סגור
בית ספר ערבים חינוך ב כפר מנשיה זבדה
תלמידים ערבים. היעדר שליטה בשפה העברית (צילום: עמית מגל)

צניחה חדה בהישגי תלמידים ערבים בשפה העברית: שפל של עשור במבחנים הארציים

דו"ח הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך חושף: ירידה של 12 נקודות בציון הממוצע של תלמידי כיתות ו' בחינוך הערבי; שליש מהתלמידים מתקשים בשליטה בסיסית בשפה העברית; צניחה דרמטית של 24 נקודות בקרב התלמידים הדרוזים

ירידה חדה של 12 נקודות נרשמה בציון הממוצע של תלמידי כיתות ו' בחינוך הערבי במבחנים הארציים בעברית מ-511 נקודות במבחנים הקודמים ב-2018 ל-499 נקודות במבחנים ב-2023. זו ירידה של 15 נקודות לעומת שנת השיא 2017 (ציון של 514 נקודות). זוהי התוצאה הנמוכה יותר מאז שהחלו המבחנים ב-2014 והיא נמוכה אף מהתוצאה במבחנים שנה זו (500). כך עולה מתוצאות המבחנים הארציים בערבית לכיתות ו' שנערכו ב-2023 ומפרסמת היום הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה).
שיעור התלמידים ברמות הנמוכות, המעידות על שליטה בסיסית בלבד או על היעדר שליטה בשפה העברית, עלה ב-6% מ-30% ב-2018 ל36% -ב-2023, השיעור הגבוה ביותר מאז החלה המדידה. נרשמו ירידות בהישגים של רוב הקבוצות. בקבוצות שהישגיהן היו גבוהים במדידות קודמות (דרוזים ובנות) - הירידות היו בולטות במיוחד. הבנות ירדו ב-16 נקודות מ-525 נקודות ב-2018 ל-507 ב-2023. ההישגים של הבנות במערכת החינוך טובים משל הבנים בכל ה-OECD וכמובן גם בחברה היהודית בישראל. הבנים ירדו ב-6 נקודות מ-496 נקודות ב-2018 ל-490 ב-2023.
בחלוקה לפי מגזר, הדרוזים שהישגיהם טובים בהרבה משל הערבים צנחו ב-24 נקודות מ-569 נקודות ב-2018 ל-545 ב-2023 מצב שצרך להדאיג גם את מערכת הביטחון. הערבים (ללא הבדואים) ירדו ב-13 נקודות מ-514 ל-501 ולבדואים ממוקמים כל כך נמוך שהם ירדו רק בנקודה מ-481 נקודות ל-480. סיבה אפשרית לכישלון היא שחלה ירידה גדולה בשיעור התלמידים שמשתמשים בעברית מחוץ לבית הספר מ-44% ב-2018 ל-32% ב-2023 .
החסמים המרכזיים להוראה איכותית בשיעורי העברית, לפי דיווחי המורים: 85% מהמורים מדווחים על היעדר חשיפה של התלמידים לעברית מחוץ לבית הספר ; 62% מהמורים מדווחים כי התלמידים אינם משקיעים מאמץ בלימודי העברית ; 41% מהמורים מדווחים כי לתלמידים עמדות שליליות כלפי לימודי העברית.
שר החינוך יואב קיש הגיב כאילו הוא לא שר החינוך כבר שנתיים. "ממצאי המחקר של ראמ"ה לשנת תשפ"ג מדגישים את הצורך בשינוי מערכתי בהוראת השפה העברית במגזר הערבי. הנתונים משקפים את המצב המורכב שירשנו, ומחדדים את החשיבות של התוכניות החדשות והייעודיות שמשרד החינוך מוביל בתחום זה".
לדבריו, "משרד החינוך הציב את קידום השפה העברית בחברה הערבית כיעד אסטרטגי מרכזי. התוכנית 'עברית לחיים' שהשקנו מתמקדת בחיזוק העברית הדבורה מהגיל הרך ועד התיכון. אין לי ספק שהצעדים שאנו מובילים כיום, בשיתוף עם הרשויות המקומיות, יובילו לשיפור משמעותי בשנים הקרובות. זוהי משימה לאומית מהמעלה הראשונה, והיא תישאר בראש סדר העדיפויות של משרד החינוך".