סגור
כביש 40
כביש 40. המסוכן בישראל (צילום: ויקיפדיה)

ח"כ דנינו מהליכוד על הסיוע ליו"ש: "צריך לתקצב את הכבישים בנגב כמו במקומות אחרים"

דנינו אמר את הדברים בשל תאונת הדרכים בכביש 40 בה נהרג תינוק בן שנה. זאת בהתייחסו לחשיפת כלכליסט לפיה 25% מתקציבי הכבישים ינותב ליו"ש על חשבון הפריפריה. "בלי להיכנס למספרים פוליטיים, אם רואים איך מתחלק התקציב, זה מדאיג"

חבר הכנסת שלום דנינו מהליכוד התייחס היום בוועדת הכלכלה של הכנסת לחשיפת "כלכליסט" על כך שכרבע מתקציב פיתוח הכבישים של משרד התחבורה מיועד ליהודה ושומרון, וקרא להעניק תקציבים לנגב ולשיפוץ חלקו הדרומי של כביש 40.
דנינו אמר את הדברים בהתייחס לתאונת הדרכים המחרידה בכביש 40 בשבוע שעבר בה נהרג תינוק בן שנה, ולמחקר שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת שקבע כי כביש 40 הוא מהכבישים המסוכנים ביותר בישראל.


דנינו, שמייצג את מחוז הנגב בליכוד אמר במהלך הדיון כי "עשינו עבודה גדולה עם מרכז המחקר והמידע של הכנסת... לצערי התמונה של הילד הזה מעיין קרעה לי את הלב. כביש 40 זה הכביש השני הכי ארוך בישראל והכי מסוכן במדינת ישראל, רמת הסיכון שלו היא פי 4". יו"ר הוועדה ביטן התייחס לדברים ושאל "מדוע לא מטפלים בזה" וח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד ענה לו כי "מטפלים אבל לא בפריפריה" ולזה הגיב דנינו כי "אני לא רוצה להיכנס למספרים הפוליטיים, אבל אם רואים איך מתחלק התקציב, זה מאוד מדאיג אותי, ואני לא רוצה להרחיב בעניין הזה, לאיפה הולכים הכספים".
דבריו של דנינו מתייחסים לחשיפת "כלכליסט" על כך ש-25% מתקציבי פיתוח הכבישים של משרד התחבורה מיועדים ליהודה ושומרון, וזאת למרות שרק 5% מאזרחי ישראל מתגוררים בהם.
בשיחה עם "כלכליסט" אמר דנינו כי "צריך לתקצב את הנגב כפי שמתקצבים חבלי ארץ יקרים אחרים. אני מכיר 25% (מהתקציב) ואיך זה מתפלג. אני חושב שהנגב מחייב עדיפות עליונה גם מבחינת המשילות במרחב הזה והסטטיסטיקה אומרת שזה המקום הראשון לטפל בו, לא אגיד לך יותר מזה". עוד הוא אמר כי "אני נבחרתי מהנגב והוא מאוד חשוב לי. הכבישים האלה הם כבישים שאני נוסע בהם שנים מעבר לניתוח שזה הכביש הכי מסוכן בישראל, אני מניח שהכביש הזה בחצי-שנה שנה הבאה זה ייכנס לביצוע". בהתייחס לכך שכרגע אין תקציב לשיפוץ הכביש, אמר דנינו כי "אני לא יכול לשתף בהכל ולהביע את מחאתי אבל אני מתכוון לשנות את הדברים".
13.7 מיליארד שקל בתוכנית החומש של נתיבי ישראל, זרוע הביצוע של משרד התחבורה, מוקדשים להרחבה וביצוע של כבישים ומחלפים. מתוך הסכום הזה, 3.5 מיליארד שקל שמהווים 25% מהתקציב מיועדים לשדרוג והקמה של כבישים ביהודה ושומרון, אזור שבו גרים 5% מאוכלוסיית ישראל. 2.8 מיליארד שקל מיועדים לכבישים בצפון (צפונית לחדרה), 6.8 מיליארד שקל לכבישים במרכז, ואילו 615 מיליון שקל בלבד מיועדים לכבישים מדרום לגדרה.
הפרויקטים ביהודה ושומרון בתוכנית החומש של נת"י כוללים 500 מיליון שקל להרחבת הדרך בין צומת אריאל לצומת תפוח, 300 מיליון שקל לטובת כביש חדש בין מגרון לקלנדיה, 150 מיליון שקל לטובת כביש באלפי מנשה, 200 מיליון שקל יושקעו בכביש 5066 לטובת עקיפת הכפר פונדוק, כ־2 מיליארד שקל לטובת שדרוג כביש 60 חוצה יהודה ושומרון ו־366 מיליון שקל לטובת הרחבת דרך הגישה להתנחלות בית אל.
כמו כן, בתקציב זה יש הקצאה של 400 מיליון שקל לטובת תכנון וקידום פרויקטים נוספים דוגמת כביש 55 באזור מעלה שומרון, עוקף הכפר לובן, פרויקטים על כביש 437 באזור חיזמה־ענתות, ופרויקטים נוספים באזור גוש עציון, מישור אדומים, עלי, רחלים ועוד. מלבד זאת, התווספו 160 מיליון שקל לבסיס התקציב (מדי שנה) לטובת שדרוג כבישי יהודה ושומרון — הסדר חריג שלא קיים באזורים אחרים.