עצירת העבודות הרכבת בשבת תעלה למשק מיליארדים
עצירת העבודות הרכבת בשבת תעלה למשק מיליארדים
יישום דרישת יהדות התורה לעצור את עבודות הרכבת בשבת יפגע קשות במשק. פרויקט חשמול הרכבת ייפגע באופן חמור והשלמתו בימי חול תשבית רכבות לפריפריה. גם הקמת המסילה המזרחית והמסילה הרביעית באיילון ייפגעו. שרת התחבורה: להכין תוכנית לצמצום העבודות בשבת
נזק של מיליארדי שקלים למשק, ופגיעה קשה בפריפריה: אלה יהיו המשמעויות של היענות לדרישת יו"ר יהדות התורה ושר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף לעצור את עבודות הרכבת בשבת. גולדקנופף שלח במוצאי שבת מכתב לשרת התחבורה מירי רגב ובו פירט את הדרישה, תחת הכותרת "חילולי שבת רכבת ישראל". רגב סיכמה אתמול עם בכירי הרכבת כי יגבשו תוכנית לצמצום העבודות בשבת.
הגוף שנותן אישורי עבודה בשבת נמצא בזרוע העבודה של משרד הכלכלה, תחת אחריותו של השר ניר ברקת. עם זאת, משרד התחבורה יכול לבקש לעצור את העבודות בעצמו. בעבר התבטאה רגב בעד עצירה של עבודות בשבת לטובת התחשבות בציבור החרדי, אך בקדנציה הקודמת שלה כשרת התחבורה לא נעצרו עבודות על פרויקטי תשתית בשבת.
במכתבו של גולדקנופף נכתב כי "הובא לידיעתי כי מתקיימות עבודות בשבת ע"י רכבת ישראל, במסילת ת"א בין מחלף רוקח למחלף ההלכה, שאינן עונות להגדרה של פיקוח נפש. למיטב הבנתי עבודות אלו הן כתוצאה מהסכמים שנחתמו על ידי ממשלות קודמות. בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין מפלגת הליכוד ויהדות התורה סוכם כי עבודות אלו יופסקו. לא נוכל להשלים עם המשך המצב זה, ואני מבקש את התערבותך הדחופה בנידון לצורך ביטול ההסכמים הנ"ל".
גולדקנופף צודק שהעבודות שנעשות היום הן כתוצאה מהסכמים שנחתמו על ידי ממשלות קודמות, אך ברוב המקרים מדובר על ממשלות שהוביל הליכוד ומפלגת יהדות התורה היתה שותפה בהן. עם זאת, עבודות תשתית שנעשו בשבת, ובאופן ספציפי בתחומי התחבורה והרכבת, הובילו למשברים פוליטיים בין הסיעות החרדיות לבין הליכוד במשך שנים.
בשנת 2019 למשל יצא השר יעקב ליצמן, אז יו"ר מפלגת יהדות התורה, נגד העבודות להקמת גשר יהודית מעל נתיבי איילון שהיו אמורות להתקיים בשבת. כתוצאה מכך העבודות הופסקו ועיריית תל אביב עתרה נגד ההחלטה – עמדת העירייה התקבלה והעבודות התרחשו בסופו של דבר בשבת. ב־2020, עם כניסתו של אופיר אקוניס לתפקיד שר העבודה והרווחה (באותה תקופה זרוע העבודה היתה משויכת למשרד זה), הוא אישר שוב לעובדים היהודים של הרכבת לעבוד בשבת ב־16 פרויקטים שונים. בממשלת נתניהו־גנץ וגם בממשלה הקודמת ניתנו היתרים לעבודה בשבת. שרי התחבורה הקודמים, בצלאל סמוטריץ', רגב ומרב מיכאלי – לא מנעו עבודות על פרויקטי תשתית בשבת.
למרות שגולדקנופף ציין כי "בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין מפלגת הליכוד ויהדות התורה סוכם כי עבודות אלו יופסקו", בהסכם בין יהדות התורה לבין הליכוד לא מופיע סעיף כזה או התייחסות מפורשת לעצירת עבודות תשתית בשבת. מה שכן מופיע בהסכם, הוא ש"נציג הרבנות הראשית ישתתף באופן קבוע בוועדה למתן היתרי עבודה בשבת, ובכל פרויקט לאומי ממשלתי בנוגע לקיום שמירת השבת וההלכה היהודית". כמו כן, בהסכם מופיעה התייחסות על הקפדה על התקנה שמונעת שירות אוטובוסים בשבת, אבל גם לזה אין קשר לרכבת או לעבודות תשתית.
