סגור
Dun's 100

נושאי משרה עלולים לשאת באחריות פלילית ישירה ועקיפה למעשים שאירעו במהלך עבודתם

לצד האחריות העסקית, נושאי משרה בתאגידים עלולים להיות חשופים לאחריות פלילית במידה והם לא פעלו באופן מיטבי, בתום לב ובשקיפות כדי לקדם את האינטרסים של התאגיד. על רקע פורום Duns 100 לבכירי ענף המשפט בתחומי הצווארון הלבן והמשפט הפלילי, מסביר עו"ד דרור מתתיהו את סוגי החשיפות הפליליות שבפניהן ניצבים נושאי משרה בכירים בתאגידים במסגרת מילוי תפקידיהם, ואת האופן שבו ניתן לצמצם את הסיכונים לחשיפות הפליליות

נושאי המשרה הבכירים משולים לעמודי התווך של החברה, ולכן עמידותם ועמידתם האיתנה לטובת צרכי החברה הינה חיונית להצלחת החברה, ובעת משברים, להישרדותה. לפי חוק החברות, תשנ"ט - 1999, במסגרת הגדרה של "נושא משרה" ניתן לכלול את הדירקטורים, המנכ"ל, הסמנכ"לים וכל מנהל אחר הכפוף ישירות למנכ"ל החברה. לצד ההטבות המשמעותיות אותם מקבלים קברניטי החברה, לנושאי משרה בחברה יש אחריות עצומה לטוב ולרע. כלומר, במקרה והחברה מגיעה לכישלון כלכלי, או שמשהו בתרבות הארגונית ובניהול התקין של החברה לא עובד, נושאי המשרה עלולים לשאת באחריות פלילית על אירועים לא תקינים שאירוע בחברה, "בהתקיימם של יסודות מסוימים, הקבועים בחוקים שונים, נושאי משרה בתאגידים עלולים לשאת הן באחריות פלילית ישירה והן באחריות פלילית עקיפה, למעשים ולמחדלים, אשר אירעו במסגרת ובמהלך עבודתם. אחריות פלילית ישירה תוטל על נושאי משרה, רק בנסיבות שבהן התקיימו במעשיהם כל היסודות העובדתיים והנפשיים המבססים עבירה על פי דין", מסביר עו"ד דרור מתתיהו, שותף וראש מחלקת צווארון לבן, פישר (FBC), "כך, למשל, במקרים של עבירות גניבה בידי נושא משרה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הפרת אמונים בתאגיד ושוחד לעובד ציבור. ניתן יהיה להטיל אחריות ישירה על נושאי משרה, גם בנסיבות שבהן הוטלה עליהם חובה על פי חוק, לפקח ולעשות כל שניתן על מנת למנוע עבירה - אך חובה זו הופרה על ידם. כך, למשל, על פי הוראות חוק התחרות הכלכלית וחוק הגנת הצרכן. לעניין אחריות פלילית עקיפה, על פי חוקים מסוימים - כגון חוק ניירות ערך ופקודת מס הכנסה - ניתן להטיל אחריות פלילית עקיפה על נושאי משרה, בנסיבות שבהן בוצעה עבירה על ידי התאגיד או עובד בו, שבה נושאי המשרה לא היו מעורבים, אך לא הצליחו להוכיח כי נקטו בכל האמצעים הסבירים בכדי למנוע את העבירה, או שהעבירה נעברה שלא בידיעתם ולא היה עליהם לדעת ולא היה ביכולתם לדעת אודותיה".
1 צפייה בגלריה
עו"ד דרור מתיתיהו
עו"ד דרור מתיתיהו
עו"ד דרור מתיתיהו
עו"ד מתתיהו, לו ניסיון רב בייצוג משפטי של נושאי משרה בתאגידים מתאר כיצד אנשי עסקים גדולים ומכובדים יכולים ברגע אחד למצוא עצמם בחדר חקירות, כאשר מחוצה לו, כבר משתוללת סערה תקשורתית שמכתימה את שמו של החשוד, שעד לפני רגע היה איש עסקים מוכר בעל מוניטין מזהיר, ועשויה לפגוע קשות בחברה העסקית שבה הוא מכהן כנושא משרה בכיר, "מכאן, שנושאי משרה בכירים בתאגידים גדולים, מוכרים ומכובדים, אשר פעילותם חוצה גבולות וימים, עלולים למצוא את עצמם בסיטואציה לא נעימה, בלשון המעטה, ישובים בחדרי חקירות ונדרשים להשיב לשאלות תחת אזהרה, במעמד של חשודים. חקירות מעין אלה בדרך כלל מסוקרות על ידי התקשורת ועל פי רוב משפיעות באופן הרסני על פעילות התאגיד, על האשראי שניתן לו, על ערך המניה שלו ועוד".
כיצד ניתן לצמצם את הסיכונים לחשיפות הפליליות שבפניהן ניצבים נושאי המשרה בתאגידים ואת ההשלכות שלהן?
כמו במקרים רבים, הפתרון הכי טוב למקרים אלו הוא מניעה, כלומר נקיטה מראש של אמצעים רבים שיוכיחו כיצד נושאי המשרה אכן פועלים באחריות, בשיקול דעת, בשקיפות, ועושים ככל האפשר לטובת הצלחת החברה באופן שאינו נגוע באינטרסים אישיים פסולים, "כלי מרכזי המשמש תאגידים להגביר את הוודאות המשפטית ולהוכיח, בעת הצורך, כי נקטו בכל האמצעים הסבירים למניעת הפרות או עבירות, ובכך להגן על נושאי המשרה בהם מפני עבירות פליליות, הוא אימוץ ויישום תוכנית אכיפה פנימית, רצינית ומקיפה, אשר תתווה אופן התנהגות ודרכי בקרה ופיקוח על התנהלות התאגיד", מסביר עו"ד מתתיהו. לדבריו, ישנן פעולות דרכים נוספות למנוע כל חשיפה פלילית של נושאי המשרה הבכירים, אם כי הן צריכות להיעשות באופן מדויק ויסודי, עם ליווי משפטי מקצועי, "כלי נוסף להגברת הוודאות המשפטית והסרת האחריות מנושאי המשרה, הוא הסתמכות על חוות דעת משפטית. אולם, הסתמכות על חוות דעת שכזאת עשויה לשלול אחריות פלילית רק אם היא עומדת בשורה של תנאים שנקבעו בדין, ביניהם - שכל העובדות המהותיות לשאלה המשפטית נמסרו לנותן חוות הדעת ומופיעות בחוות הדעת; שחוות הדעת ניתנה בכתב; שנותן חוות הדעת הוא עורך דין בעל מומחיות בתחום בו עוסקת חוות הדעת; ושמקבל חוות הדעת פעל בתום לב בהתאם לה. דרך נוספת להגברת הוודאות המשפטית היא פנייה לרשות שלטונית, בבקשה לקבלת 'פרה רולינג', או 'החלטה מראש', בנוגע לפעולה שברצון התאגיד לבצע או להימנע מביצועה. ואולם, הליך פרה רולינג מתאפשר בעיקר בתחום המס ובתחום התכנון והבניה ולצד יתרונותיו קיימים בו גם חסרונות לא מעטים".
d&b – לדעת להחליט