דעהבפסח הקרוב אפשר לשים את השופוני בצד
דעה
בפסח הקרוב אפשר לשים את השופוני בצד
בתקופה האחרונה אנו חשופים להטבות להן זוכים העובדים בארגונים שונים כגון חופשות מפנקות בחו"ל, מופעי תרבות ראוותניים ואפילו טיפולי יופי לעובדים. הטבות לעובדים הן דבר חשוב, אך יחד עם זאת על הנהלת החברה להנחיל לעובדיה גם ערכים חברתיים. לקראת חג הפסח, אולי כדאי להעניק לעובדים מתנות בעלות ערך מוסף
הגיעה התקופה הזו בשנה, קצת לפני פסח, בה מנהלות ומנהלי כוח האדם בחברות שוברים את הראש במחשבה על מתנות מיוחדות ואיכותיות לחג, שייצגו באופן הטוב ביותר את מערכת היחסים בין ההנהלה לעובד.
אך לצד הרצון להראות הצלחה ושיגשוג, חשוב לזכור כי יש בידי הנהלת החברה חובה גדולה ומרכזית והיא ניצול נכון ומיטבי של האפשרויות הכלכליות הגלומות בידה לקידום האחריות החברתית, בין היתר ברכישת מתנות בעלות ערך חברתי לעובדים.
בתקופה האחרונה אנו חשופים בתקשורת להטבות להן זוכים העובדים בארגונים שונים, בין אם מדובר בהטבות כספיות גדולות או במחוות כגון חופשות מפנקות בחו"ל, מופעי תרבות ראוותניים, מסיבות, פינוקים ואפילו טיפולי יופי לעובדים במתחם החברה. אין ספק שהטבות אלו תורמות לשמירת המורל החיובי אצל העובדים ויותר מכך, לעיתים הכרחיות בתוך עולם שמתחרה על גיוס ושימור עובדים, אך יחד עם זאת על הנהלת החברה להוביל ולשמש דוגמה חיובית ולהנחיל ערכי מוסר, אחריות חברתית וסבלנות.
עד היום ארגונים חברתיים נתפסו כחובבנים ולא מקצוענים, אך העולם התקדם ואיתו גם אותם ארגונים, שהתאימו את עצמם ופיתחו סטנדרט איכות מוקפד. היום ניתן לראות ארגונים חברתיים שיישרו קו עם הרצון להוביל ולהיות איכותיים במטרה ליצור שינוי מהותי. אולם למרות זאת, ארגונים רבים פונים לרכישת מתנות סטנדרטיות שאינן יוצרות אפקט סביבתי וחברתי.
כסף זה לא הכל
לפי מחקרם של פרנסיס פלין וגבריאל אדמס, "כסף לא יכול לקנות אהבה", ישנו חוסר תיאום מהותי בין נותן המתנה לבין המקבל. במקרים רבים, נותני המתנות חושבים כי ככל שהמתנה תהיה בעלת ערך כספי גבוה יותר, כך תגדל שמחתו והערכתו של מקבל המתנה. אבל המציאות מראה אחרת - אין קשר בין שווי המתנה לבין רגשות ההערכה והשמחה של המקבלים אותה.
המתנה היוקרתית אמנם נותנת לנו סיפוק רגעי של אושר ואופוריה, אך הרגש הזה לאט-לאט מתעמעם, ומהר מאד אנו נותרים עם ריקנות. לעומת זאת, כאשר נותנים מתנה עם ערך חברתי, נשארים עם הסיפוק הרגשי העצום שהצלחנו להוביל לשינוי, קטן ככל שיהיה.
על פי מחקרים רבים, דור ה-Z נתפס ככזה שעקרונות וערכים חשובים עבורו יותר מאשר עבור הדורות הקודמים בשוק העבודה. אנו עדים לשינוי משמעותי שמציג הדור הצעיר, רצון לעשייה מהותית, חשובה ומאתגרת שיוצרת שינוי אמיתי. לחברות, ובמיוחד למנהלי כוח האדם, יש אפשרות לקדם ערכים אלו.
השנה אני חושב שלמדנו רבות על האחריות שלנו כאינדיבידואלים על העתיד שלנו. מגפת הקורונה הוכיחה לנו שלכל אחד ואחת מאיתנו יש אחריות אישית במניעת הפצת המגפה. למדנו גם על חשיבות משבר האקלים וכמה חשוב שנהיה אזרחים שמכבדים את כדור הארץ כדי שכדור הארץ יכבד אותנו. חלק נוסף באחריות שלנו , כאזרחים ומנהלי ארגונים וחברות הוא לקחת אחריות תאגידית אישית בקידום מטרות חברתיות.
אני מזמין אתכם, בעלי עסקים, להצטרף לחברות רבות במשק שכבר הבינו את החשיבות לאחריות חברתית ורכשו לעובדים מתנות בעלות ערך חברתי בפסח הקרוב. אין ספק שנושא האחריות החברתית תפס תאוצה ניכרת בשנים האחרונות, אך עדיין עומדת בפנינו דרך ארוכה לשינוי מהותי. אחריות תאגידית-חברתית חייבת להיות חלק מהותי בעולם העסקים. אם נלמד וניישם אותה כהלכה, אין לי ספק שהיא תוכל לקדם אותנו גם להצלחה עסקית.
עפר כהן הוא מנכ"ל קבוצת שכולו טוב המפעילה מסגרות שיקום ומכשירה אנשים עם מוגבלויות אל תוך שוק התעסוקה החופשי