סגור
נתיבי תחבורה ציבורית אוטובוס נת"צ קריית מוצקין
נתיבי תחבורה ציבורית (נחום סגל)

ארגוני סביבה וחברה לשרה רגב: שמרי על הנת"צים וקדמי את המטרו

14 ארגונים שלחו מכתב לשרת התחבורה בו הם קוראים לה לקדם תחבורה ציבורית, "נת"צים הינם המשאב הזמין, המהיר, הזול והאפקטיבי ביותר לקידום תחבורה ציבורית". בנוגע לפרויקט הרכבת התחתית כתבו, "עיכוב של הפרויקט יפגע בפיתוחם החברתי והכלכלי של מיליוני ישראלים"

בעקבות נאומה של שרת התחבורה הנכנסת מירי רגב, התאגדו 14 ארגוני סביבה וחברה אזרחית ושלחו מכתב משותף לשרה בו הם קוראים לה לקדם תחבורה ציבורית, לא לבטל את הנת"צים ולקדם את פרויקט המטרו.
במכתבם, כותבים הארגונים לשרה כי "בשנים האחרונות ישראל נכנסת עמוק יותר ויותר אל תוך המשבר התחבורתי הגדול ביותר שידעה, וזאת משום היותה של המדינה קטנה וצפופה, עם שיעורי גידול אוכלוסיה הגבוהים ביותר בעולם המערבי. תשתיות התחבורה הציבורית במדינה הוזנחו במשך שנים, מרבית ההשקעות הופנו לסלילת כבישים, מחלפים וחניות, בצורה אשר לא מתחשבת באופן ריאלי בגידול האוכלוסייה בישראל, וכך, התחבורה הציבורית המוזנחת מותגה כלא אטרקטיבית וכמוצר לעניים. אוכלוסיות שידן אינה משגת, תושבי הפריפריה ואנשים עם מוגבלויות יהיו הראשונים להינזק כתוצאה מפגיעה בתשתיות התחבורה הציבורית".
הארגונים התייחסו באופן ספציפי לדברים שרגב אמרה בנאומה שלשום, וכתבו כי "נתיבי תחבורה ציבורית הינם המשאב הזמין, המהיר, הזול והאפקטיבי ביותר לקידום תחבורה ציבורית", והוסיפו כי "נתיב העדפה לתחבורה ציבורית ומתן זכות דרך לאוטובוס שבו 50 נוסעים, על פני רכב שבו הנהג בלבד, יוצרים חלוקה צודקת יותר של הכביש לטובת כלל משתמשי הדרך - מהפריפריה הרחוקה וגם מהמרכז", ו"רשת רציפה של נתיבי תחבורה ציבורית עירוניים ובין-עירוניים מחברת את תושבי הנגב והגליל למרכזי תעסוקה, מגדילה את אפשרויות ההשכלה והתעסוקה ומהווה עורק כלכלי קריטי של הסעת המונים מהפריפריה למרכז".
בקשר לפרויקט המטרו, כתבו הארגונים כי יש לקדם את פרויקט המטרו ללא כל דיחוי: "רק פרויקט בסדר גודל כמו הרכבת התחתית מסוגל לתת מענה לגידול הצפוי באוכלוסיה והצפיפות בעשורים הקרובים. עיכוב נוסף של הפרויקט בשלב זה יפגע בפיתוחם החברתי והכלכלי של מיליוני ישראלים ויצמצם את היכולת שלהם להגעה מהירה לעבודה, לבילוי, ללימודים, לקבל שירותים שונים ולביקור משפחתי. חשוב לציין כי המטרו צפוי לתת מענה תחבורתי קריטי הן לפריפריה החברתית - הטבעת החיצונית של גוש דן, ערים כמו רמלה, לוד, בת ים, חולון, פתח תקווה וכו׳, וגם לשרת את הפריפריה הגיאוגרפית, על ידי מתן היכולת לרדת מהרכבת או מהאוטובוס המחבר למרכז הארץ ולהמשיך במהירות ובנוחות לכל יעד".
הארגונים שחתומים על המכתב הם 15 דקות – ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל, החברה להגנת הטבע, מרחב – התנועה לעירוניות בישראל, תחבורה בדרך שלנו, מגמה ירוקה, ישראל 2050, תחבורה היום ומחר, אדם טבע ודין, בארכבת, מורים למען האקלים, מחאת הנוער למען האקלים, איגוד רופאי בריאות הציבור, אזרחים למען הסביבה ושומרי הבית.