סגור
משקאות קלים משקאות ממותקים קוקה קולה
משקאות קלים. המס מבוטל (צילום: שאול גולן)

שר האוצר סמוטריץ' ביטל את המס על משקאות ממותקים

ממשרד האוצר נמסר שיצרני המשקאות התחייבו להוריד את המחירים תוך שלושה ימים. להערכת האוצר, ביטול המס יקטין את הכנסות המדינה השנה ב-680 מיליון שקל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם היום (ג') על ביטול המס על המשקאות הממותקים, זאת לאחר שלושה חודשים שבהם ניסה סמוטריץ' להגיע לפשרה עם הנציגים החרדיים, ולחתום על ביטול חלקי בלבד של המס. ראשי הסיעות החרדיות התנגדו בכל תוקף לביטול המס רק על משקאות הדיאט ותבעו כי המס יבוטל גם מהמשקאות עתירי הסוכר. להערכת האוצר העדכנית שפורסמה בספר עיקרי התקציב, ביטול המס יקטין את הכנסות המדינה השנה ב-680 מיליון שקל. הערכה זו נמוכה בכ-200 מיליוני שקל מההערכה שניתנה בדברי ההסבר לצו המקורי, הפער נובע מכך שבשנת 2023 המס שולם במשך שלושה חודשים.
על אף ביטול המס, קיים חשש כי יצרני המשקאות יבחרו להעלות את מחיר המשקאות, כך שהצרכן לא יראה ירידה במחיר המשקה, משום כך, בהודעת האוצר לתקשורת נמסר כי "בהנחיית השר סמוטריץ', אנשי משרד האוצר קיימו שיח עם היצרנים הגדולים ועם ראשי הרשתות הגדולות שהתחייבו להוריד מחיר בתוך שלושה ימים". הכוונה היא כאמור לוודא שהיצרנים 'לא יעלו את המחיר' כתגובה להורדת המס. נזכיר, כי בדברי ההסבר לצו נמתחה ביקורת על כך שחברות המשקאות העלו את המחיר מעבר למס שהוטל על המשקאות: "מחירי המשקאות עתירי הסוכר עלו ב-34% ביחס למחיריהם לפני כניסת הצו לתוקף. מחירי משקאות הדיאט והמיצים הטבעיים עלו ב-21%. בשני המקרים מדובר בעליות מחיר גבוהות מאלו המתחייבות בשל הטלת המס".
האוצר מדווח כי היצרנים הגדולים התחייבו להוריד את מחירי המשקאות בתוך שלושה ימים. התקווה של סמוטריץ' היא כמובן שהמחיר יירד, אך יש לזכור כי הרציונל של המס הוא כי המחיר משפיע על כמות המשקאות הנצרכת, ולכן אם המחיר אכן ירד הרי שצפויה צריכת המשקאות הממותקים להתרחב, ולכל הפחות צפויה מגמת הירידה בצריכת המשקאות הממותקים להיבלם או להאט משמעותית. הוזלת המחיר לצרכן היא תמונת הראי של העלאת המחיר לצרכן, כזכור, בשנה הראשונה של המס (נובמבר 2021- אוקטובר 2022) על משקאות ממותקים נרשמה ירידה של 22% בצריכת המשקאות הממותקים עתירי הסוכר לנפש, לעומת 2019. וירידה של 16% בצריכה לנפש לעומת שנת 2021 עד הטלת המס. עם זאת, בבנק ישראל סבורים כי רק 10%-11% מסך הירידה היא תוצאה של המס, יתר הירידה קשורה למגמה רב שנתית של ירידה בצריכת המשקאות הממותקים. השפעת המס על צריכת המשקאות הדיאט מורכבת יותר, על פני השטח ישנה ירידה של 2% בצריכה לנפש לעומת 2019 ו-9% בצריכה לעומת 2021. אך עם זאת, כשמנסים להבין את השפעת המס על הירידות הללו, הרי שלפי בנק ישראל זה תלוי לאיזה שנה משווים, אם משווים ל-2019 נרשמה עליה של 1% לעומת מגמת הצריכה הצפויה, ואם משווים ל-2021 נרשימה ירידה של 8% לעומת הצריכה הצפויה. הסיבה הכלכלית לאי הבהירות סביב השפעת המס על צריכת המשקאותה דיאט נובעת מכך שהטלת המס השפיעה על צריכת משקאות הדיאט בכיוונים הפוכים, מצד אחד, משקאות הדיאט התייקרו ולכן הצריכה מהם ירדה (אפקט ההכנסה), אך מצד שני משקאות הדיאט הפכו לזולים יותר לעומת המשקאות עתירי הסוכר, ולכן יש צרכנים שהעדיפו לעבור למשקה דיאט. (אפקט התחלופה).