רכבת ישראל: ההכנסות עלו, אך ההפסד זינק ל-22.7 מיליון שקל
רכבת ישראל: ההכנסות עלו, אך ההפסד זינק ל-22.7 מיליון שקל
זאת לעומת הפסד של 1.1 מיליון שקל בחציון המקביל אשתקד; התוצאות - בעקבות חישוב מחודש של שווי נכסי הרכבת עקב שינוי בריבית וירידת ערך של 29 מיליון שקל
רכבת ישראל מסיימת את החציון הראשון של 2022 עם הפסד של 22.7 מיליון שקל, לעומת הפסד של 1.1 מיליון שקל בלבד בחציון המקביל ב-2021. הסיבה לשינוי הקיצוני היא חישוב מחודש של שווי הנכסים של הרכבת בעקבות שינוי הריבית, שהוביל לירידת ערך של 29 מיליון שקל שנרשמת תחת הסעיף של "הוצאות אחרות". בחציון הראשון לשנת 2022 בוצעו 23.98 מיליון נסיעות, בהשוואה ל-13.1 מיליון נסיעות בחציון המקביל אשתקד.
הכנסות החברה בחציון הראשון של 2022 עמדו על כ-1.28 מיליארד שקל לעומת 1.12 מיליארד שקל בחציון הראשון של 2021. ההוצאות התפעוליות עמדו על 1.15 מיליארד שקל לעומת 1.02 מיליארד שקל. הוצאות המכירה והשיווק של החברה יותר מהוכפלו, ועמדו על 9.3 מיליון שקל לעומת 4.2 מיליון שקל. גם הוצאות הנהלה וכלליות עלו ועמדו על 83.6 מיליון שקל לעומת 77.7 מיליון שקל. ההוצאות האחרות של החברה עמדו על 27.4 מיליון שקל לעומת הכנסות אחרות של 1.1 מיליון שקל, וזאת כאמור בעקבות ירידת ערך הנכסים של החברה.
הכנסות והוצאות החברה עלו עקב העלייה המשמעותית במספר הנוסעים. ממוצע הנסיעות היומי בחציון הראשון של 2022 עמד על כ-189 אלף נסיעות ביממה, בהשוואה לכ-111 אלף נסיעות ביממה בחציון המקביל אשתקד. ההוצאות עלו בין היתר בגלל עליית מחירי הדלק. גם העלייה בהוצאות המכירה והשיווק מיוחסת לחזרה להיקפי פעילות משמעותיים. הגידול בהוצאות האחרות מיוחס לגידול בהפרשה לירידת ערך נכסים בעקבות עדכון ירידת ערך בתקופת הדו"ח בסך של כ-29 מיליוני שקל. ברכבת טוענים כי עליית הריבית העולמית הובילה לכך. לרכבת נכסים בשווי של כ-30 מיליארד שקל.
השינוי בהוצאות האחרות גרר למטה את ההפסד התפעולי של החברה, והוא עמד בחציון הראשון של 2022 על 11 מיליון שקל, לעומת 452 אלף שקל בלבד בחציון המקביל. את החציון הראשון של 2022 סיימה החברה ברווח תפעולי תזרימי (EBITDA) של כ-48 מיליון שקל, בהשוואה לרווח תפעולי תזרימי של 28.1 מיליון שקל.
בדו"ח מתואר גם המחסור בדירקטור חיצוני (דח"צ), ומצוין כי "הוועדה לבחינת הדו"חות הכספיים פועלת בהרכב חסר לאור החוסר בדח"צ הנדרש למניין חוקי" וכי "החברה פועלת מול רשות החברות הממשלתיות וגורמי הממשלה למינוי דח"צ נוסף". גם ועדת הביקורת של החברה, לרבות בשבתה כוועדת תגמול, פועלת בהרכב חסר בעקבות המחסור בדח"צ.