סגור
נתיב תחבורה ציבורית שיתופית כביש החוף נתיב פלוס
נתיב תחבורה ציבורית שיתופית בכביש החוף (צילום: ynet)

תכנון מחדש: נתיב 3+ יעבור לצד ימין של כביש 1

המשטרה התריעה על סיכוני בטיחות באכיפת הנסיעה בנתיב בצד שמאל, ומשרד התחבורה החליט שיבוצע תכנון מחדש על חשבון נתיב נסיעה של רכב פרטי בצד ימין. בין הסכנות: רכב שייעצר לבדיקה ייאלץ "לחתוך" שני נתיבים לשול הדרך

בשבוע שעבר היה אמור להיצבע נתיב רב־תפוסה (נר"ת) חדש על כביש 1, על חשבון נתיב קיים, במקטע שבין מחלף דניאל (חיבור כביש 1 לכביש 6) לבין הכניסה לעיר ירושלים. בסופו של דבר הנר"ת לא נצבע עקב הסתייגויות של המשטרה מאופן תכנונו, ובעקבות זאת במשרד התחבורה החליטו "ליישר איתם קו" ולשנות את התכנון בהתאם להמלצותיהם.
נתיב רב־תפוסה הוא השם הרשמי של נתיב 3+, שנועד לתחבורה ציבורית ורכבים עם שלושה אנשים ומעלה. הבעיה המרכזית עם נר"תים היא שהאכיפה בהם בעייתית ולא ניתן לבצע אותה בעזרת אמצעים אלקטרוניים אלא רק בעזרת שוטרים שיבחנו האם ברכבים יש באמת את כמות הנוסעים המותרת.
התכנון המקורי של משרד התחבורה היה להקים את הנר"ת בצד שמאל של הכביש. בישיבות לקראת הביצוע עם נציגי משטרת התנועה נמסר מצד המשטרה כי קיימת מורכבות רבה באכיפה מצד שמאל ושיש לכך בעייתיות בטיחותית. בין היתר, נטען כי במידה ושוטרים יירצו לעצור אדם לבדיקה על כך שנסע עם פחות מדי אנשים, אז הוא ייאלץ "לחתוך" שני נתיבים על מנת לחנות בשול הדרך. כמו כן, אנשי מקצוע טענו כי בעיה זו קיימת גם בכל הקשור לפניות ימינה של אוטובוסים שייאלצו לפנות במחלף חמד ומחלף הראל. מצד שני, הבעיה עם נר"ת ימני, וזו כנראה הסיבה שבמשרד התחבורה התעקשו עליו בהתחלה, היא שהוא יותר "מלוכלך" ורכבים פרטיים שיירצו לפנות ימינה בפניות השונות של כביש 1 ייאלצו להשתלב בו. בעקבות טענות המשטרה התגמשו במשרד התחבורה והנחו את חברת נתיבי ישראל לתכנן מחדש את הנר"ת כך שיהיה בצד ימין. התכנון המחודש צפוי לקחת מספר שבועות ובמשרד התחבורה טוענים כי הביצוע צפוי להתקיים "אחרי החגים". ההנחה היא שהדבר יבוצע לפני הבחירות, מפני שצביעת נתיבי רב תפוסה היא הבטחה של השרה מרב מיכאלי במסגרת "תוכנית המיליון" שעליה הכריזה השרה לפני כחודשיים. עלות צביעת הנר"ת נאמדת במיליונים בודדים, ובשלב הראשון הוא צפוי להיות מופעל רק בשעות העומס.
לעצם ההחלטה על צביעת הנר"ת על חשבון נתיב רכב פרטי יש תומכים ומתנגדים, וחלקן מגיעות מתוך אנשי מקצוע במשרד התחבורה. טיעוני המתנגדים מתייחסים לכך שאין אלטרנטיבה מספקת לנהגי הרכב הפרטי שנוסעים בכביש, וצמצום הנתיבים הפנויים תוביל לגידול בעומסים. בין היתר, נטען כי עדיף לבצע מהלך כזה לאחר תוספת רכבות בקו תל אביב וירושלים ולאחר שיהיה ברור מה השפעת פתיחת כביש 16 החדש על העומסים באיזור, ועל כך שהתזמון "פוליטי".
מנגד, מדובר באחד מצירי התחבורה הציבורית העמוסים בישראל שעוברים בו למעלה מ־100 קווים שונים. גם בעיריות בית שמש וירושלים, שיושפעו מצביעת הנר"ת, מברכים על הפרויקט.
ענבר וייס, מהנדסת העיר בית שמש, אמרה ל"כלכליסט" כי "כל דבר שהופך את בית שמש לעיר שקרובה לצירים מהירים למטרופולין ירושלים או מטרופולין תל אביב, בוודאי שאנחנו מעוניינים בו. אין לנו רכבת לירושלים, זו הזיה. רכבת לתל אביב יש לנו פעם בשעה. זה מאוד חשוב לנו שכל הצירים לירושלים יהיו עם נת"צים ונתיבים רבי תפוסה, אנחנו לגמרי בעד".
ממשרד התחבורה נמסר כי "במסגרת תוכנית המיליון שהובילה שרת התחבורה מיכאלי, שאושרה פה אחד בממשלה, משרד התחבורה יבצע בשנה הקרובה 120 קילומטרים נוספים של נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית והשיתופית. המשרד פועל בהתאם לסמכויותיו ולאחריותו לתכנון ולביצוע הסדרי ההעדפה, בהיוועצות עם כלל הגורמים, לרבות המשטרה, שחלקה בפתרון משבר התחבורה קריטי, ושהביעה מחויבות לאכיפת ההסדרים שיאושרו על ידי המשרד. עם השלמת העבודה המקצועית, יפורסם המידע לציבור".
מעיריית ירושלים נמסר כי "למרות שהתוכנית המדוברת אינה בשטח השיפוט של העיר ירושלים, תשמח העירייה לשתף פעולה עם כל רעיון, שיסייע לייעול של התחבורה הציבורית בתוך העיר ואליה".