ותינתן "סמכות להוצאת צווים נוספים שנועדו להבטיח כי תתקיים פעילות חיונית כפי שנקבעה בעניינים החיוניים של המדינה בחברה".
ההכרזה על הזוכים בהפרטת נמל חיפה היתה אמורה להתקיים החודש, אך זו מתעכבת עקב מחלוקת על גורלם של שטחי חזית הים בקרבת הנמל ששווים מוערך במאות מיליוני שקלים. המחלוקת נידונה כעת בין הצדדים השונים: חברת נמל חיפה ורשות החברות שמנהלת את מכרז ההפרטה ורשות מקרקעי ישראל, ברקע מעורבות בסיפור גם עיריית חיפה וחברת נמלי ישראל. באוצר אופטימיים לגבי סגירת המחלוקות, וסבורים כי העיכוב לא יהיה משמעותי.
נכון לעכשיו יש ארבע מתמודדות ריאליות שנותרו במירוץ לרכישת נמל חיפה. הקבוצה הראשונה מורכבת מחברת מספנות ישראל וDP World האמירתית, הקבוצה השנייה היא חברת Adani ההודית יחד עם קבוצת גדות (קרן טנא), השלישית כוללת את דני אונגר יחד עם קרן ג'נריישן קפיטל ו-LOMAR Shipping הבריטיים, והרביעית היא שפיר הנדסה יחד עם ים השיבולים של מיקי שירן.