דו"ח המבקרואיפה רשות המסים? הישראלים משלמים מס עודף של מיליארד שקל בשנה
דו"ח המבקר
ואיפה רשות המסים? הישראלים משלמים מס עודף של מיליארד שקל בשנה
המבקר: בשנים 2016 עד 2019 שולם מס עודף של 3.6 מיליארד שקל ורשות המסים לא עשתה די כדי להשיב את הכספים לאזרחים, ששייכים בעיקר לשכבות הביניים. בנוסף, המבקר מותח ביקורת על כך שרשות המסים לא הקימה סימולטור וגוף מייעץ לפורשים לפנסיה ועל כך שהרשות לא מיידעת על כלל האפשרויות המקטינות את מס השבח
אזרחים בישראל לא קיבלו החזרי מס שהם זכאים להם - כך מצא מבקר המדינה. המבקר מציין מספר קבוצות שבהן התופעה שכיחה במיוחד: עובדים שהפסיקו לעבוד באמצע השנה ושילמו מס בחישוב חודשי, כאשר החישוב שאמור לקבוע הוא החישוב השנתי, וכן שכירים שעבדו בשני מקומות עבודה ולא ביצעו תיאום מס. הסכומים הללו הצטברו במהלך 2016 עד 2019 לכ-3.6 מיליארד שקל. לפי דו"ח המבקר, רשות המסים לא עשתה די בכדי להחזיר את הכסף לאזרחים.
מבקר המדינה מקדיש גם חלק משמעותי למס השבח בעסקאות מקרקעין, הוא מעלה כי זוגות רבים מוכרים את הדירה ולא מחלקים את השבח בין שני בני הזוג, לא פורסים את השבח על פני שנים. מבקר המדינה מותח ביקורת על כך שרשות המסים לא מיידעת על כלל האפשרויות המקטינות את המס הזה.
בנוסף, הדו"ח מותח ביקורת על כך כי רשות המסים לא הקימה סימולטור וגוף מייעץ לפורשים לפנסיה, שיציג לפורש את האפשרויות השונות העומדות בפניו ביציאתו לפנסיה, כך שיהיה לפורש מידע מקיף שיאפשר לו לנצל הטבות מס בחסכון הפנסיוני.
עוד בדוח מבקר המדינה:
הציבור נרתע - ולכן הציבור משלם
מעיון בדו"ח עולות שאלות כמו 'האם זה תפקידה של הרשות לתת ייעוץ מס לכל אזרח'? אלא שמאחורי ביקורת המבקר מסתתרת עובדה מעמיקה יותר, וחבל שהמבקר לא הקדיש לכך התייחסות מפורשת בדו"ח: אי מיצוי הזכויות שהמבקר מצביע עליו נוגע בעיקר למעמד הבינוני, ולא למאיון העליון. העשירים באוכולוסיה, מתנהלים עם רשויות המס באופן קבוע, הם לא נרתעים מהביורקרטיה, והם מצוידים באנשי מקצוע מתאימים. הדו"ח משקף כי המצב הנוכחי מביא לכך כי דווקא האזרח הממוצע, זה שנאלץ לעבוד בשתיים-שלוש עבודות, משלם מס יתר.
ביטוי לכך ניתן למצוא בשני ליקויים נוספים שמזכיר המבקר, ליקוי אחד הוא העובדה כי להערכת רשות המסים יש 670 מיליון שקל בגין שנת המס 2014 שאמורים לחזור ל-380 אלף יחידים. אלא שבכדי לקבל את ההחזר הזה, הם צריכים להגיש דו"ח להחזר מס, אם הם לא יגישו עד סוף 2021, הם יפסידו את הכסף. ליקוי נוסף עוסק בסכום קטן בהרבה, רק 10 מיליון שקל, שהבנק לא העביר ל-4,000 אזרחים בגלל שאין להם חשבון בנק.
