חילופי ההאשמות בין סולל בונה לרכבת נמשכים: "ניתנות הנחיות שדגל שחור מתנוסס מעליהן"
חילופי ההאשמות בין סולל בונה לרכבת נמשכים: "ניתנות הנחיות שדגל שחור מתנוסס מעליהן"
מנכ"ל החברה שמבצעת את העבודות במסגרת פרויקט מסילת 431 טוען כי נמנע מלבצע עבודות כרייה מתחת לכביש כפי שנתבקש מטעמים בטיחותיים: "ישום הנחיית הרכבת עלול להביא לקריסת הכביש, יש סיכון לחיי אדם". ברכבת מאשימים את סולל בונה בשימוש ציני בהפחדת הנוסעים כתוצאה מסכסוך כספי
יממה לאחר שנחשף ב"כלכליסט" כי חברת סולל בונה מאשימה את רכבת ישראל בכך שביטול העבודות בשבת במקטע מחלף ענבה "מסיבות פוליטיות" מגדיל את הסיכון לציבור, וברכבת ענו כי זו הפעם הראשונה שעולות טענות כאלה מצידם – ממשיך קרב ההאשמות בין הצדדים.
במכתב ששלח מנכ"ל סולל בונה אסף ענבר למנכ"ל הרכבת משה שיקו ז'נה, נכתב כי החברה לא "תתפשר על ענייני בטיחות" וטוענים שם כי המלצתם המקצועית הייתה לבצע את עבודות הפירוק במקשה אחת ובאופן רציף במהלך סוף השבוע וכי זו הייתה גם הגישה המקורית של הרכבת. לטענתם, שינוי שיטת העבודה לכזו שתבוצע במשך 7 ימים הפכה את הפירוק למורכב ומסוכן בהרבה ו"זה לא סוד ששיטת הפירוק הנוכחית היא לא השיטה האופטימלית לביצוע". עם זאת, מציינים שם כי "סולל בונה נערכה בהתאם, ניהלה את הסיכונים והיא יודעת להתמודד עם האתגר באופן המיטבי האפשרי בהתחשב בדרישות הרכבת, ותוך שמירה קפדנית על הבטיחות".
במכתב מתאר מנכ"ל החברה מקרה אחר בפרויקט בו סולל בונה נמנעה מלבצע הנחיה של הרכבת מסיבות בטיחותיות: "סולל בונה נמנעת מלבצע את הנחיית הרכבת לבצע את עבודות הכרייה מתחת לנתיבים פעילים בכביש 431 תוך התעלמות מהסיכונים לביטחון משתמשי הדרך. כפי שציינו, לאחר שנפער בולען בתוואי החפירה – יישום הנחיית הרכבת עלול אף להביא לקריסת הכביש, כמפורט בחוות דעת שהמצאנו לכם בעניין. מבחינת סולל בונה מדובר בהנחייה שדגל שחור מתנוסס מעליה. בסירובה של סולל בונה לבצע הנחיה שיש בה סיכון לחיי אדם – סולל בונה שומרת על בטיחות משתמשי הדרך".
בין סולל בונה לבין הרכבת יש מעין נתק ביממה האחרונה למרות העבודות המשותפות, ונציגי החברה סירבו להגיע לדיון בנושא במשרדי הרכבת. יש לציין כי העבודות על המקטע המשיכו אתמול למרות הסכסוך בין שני הצדדים.
ברכבת מאשימים את סולל בונה בשימוש ציני בהפחדת הנוסעים וטוענים כי כל ענייני הבטיחות שסולל בונה מציגים כעת אינם אמיתיים וכי בכל הדיונים המקדימים לא עלו סוגיות כאלו. לפי הרכבת, התנהלות סולל בונה נובעת מסכסוך כספי בין שתי החברות בפרויקטים רבים.
אתמול שלח מנכ"ל הרכבת משה שיקו ז'נה מכתב לתמיר כהן מנכ"ל שיכון ובינוי (שסולל בונה היא חברת בת שלה), בו ציין כי החברה "לא טענה לו פעם אחת על בעיות בטיחותיות בנושא שבנדון" וכי הם הופתעו מהמכתב "שלא רק שאינו מקובל עלינו כלל ועיקר, אלא אף סותר חזיתית את ממצאי הסקר ההנדסי שבוצע על ידכם". עוד הוא כתב כי "אבקשך, לפיכך, להשיבני בדחיפות האם לעמדתכם המקצועית עתה – בשונה מזו שהוצגה לנו עד כה ובשונה מהמוצג בסקר הבטיחות ששלחתם – האם נדרש לסגור את כביש 1 לצורך ביצוע העבודות, או לחילופין, האם לעמדתכם יש להגדיר את העבודות המבוצעות בגדר 'עבודה מצילת חיים' המצריכה ביצוע רצוף עד סיומה".
העבודות על הקמת גשר ענבה היו אמורות להתקיים כבר בחודש מרץ, אך בוטלו ככל הנראה עקב לחצים של המפלגות החרדיות שביקשו למנוע עבודות בשבת. כתוצאה מכך, במקום חסימה של הכביש במהלך סוף השבוע היו אמורות להתבצע השבוע עבודות ליליות מדי יום. אחת ההערכות הן שהפיצוץ הנוכחי בין סולל בונה לבין הרכבת נובע מדרישה מצד הראשונה לקבל עוד כסף עקב התארכות העבודות ושינוע הכלים מדי יום. העבודות של הרכבת מתבצעות כחלק מפרויקט מסילת 431 שמחבר בין ירושלים לראשון לציון.