סגור
בית ספר חרדי
בית ספר חרדי. צפוי מאבק משפטי על האחריות למחדלי העבר של הרשתות (צילום: עוז מועלם)

רשת החינוך העצמאי מנסה לגרום למדינה לספוג את פסקי הדין נגדה

המדינה הודיעה לבית המשפט שאין לה אחריות אוטומטית לפסקי דין על הלנת שכר שייפסקו נגד הרשת החרדית • הרשת מבקשת מבית המשפט לדחות את ההודעה, וטוענת שמחויבות המדינה לשלם חלה על תביעות נוספות נגדה 

רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל דורשת מהמדינה לממן פסקי דין נגדה בתביעות ייצוגיות על הלנות שכר. בשבוע שעבר הודיע החשב הכללי כי ב־1 ספטמבר תתנתק המדינה מרשתות החינוך העצמאי של אגודת ישראל ובני יוסף של ש"ס, וחשבת הרשתות תוצא מהן. זאת כדי למנוע מחויבות של הממשלה לאי־סדרים שיוצרות הרשתות. אלא שמכיוון שישנן תשע תביעות ייצוגיות נגד החינוך העצמאי, ועוד שתיים נגד רשת בני יוסף של ש"ס, צפוי מאבק משפטי על האחריות למחדלי העבר של הרשתות.
כפי שנחשף בכלכליסט, חשבת האוצר ברשתות החינוך החרדיות שושי שוורץ אמרה בעדות בתביעה ייצוגית נגד החינוך העצמאי במאי כי אם יינתן פסק דין, המדינה תשלם את כולו. עוד אמרה כי בתקופה שלה בחינוך העצמאי לא היה פסק דין נגד החינוך העצמאי שלא שולם על ידי המדינה. היא הסבירה זאת בכך ש"לחינוך העצמאי אין מקור מימון אחר", והמדינה מונעת ממנו לגייס כספים ממקורות נוספים.
אלא שבהודעת עדכון שהעבירה עו"ד עידית ליבוביץ' שקד מפרקליטות המדינה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בחודש שעבר נכתב כי "אין בדבריה של גברת שוורץ כדי לשקף את עמדתה המשפטית־ערכית של המדינה ככלל". ליבוביץ' שקד הוסיפה כי אם תועבר למדינה דרישת תשלום, "יהא על המדינה ראשית לבחון אם התשלום המבוקש כבר תוקצב על ידיה".

2 צפייה בגלריה
מנכ"ל החינוך העצמאי אליעזר סורוצקין
מנכ"ל החינוך העצמאי אליעזר סורוצקין
מנכ"ל החינוך העצמאי אליעזר סורוצקין
(צילום: ויקיפדיה)

בהודעה שהעביר החינוך העצמאי לבית המשפט בשבוע שעבר הוא טוען ש"הסתייגות המדינה מדברי החשבת ביחס לתשלומים שבהם תישא המדינה מהווה ניסיון פסול למקצה שיפורים". לטענת פרקליטות החינוך העצמאי, עורכות הדין חיה שפיגל וטליה סביר, "כפי שנטען לאורך כל ההליך ואושר על ידי שוורץ, ככל שבית הדין יקבע כי לא שולמו לעובדי הוראה בחינוך העצמאי כספים שהיו זכאים לקבל, יהיה על המדינה להעביר את מלוא הכספים לשם התשלום. כך דרך כלל וכך בפרט בהליך זה".
בשנים האחרונות נשבר האיסור החברתי בציבור החרדי על הגשת תביעות בנושאי שכר לבתי המשפט של המדינה והוגשו 24 תביעות ייצוגיות נגד רשתות חינוך חרדיות, מהן תשע נגד החינוך העצמאי, שמוערכות בהיקף כולל של 870 מיליון שקל. התביעה שבמסגרתה העידה שוורץ היא אחת מארבע תביעות שעוסקות בתשלום שכר ל־3,000 מורות כאילו הן עובדות שעתיות. הדיון נערך בתביעה שהגישו עורכי הדין ענת שני ופיני קלמן על אי־תשלום עבור קרן השתלמות ותוספת מעונות (תוספת שכר למורות שיש להן ילדים קטנים) והיא מוערכת ב־151 מיליון שקל.

2 צפייה בגלריה
אינפו מי באמת דואג למורים החרדים
אינפו מי באמת דואג למורים החרדים
מי באמת דואג למורים החרדים

עורכות הדין של החינוך העצמאי מנסות לקבוע תקדים וכותבות ש"מובהר כי עיקרון זה כוחו יפה ביחס לכל המרכיבים ולכל התביעות שנתבעו על ידי קבוצות המורים ממלאי המקום, בין במסגרת התובענה הזו ובין במסגרת תובענות נוספות". החינוך העצמאי מציין שאין לו מקורות מימון עצמאיים.
בשבוע שעבר הודיע החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, כי החינוך העצמאי החרדי ומעיין החינוך התורני יעברו ב־1 בספטמבר למערך תקציבי עצמאי שיקימו והחשבת תוצא מהן. יוקם מערך פיקוח חיצוני על תקציבי הרשתות שלא יכלול עובדים שלהן. כן יחויבו הרשתות להקים מערכות ממוחשבות לניהול כספים שעובדי החשב יוכלו להיכנס אליהן. כל זאת בתקווה להפסיק את המצב שבו המדינה אחראית לכל התחייבות של הרשתות גם אם היא בלתי חוקית.