מחקר של בנק ישראל: הפערים בין תלמידים ערבים ליהודים - נובעים מפערים חברתיים
מחקר של בנק ישראל: הפערים בין תלמידים ערבים ליהודים - נובעים מפערים חברתיים
ההישגים הכללים של התלמידים הערבים נמוכים משמעותית משל היהודים, אבל הדבר נובע בעיקר מכך שרובם ממוקמים בשכבות החברתיות החלשות. כאשר משווים בין תלמידים מאותו מעמד חברתי, ההבדל בין המגזרים מצטמצם. תופעה מדאיגה: רמת המורים הערבים החדשים יורדת בשנים האחרונות
מחקר של בנק ישראל מגלה שאף שההישגים של התלמידים הערבים נמוכים משמעותית משל היהודים, הפערים בהישגים בין המגזרים מצטמצמים מאוד כשמשווים תלמידים מאותו מעמד חברתי, כלומר ההבדלים בין תלמידים ערבים ליהודים נובעים מהבדלים חברתיים.
משרד החינוך מחלק את בתי הספר לחמישוני טיפוח לפי הרמה הכלכלית-חברתית של הורי התלמידים. 87% מהתלמידים הערבים ממוקמים בשני החמישונים התחתונים, ורק 6% בשני העליונים. הפער הזה וכן פערים גדולים בתקצוב יצרו הבדלים קשים בהישגים החינוכיים, כך על פי המחקר שלקוח מתוך דו"ח בנק ישראל לשנת 2021.
כאשר משווים את ההישגים באותו חמישון טיפוח, מגלים שהפערים בהישגים החינוכיים בין התלמידים היהודים לערבים מצטמצמים מאוד, ולעתים אף מתהפכים. כך למשל הפער הכללי בין יהודים לערבים בשיעור הזכאות לבגרות עמד בשנים 2019-2015 על 18%. אולם הפער בחמישון החלש עמד על 10% בלבד, ובחמישון הבינוני-חלש על 5%. היקף הנשירה באותה תקופה בחינוך הערבי עמד על 1.5%, ובחינוך היהודי על 1%. עם זאת, היקף הנשירה בחמישון החלש בחינוך היהודי עמד על 3.3% ובערבי על 2.1%, הרבה יותר נמוך. במילים אחרות, הפערים בהישגים החינוכיים הם במידה רבה תוצאה של אפליה כלכלית וחינוכית ארוכת שנים של ההורים ושל בתי הספר.
לאור הקיפוח רב השנים של החינוך הערבי בתקציבים, שתוקן בחלקו בשנים האחרונות, כלכלני בנק ישראל ניסו להבין מה יכול להסביר את ההישגים הדומים יחסית כשמדובר באותו מדד טיפוח. אחת התשובות היא רמה גבוהה יחסית של מורים. כך למשל ההישגים של המורים הערבים במתמטיקה בבגרות גבוהים משמעותית מאלה של דוברי העברית - 46% מהמורים דוברי הערבית היו ברבעון העליון של הציונים במתמטיקה, לעומת 34% מהמורים דוברי העברית.
חוקרי בנק ישראל מסבירים שהדבר נובע כנראה מכך שלמורים הערבים יש הרבה פחות אלטרנטיבות תעסוקתיות. ההוראה מציעה להם מקצוע בערבית וקרוב לבית.
תהליך מדאיג שמגלה הבנק הוא ירידה ברמת ציוני הבגרות של המורים הערבים בשנים האחרונות. נראה שהדבר נובע הן מכך שיש יותר אפשרויות תעסוקתיות לנשים ערביות משכילות והן מירידה במעמד המורה בחברה הערבית. על פי סקרי PISA האחרונים, חלה ירידה בשיעור התלמידים שרוצים להיות מורים - מ-11% מהתלמידים ב-2015 ל-9% בלבד ב-2018.