סגור
אקומיוניטי איסוף פסולת אלקטרונית
איסוף פסולת אלקטרונית על ידי אקומיוניטי.

בית המשפט: תאגיד אקומיוניטי יוכל להמשיך לאסוף פסולת אלקטרונית למיחזור

בחודש שעבר ביטל המשרד להגנת הסביבה את ההכרה בתאגיד בטענה כי אינו עומד בתנאים, ובכך הותיר כמחצית מהרשויות המקומיות ללא פתרון לאיסוף פסולת אלקטרונית כמו מחשבים, מכשירי חשמל וסוללות. ביהמ"ש הוציא צו ביניים שמקפיא את ההחלטה עד לדיון בנושא 

בית המשפט המחוזי לעניינים מנהליים בירושלים קבע בצו ביניים כי תאגיד אקומיוניטי יחזור לאסוף פסולת אלקטרונית למיחזור. החלטת המשרד להגנת הסביבה לבטל את ההכרה בו תושהה עד שבית המשפט יקיים דיון בנושא.
ב-11 ביולי החליט המשרד להגנת הסביבה לבטל את ההכרה בתאגיד ללא התרעה מראש או זמן היערכות, וכך הותיר כמחצית מהרשויות המקומיות בישראל ללא פתרון לאיסוף פסולת אלקטרונית.
כדי ליישם את חוק פסולת אלקטרונית, מעניק המשרד להגנת הסביבה הכרה למספר גופים, לתקופה של חמש שנים. הגופים הללו מתקשרים עם היבואנים והיצרנים המממנים את פעילותם, והגופים המוכרים אוספים את הפסולת המשויכת לגופים האלו מהרשויות המקומיות ובתי הצרכנים. בחודש יולי, החליט המשרד שלא לחדש את ההכרה בתאגיד אקומיוניטי, ולצד תאגיד מ.א.י הוותיק, להוסיף תאגיד חדש – ת.מ.י. הסיבה לכך היא אי שביעות רצון של הרגולטור מתפקוד תאגיד אקומיוניטי, שאף ספג עיצומים כספיים בשל התנהלותו ולפי המשרד להגנת הסביבה, ״כשל במילוי תפקידו״.
בהודעה שפרסם המשרד נאמר כי התוכנית העסקית שהציג התאגיד אינה מאפשרת עמידה בחובות גוף יישום מוכר לפי החוק, ובתוך כך אינה כוללת יישום הסדר לאיסוף מדרכות והקמה של מוקדי איסוף לפסולת אלקטרונית וסוללות ברשויות המקומיות שיתקשרו איתו. עוד הוסיף כי ״בקשת אקומיוניטי אינה עומדת בסטנדרטים המינימליים לעניין בקרה על מתקני המיחזור, ההסברה לציבור או בעניין הקמת מערכת מידע לשיפור המעקב אחר הפסולת כדי למנוע העברתה לגורמים שאינם מורשים. כל אלו נבחנו גם על רקע המידע שבידי המנהל ביחס לעמידה בדרישות ההכרה בעבר״.
אלא שההחלטה לבטל את ההכרה בתאגיד, המעסיק עובדים וקשור בחוזי התקשרות עם כמחצית מהרשויות בישראל, יבואנים, יצרנים, אחראים לפינוי פסולת, אתרי טיפול ועוד, בוצעה באופן מיידי – ללא כל תקופת היערכות. המשמעות: רשויות מקומיות רבות נותרו ללא מענה לאיסוף פסולת אלקטרונית משטחן, שעה שהחלפת זכיין אינה מידית אלא כרוכה ביציאה למכרז, תהליך שנמשך מספר חודשים. המשרד להגנת הסביבה, למרות זאת, לא סיפק לרשויות כל מענה אחר.
ברשויות המקומיות זעמו על ההתנהלות, אולם נותרו להתמודד לבדם עם בעיית הפסולת, בעוד שהמשרד להגנת הסביבה הציע להן לאגור בשטחן את הפסולת עד להשלמת המכרזים. בתגובתו לבית המשפט באשר לעתירת אקומיוניטי ציין המשרד כי ״אי חידוש ההכרה עשוי לגרור קושי במשק לטווח הקצר״.
תאגיד אקומיוניטי עתר לבית המשפט בבקשה לצו ביניים, בשל ״פגמים שנפלו״ בהחלטת המשרד להגנת הסביבה. שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, חגית מאק קלמנוביץ, החליטה לקבל את בקשת תאגיד אקומיוניטי למתן צו ביניים, ולהשהות לעת עתה את ביטול ההכרה בתאגיד, עד לקיום דיון בנושא בבית המשפט. השופטת הבהירה כי אין בהחלטה זו כדי ללמד על סיכויי העתירה להתקבל או על תקינות החלטת המשרד להגנת הסביבה לבטל את ההכרה.
לפי נימוקיה, ״אין ספק באשר לזכות המשיב לשקול שנית את עמדתו ולא לחדש את מעמדתה של העותרת, אך ברור כי הדבר גורם להפסקת פעילותה בהתראה קצרה יחסית, על כל המשמעויות הכלכליות והאחרות הנובעות מכך. אין בהמשך פעילותה של המבקשת לתקופת זמן מוגבלת כדי לגרום נזק משמעותי כלשהו״. ההחלטה עצמה עשויה כעת לייצר מורכבות בשוק הפסולת ועבור המשרד להגנת הסביבה, שכן כעת בעקבותיה פועלים בשוק שני גופים מוכרים (אקומיוניטי ומ.א.י) תחת תנאים שונים שקבע הרגולטור, שכן אקומיוניטי ימשיכו לפעול לפי תנאי ההכרה הקודמים.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד השיב בפירוט לעתירה וסבר שאין מקום לתת צו ביניים שיגביר את חוסר הוודאות ועלול להקשות על היערכות ליישום החוק עם תחילתה של תקופת ההכרה השלישית. גורמי המשרד לומדים את משמעויות הצו ושוקלים את צעדיהם. המשרד ונציגי השלטון המקומי פעלו בימים האחרונים לקדם הסכמים ייעודיים לתקופת המעבר עם גופי היישום המוכרים. ההסכמים יאפשרו לרשות המקומית לקבל שירות איסוף פסולת אלקטרונית ממוקדי ומרכזי איסוף או לחילופין לקבל שיפוי כספי אם תטפל בנושא באופן עצמאי עד להסדרת הסכם ארוך טווח עם גופי היישום המוכרים. לאור צו הביניים שניתן לתאגיד אקומיוניטי, הוקפאו בשלב זה הדיונים בנושא".
מאקומיוניטי נמסר: "חזרנו לתת שירות אמין ומסור ליותר מ-200 היצרנים והיבואנים של מוצרים אלקטרוניים שעובדים איתנו, 125 רשויות מקומיות שמייצגות כ-750 ישובים וכ-3.7 מיליון תושבים ממחזרים, 120 משווקים של ציוד אלקטרוני שמחויבים לקלוט פסולת אלקטרונית בנקודות המכירה ויותר מ-1,500 בתי עסק שקיבלו מאיתנו שירותי יישום חוק פסולת אלקטרונית באופן שוטף. נמשיך לתת שירות איכותי, תחרותי ומקצועי עבור כל גוף שמזדהה עם ערכי השמירה על הסביבה והעסקה הוגנת של אנשים עם מוגבלות".