מינוי ראש מינהל התשתיות: הנציבות תומכת, המנכ"לית רוצה לפטר
מינוי ראש מינהל התשתיות: הנציבות תומכת, המנכ"לית רוצה לפטר
נציבות שירות המדינה קבעה כי שילה אדלר מתאים לתפקיד ראש מינהל התשתיות במשרד התחבורה. עובדים במשרד סבורים אחרת והשרה והמנכ"לית היו מעדיפות שיילך. בינתיים האגף הכי חשוב במשרד "הפך מספינת הדגל לגוף מקרטע"
נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ הגיש השבוע חוות דעת לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, לפיה שילה אדלר עמד בתנאי המכרז לתפקידו כראש מינהל התשתיות במשרד התחבורה.
בית המשפט נדרש לנושא בעקבות עתירה של התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו של אדלר לתפקיד בטענה כי אינו עומד בתנאי הסף הקובעים שלמועמדים צריך להיות ניסיון ניהולי בתקציב של 50 מיליון שקל במשך שש שנים. לפי הרשקוביץ, אדלר ניהל תקציב בהיקף כזה ויותר לאורך "8 שנים, 8 חודשים ו־13 ימים".
עם זאת, ועל אף שהנציבות מגבה את תקינות מינויו של אדלר, גורמים במשרד התחבורה טוענים כי אדלר עצמו מבין שלא יישאר בתפקידו לזמן רב, בעקבות טענות רבות על תפקודו המקצועי, שפורסמו ב"כלכליסט", ואינן קשורות לעתירה. לעדויות אלו מצטברות עדויות חדשות על הנעשה באגף החשוב ביותר במשרד התחבורה ועל פועלו של האדם שמוגדר כמספר 2 של מנכ"לית המשרד מיכל פרנק.
לפי מספר גורמים במשרד התחבורה מאז שפורסם לפני כחודש וחצי כי שרת התחבורה מרב מיכאלי והמנכ"לית מבקשות שהוא יסיים את תפקידו, הוא כמעט ולא נכח במשרד. לפי אותם גורמים, בתקופה האחרונה אדלר היה, בין היתר, במילואים, בחופשה או עבד מהבית. ממידע שהגיע ל"כלכליסט", גם כאשר הוא נוכח במשרד, הוא לא מצליח למלא את לו"ז הפגישות שלו. כמו כן, אדלר צפוי לצאת לשלושה שבועות נוספים של מילואים בינואר הקרוב.
סחרור פנימי באגף
"זו הבדיחה היומית במשרד", אמרו עובדים במשרד התחבורה ל"כלכליסט", "בחודש וחצי האחרון הוא היה יום או יומיים במשרד, וגם זה לא בטוח. אנשים הבינו שהוא כבר לא כל כך רלבנטי, אז המשרד מתנהל פשוט בלעדיו, מצב הזוי". עם זאת, המשרד לא באמת יכול לעבוד בלי ראש מינהל התשתיות, ועובדים מדברים על פגיעה בתפקוד המשרד: "לו"ז של חודש וחצי של פגישות וישיבות עם חברות תשתית, עם ראשי ערים - הכל בוטל. זו פגיעה גדולה. המינהל הפך מספינת הדגל של המשרד לגוף מקרטע. במשבר התחבורתי שאנחנו נמצאים בו זה מה שקורה בגוף שאמור לפתור את הדבר הזה?!".
מנגד, גורם אחר במשרד התחבורה מצייר תמונה שונה. לפי אותו גורם, ההידרדרות במעמד מינהל התשתיות נובעת באופן ישיר משיחת הפיטורין שמנכ"לית המשרד פרנק עשתה לאדלר לפני כחודש וחצי. שיחה זו הובילה את המינהל לסחרור פנימי, שפוגע בהתנהלות התקינה של המשרד. בנוסף, לאדלר היו סיבות טובות להיעדר מעבודתו: אדלר משרת כמח"ט במילואים והיה לו אימון שנתי של החטיבה, ולאחר מכן נדבק בנגיף האומיקרון. כמו כן, נטען כי מלחמתן התקשורתית של מיכאלי ופרנק באדלר תמוהה, מכיוון שבמשרד התחבורה יש בעיות בוערות יותר, בין אם זה בתחום המינויים המקצועיים החסרים, ובין אם מדובר במנהלים בכירים בחברות הממשלתיות, שיש גם כלפיהם טענות על התנהלות לא תקינה. התפקידים שלא מאויישים בצמרת המשרד כוללים את ראש רשות התחבורה הציבורית הארצית, יועמ"ש המשרד וכמו כן מנהל האגף לתכנון תחבורתי יצא לחופשת לידה.
שיפור תנאי פרישה
גורמים בממשלה מחוץ למשרד התחבורה אמרו ל"כלכליסט", כי מי שממלא את הוואקום שאדלר מותיר אחריו הוא עילם שגיא, המשנה למנכ"לית משרד התחבורה, שמונה לתפקידו לאחרונה. בין היתר, שגיא מנהל את המו"מ בין נתיבי ישראל לרכבת ישראל בנוגע לפרויקט המסילה הרביעית באיילון, תפקיד שאדלר ביצע בעבר.
גורמים במשרד אומרים שמה שאדלר עושה כרגע זה למשוך זמן על מנת לשפר את תנאי הפרישה שלו במו"מ מול הנהלת משרד התחבורה ונציבות שירות המדינה. מנגד, גורם במשרד טוען, כי "פנו אליו עם הצעה לסיים והוא סירב", וכי הוא מתכוון להמשיך בתפקידו עוד שנים רבות.
אדלר משמש כראש מינהל התשתיות במשרד התחבורה, האגף במשרד שאחראי על הפרויקטים הגדולים וחולש על תקציב של עשרות מיליארדי שקלים בשנה. מינהל התשתיות אמור לייצר אינטגרציה בין מערכות התחבורה השונות ואמון על הכנת תוכניות רב־שנתיות לפיתוח התחבורה. כמו כן המינהל משמש כגוף המפקח על התעבורה ורשויות התִמרור.
אדלר מונה במקור על ידי השרה לשעבר מירי רגב לתפקיד של משנה למנכ"ל, תפקיד שמוגדר כמשרת אמון ואינו דורש תנאי סף או ניסיון קודם. לאחר כחצי שנה בתפקיד נבחר לתפקידו הנוכחי על סמך ניסיונו כמשנה למנכ"ל. אדלר, סא"ל במיל', הוא תושב ההתנחלות עלי וכיהן בעבר כמנכ"ל מועצת יש"ע. הוא היה אחד היועצים האסטרטגיים של בנימין נתניהו ושל הליכוד לענייני מתנחלים במערכות הבחירות האחרונות וניהל את מטה השטח.