הטבות המס הולכות לחזקים
החלק השני בדו"ח המבקר עוסק בשאלות מהותיות יותר הנוגעות לעולם הטבות המס. המבקר מתמקד בכך שהטבות המס מגיעות רק ל-46% מהאוכלוסייה, מכיוון ש-54% לא מגיעים לסף המס. זו ביקורת מוזרה במקצת וכמו שהשיב בנק ישראל: "פרטים שאינם מגיעים לסף המס אינם יכולים ליהנות מניכויי וזיכויי מס המוענקים בגין פעולות שונות, שכן הם ממילא לא משלמים מס הכנסה". במילים אחרות – עצם העובדה שמי שמשתכר מתחת לסף מסוים לא משלם מס, היא סוג של "הטבת מס, אבל עם זאת, בקרב 46% מהאוכלוסיה שכן משלמים מסים, המבקר מותח ביקורת על החלוקה הפנימית של הטבות המס.
המבקר מציין כי סך אומדן ההטבות למס בגין החסכון הפנסיוני הגיעו בשנת 2019 ל-28 מיליארד שקל, שמתוכם 41% הלכו לעשירון העליון. המבקר ממליץ באופן כללי לבחון איך מקדמים פרוגרסיביות במערכת ההטבות לחסכון הפנסיוני, ומנגישים את המידע לחוסכים.
הטבת מס משמעותית היא 'נקודות זיכוי לאשה בגין ילדים'. מבקר המדינה כי ב-50% מהמשפחות יש מיצוי חלקי של נקודות הזיכוי לאשה, והיה אפשר למצות אותן אם היו מעבירים את נקודת הזיכוי לגבר. זה המקרה היחידי בדו"ח שמשרד מבקר המדינה מביע המלצה פיסקלית וקובע כי הוא מבקש לבחון כי יהיה אפשר להעביר את נקודות הזיכוי לגבר. רשות המסים הגיבה, כי מטרת נקודות הזיכוי היא לעודד תעסוקת נשים, ולהצעה הזו יש משמעות תקציבית רבה. בשנת 2021 שווי הטבת נקודת הזיכוי בגין ילדים מגיע ל-6.75 מיליארד שקל.
הטבת מס מוכרת מאוד היא הזיכוי בגין 35% מכספי התרומה. באופן לא מפתיע, שכירים רבים נמנעים מהגשת דו"ח לקבלת החזר מס בגין התרומות שהם תרמו. רשות המסים ניסתה לפתור את הבעיה הזו באמצעות הקמת מערכת ממוחשבת למעבידים שתפחית את תשלומי המס כבר בתלוש השכר כנגד התרומות. אלא שמדובר בהסדר מורכב, ורק 54 הצטרפו למודל של רשות המסים. מדובר שוב בתוצאה מוזרה, שבה דווקא האנשים החזקים והעשירים, נהנים מהטבת המס בגין התרומות, אך לא השכבות במעמד הביניים.
מבקר המדינה ממליץ לרשות המסים לפשט את המודל הזה כך שיקל על מעבידים לזכות את עובדיהם בקלות יחסית בזיכוי מס בגין התרומות.
עיסוק מאכזב בהטבות המס
דו"ח מבקר המדינה אמנם נגע בנקודות נקודתיות באי מימוש של הטבות מס כאלו ואחרות, וחשף שיש אי שיוויון מסוים במימוש הטבות המס. אך המבקר לא נגע בפיל הגדול שבחדר, והוא הצורך לבחון את הצורך בהטבות המס מחדש.
דו"ח מבקר המדינה אמנם נגע בנקודות נקודתיות באי מימוש של הטבות מס כאלו ואחרות, וחשף שיש אי שוויון מסוים במימוש הטבות המס. אך המבקר לא נגע בפיל הגדול שבחדר, והוא הצורך לבחון את הצורך בהטבות המס מחדש.
בדיוק היום - לטענת רשות המסים באופן מקרי וללא קשר לדוח המבקר - הציגה הרשות מערכת דיגיטלית חדשה לתיאום המס. לטענת הרשות, המערכת החדשה תקל על תהליך הגשת תיאומי המס ותפתור חלק עיקרי מהבעיה שהצביע עליה המבקר.