סגור
קרון רכבת ישראל
קרון של רכבת ישראל. אפשר להטעין את הטלפון, אבל קשה לגלוש (צילום: יריב כץ)

בדיקה
למרות ההבטחות, נוסעי הרכבת עדיין סובלים מקשיי גלישה

נוסעי רכבת ישראל סובלים מחוסר קליטה סלולרית רציפה ואינם יכולים לנצל את הנסיעה למטרות עבודה או פנאי. למשרד התקשורת אין נתונים על הבעיה ואינו פועל לאכוף את חובת הפריסה של הספקיות

בחירה בתחבורה ציבורית במקום נסיעה ברכב היא בעלת חסרונות רבים בישראל - זמן הנסיעה מתארך ואמצעי התחבורה לעיתים קרובות אינם תדירים או עקביים מספיק כדי לנוע ממקום למקום בצורה יעילה. אבל, בעולם מתוקן יש יתרון משמעותי אחד בבחירה בתחבורה ציבורית - כנוסע מתפנה לך זמן יקר שהיה מוקדש לנהיגה אם היית בוחר ברכב פרטי. עם זאת, היתרון הזה אינו זמין לנוסעי רכבת ישראל - העובדה שאין קליטה סלולרית רציפה ברכבת בארץ מנטרלת לחלוטין יתרון זה ולא מאפשרת לנוסעים לעבוד או להמשיך את שגרת יומם בנסיעה.
המחסור בקליטה הסלולרית באזורי מסילת הרכבת - בין השאר בקווים למודיעין וירושלים - משפיע גם על היכולת של רכבת ישראל עצמה לספק רשת ווייפיי (WIFI) לנוסעים. כדי שהרכבת תוכל לספק שירותי ווייפיי לנוסעים, הרשת צריכה להישען על קליטה סלולרית, שכאמור היא בעייתית באזור המסילות, ודורשת התקנת אנטנות ייעודיות על גבי הרכבת, פתרון יעיל - אך יקר מאוד. בשנת 2012 רכבת ישראל החלה לספק שירות ווייפיי בקרונות, אך לאחר שהוגשו נגדה מספר תביעות ייצוגיות בטענה שהיא לא מספקת את השירות כראוי, היא החליטה לגנוז את הפרויקט במאי 2019. ברכבת ובמשרד התחבורה דנים בימים אלו על חידוש שירות הווייפיי בקרונות, אך מדובר בהשקעה כספית גדולה שאין לה ערך כל עוד אין קליטה רציפה בתוואי הרכבת.
החובה לספק קליטה באיזור הרכבת מעוגנת בתנאי הרישיון של חברות התקשורת הגדולות. לפי הרישיונות, החברות נדרשות לספק קליטה ב־90% ממסילת הרכבת, ובפברואר 2023 הן יידרשו לספק קליטה ב־95% מהמסילה. משמעות הדבר שבעיית חוסר הקליטה לא תיפתר ברגולציה, אלא רק באכיפה. עד עכשיו הדרך לוודא שחברות הסלולר עומדות בתנאי הרישיון הייתה דיווחים של חברות הסלולר עצמן.
משרד התקשורת ניסה לאורך השנים לקדם מספר פעמים את הסוגייה בעקבות פניות הציבור. "פנינו מספר פעמים בנושא למשרדים, ובעוד שבמשרד התחבורה התנערו מאחריותם לנושא הקליטה ופיזרו הבטחות עלומות לגבי התקנת רשת ווייפיי ברכבות, כשברור לכל שללא קליטה סלולרית אמינה הדבר אינו אפשרי", מסביר יו״ר עמותת הנוסעים והמומחים ״תחבורה בדרך שלנו", מקס מורוגובסקי. "במשרד התקשורת ביקשו מאיתנו, ארגון הנוסעים, למפות את המיקומים בהם חסרה קליטה לאורך המסילות. כלומר, שהציבור יעשה את עבודת המשרד האמון על הנושא. גם פניות ספורות בעל פה לשר התקשורת, במספר הזדמנויות, זכו למענה שהנושא מוכר, אך עובדה שטרם חלה כל התקדמות. הנוסעים מאוכזבים עמוקות מטיפול משרדי התקשורת והתחבורה בסוגיית הקליטה הסלולרית החלקית לאורך מסילות הרכבת ומהיעדר אינטרנט אלחוטי אמין וזמין ברכבות. לא מתקבל על הדעת שבישראל, אומת ההייטק, היכולת לקבל קליטה סלולרית רציפה בישראל בנסיעות הרכבת היא בין הגרועות בעולם המערבי." מסביר מקס.
מאז סוף 2020, המועד שבו המשרד ביקש מעמותת "תחבורה בדרך שלנו" למפות בשבילם את האזורים חסרי הקליטה, נעשו כמה שידרוגים טכנולוגיים במשרד התקשורת. לפני כשנה רכש המשרד מערכת בשם Drive test, אשר מאפשרת למדוד את איכות הקליטה באופן שיקל על המשרד לפקח על חובת הכיסוי הסלולרי. השימוש במערכת זו הוביל לכך שבחודש שעבר המשרד שלח דו"חות פיקוח לכל חברות הסלולר על הפרת התחייבויות שלהן של בנושא כיסוי וקליטה סלולרית בכביש 40, כאשר נמצא שביותר מ־10% ממנו לא הייתה קליטה סלולרית.
האם הפיקוח יגיע גם אל מסילת הרכבת? משרד התקשורת נועד בשבוע שעבר עם רכבת ישראל במטרה לבחון את האפשרות של הכנסת המערכת החדשה לרכבת כדי למדוד את הכיסוי במהלך הנסיעה. המערכת החדשה אכן מעוררת תקווה לשינוי, אבל חשוב לזכור שזו לא הפעם הראשונה שהמשרד מכריז שהוא פועל בנושא. בינואר 2022 פורסם סרטון של שר התקשורת, יועז הנדל, שבו הכריז שהוא נפגש עם רכבת ישראל והוא פועל כדי שתהיה קליטה ואינטרנט במהלך הנסיעה ברכבת. על אף ההכרזה, בינתיים לא בוצעה אף בדיקה של החלקים בנסיעה בהם אין כיסוי סלולרי, אשר נדרשת כדי לחייב את חברות התקשורת לפעול בנושא, ונוסעי התחבורה הציבורית בישראל נשארים, שוב, מאחור.