עצירת עבודות הרכבת בשבת תפגע באופן משמעותי מאוד בכל הפרויקטים שעליהם הרכבת עובדת, בין אם מדובר בפרויקט חשמול הרכבת, הקמת המסילה המזרחית, הקמת המסילה הרביעית באיילון, הקמת מסילת 431, שדרוג מערכת האיתות ופרויקטים נוספים, מה שצפוי להוביל לנזק של מיליארדים רבים למשק. בשנה וחצי האחרונות הרכבת הגישה מעל 80 בקשות שונות לביצוע עבודות בשבת, כאשר בכל אחד מהמקרים מדובר על עבודות בהן פועלים בין 200–400 עובדים.
הפרויקט שצפוי להיפגע באופן החמור ביותר במיידי הוא פרויקט חשמול מסילת הרכבת, שעלותו נאמדת בכ־12 מיליארד שקל (כולל רכש קרונות). לפי הלו"ז הרשמי, הפרויקט צפוי להסתיים ב־2025 עם חשמול כלל המסילות מלבד מסילת העמק. בעקבות העבודות על חשמול המסילה, הופסק השירות הרכבתי בערבים לכמה יעדים, כאשר המרכזי בהם הוא ציר תל אביב-חיפה. הפרויקט עוכב בתקופת שרת התחבורה הקודמת רגב שביקשה לא לפגוע בשירות הרכבות לטובת עבודות התשתית, אך עבודות אלו שבו בתקופת השרה מיכאלי. בספטמבר האחרון הודיעה הרכבת על השלמת חצי מהפרויקט, כ־500 ק"מ מתוך 1,000 ק"מ. בניגוד להקמה של מסילות חדשות, עבודות התשתית על פרויקט החשמול נעשות על מסילות פעילות, ולכן מחייבות את השבתת השירות. אם עבודות אלו לא יבוצעו בסופי שבוע בהם השירות לא מתקיים, הן יבוצעו בימי חול וייפגעו בשירות שניתן לנוסעים, בעיקר בפריפריה. כמו כן, עבודות החשמול מבוצעות על ידי חברת SEMI הספרדית והרכבת מחויבת לספק לה מספיק שעות עבודה רצופות באופן שמקשה מאוד על עבודה בימי חול ללא השבתה ארוכה של השירות.
נכון להיום, עבודות החשמול מתקדמות בשלושה צירים מקבילים: הציר הראשון הוא על קו החוף שדרכו עוברות כל הרכבות לצפון דרך חוף הכרמל. נכון לעכשיו, הרכבת לקראת סיום העבודות באיזור בנימינה, ומשם תמשיך צפונה לכיוון עתלית ואז חיפה. הציר השני בו מתקיימות עבודות הוא בין רחובות לאשקלון, ואילו הציר השלישי הוא בין אשקלון לבאר שבע – הקו שמשרת את נתיבות, שדרות ואופקים. עבודות החשמול כבר עכשיו מקשות על תושבי הפריפריה, ורק לפני שבועיים הודיעה הרכבת על צמצום השירות בקו אשקלון באר שבע. אם לא ניתן יהיה לבצע את החשמול בשבת, השירות בשלושת הקווים הללו ייפגע באופן חסר תקדים, ומפני שכל הרכבות לצפון הארץ עוברות דרך בנימינה אז הדבר עלול לעצור כמעט לגמרי את כל השירות לצפון הארץ מבנימינה עד לנהריה וכרמיאל, או לחילופין לעצור את עבודות חשמול המסילה בכל המרחב לטובת השירות – מה שיוביל לעלויות גבוהות למשק ולזיהום אוויר מתמשך.
מלבד העבודות של רכבת ישראל, מתבצעות בימים אלו עבודות נוספות של חברות התחבורה הממשלתיות בשבתות. בין השאר מדובר על עבודות הרכבת הקלה בגוש דן ובירושלים, ואף עבודות של נתיבי ישראל וחברות אחרות על כבישים. פרויקטי הרכבת הקלה בעייתיים במיוחד בכל הקשור לעצירת העבודות בשבת, וזאת מפני שמכונת ה־TBM שחופרת את המנהרות חייבת לעבוד 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. השימוש במכונות כאלו נעשה בימים אלה בקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן, אך בהמשך כל קווי המטרו מתוכננים להיחפר באופן דומה וגם הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים – שגם שם החפירות עוברות תחת שכונות חרדיות כמו גאולה ומאה שערים שגם מנהלות מאבק נגד הקו.