המדינה לחינוך העצמאי: לא תקבלו אישור ניהול תקין, עד שלא יתוקנו הדוחו"ת הכספיים
המדינה לחינוך העצמאי: לא תקבלו אישור ניהול תקין, עד שלא יתוקנו הדוחו"ת הכספיים
במאי פנו אנשי עמותת החינוך העצמאי ליחידת העמותות שבמשרד המשפטים כדי לקבל אישור ניהול תקין ל-2024; אך אנשי המשרד טענו להתחכמויות בדוחות החינוך העצמאי; אישור ניהול תקין מקל על היכולת לקבל תמיכות ותקציבים ממשרדי ממשלה, ומאפשר לזכות ממס למי שתורם כסף לעמותה
"בכדי שנוכל לטפל בבקשת העמותה לקבלת אישור ניהול תקין אנו נדרשים לקבל תמונה מלאה בנוגע למצב הכספי של העמותה". כך נפתח מכתב של יחידת העמותות במשרד המשפטים לעמותת החינוך העצמאי.
מתברר, כי בראשית חודש מאי, פנו אנשי החינוך העצמאי לקבל 'אישור ניהול תקין' לשנת 2024. הפניה נעשתה בזמן שבו החל להתפרסם היקף התובענות הייצוגיות כנגד החינוך העצמאי, החוב של העמותה לרשות המסים, והחבויות האקטואריות של העמותה.
אישור ניהול תקין מקל על היכולת לקבל תמיכות ותקציבים ממשרדי ממשלה, ומאפשר לזכות ממס הכנסה (לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה) למי שתורם כסף לעמותה. מבחינה מעשית, לא ברור עדיין מה המשמעות של העובדה שעמותת החינוך העצמאי מתנהלת ללא אישור ניהול תקין, וכנראה תתקשה מאוד לקבל אישור כזה בקרוב.
באופן לא מפתיע אנשי משרד המשפטים לא יכלו לאשר את הבקשה של העמותה. במכתב מלינים אנשי משרד המשפטים על כך שלמרות ש"הוגשו תביעות ייצוגיות שמצטברות למאות מיליוני שקלים, נעשתה בדוחו"ת הכספיים הפרשה זניחה של כמיליון שקלים".
במשרד המשפטים אומרים כי ההפרשה הזניחה נעשתה באמצעות התחכמות של היועצים המשפטיים של העמותה שטענו כי "לא ניתן או מוקדם מדי בכדי להעריך את סיכויי התביעה".
ההתחכמות הזו לא מצאה חן בעיני אנשי משרד המשפטים שדורשים מהעמותה "לבצע הערכת סיכונים מלאה יותר לכל אחת מהתביעות הללו, ואם היועצים המשפטיים לא מסוגלים לכך, הרי שעל העמותה לפנות לגורמים המתמחים בהערכת סיכונים משפטיים". אחרי שהערכת הסיכונים המשפטיים תהיה מדויקת יותר, יוכלו בחינוך העצמאי לעדכן את הדוחו"ת ולהגיש מחדש את הבקשה לאישור ניהול תקין.
אנשי משרד המשפטים תקפו את איכות הדוחות של החינוך העצמאי בנקודה רגישה נוספת, והיא הטענה החוזרת ארבע פעמים של העמותה כי 'המדינה תישא בעלויות שונות של העמותה'.
טענה זו מופיעה בדוחות הכספיים של החינוך העצמאי בנוגע ל'תביעות הייצוגיות', ובנוגע 'חוב לרשות המסים בהיקף של 59 מלש"ח'. אנשי משרד המשפטים כותבים כי "ממידע שהתקבל במשרדנו עולים ספיקות ממשיים האם המדינה אכן תישא בעלויות המוזכרות, והדבר מותנה בכך שלא נפלו פגמים בהתנהלות העמותה ביצירת ההתחייבויות".
ולכן, בכדי לקבל אישור ניהול תקין, דורשים אנשי משרד המשפטים כי החינוך העצמאי יביא אישור מהחשב הכללי באוצר כי אכן בכוונת המדינה לשפות ולשאת בעלויות הללו.
מבחינה טכנית, דורשים במשרד המשפטים מהחינוך העצמאי להביא חוות דעת מעודכנת על הסיכונים המשפטיים הגלומים בתביעות הייצוגיות הרבות. קרי את אישור החשכ"ל על כך שהמדינה תישא בכל העלויות הללו. ואם בעקבות הניסיון להשיג את המסמכים הללו עולה צורך לתקן את הדוחות הכספיים, הרי שעל העמותה להגיש דוחות מעודכנים בשביל לקבל אישור ניהול תקין לשנת 2024.