בלעדיגניבות הרכב הוכפלו - והמפקד האחראי התחדש בג׳יפ יוקרתי
בלעדי
גניבות הרכב הוכפלו - והמפקד האחראי התחדש בג׳יפ יוקרתי
הרקסטון, בשווי כ־300 אלף שקל, ניתן לנצ"מ רונן חכמון, מפקד אתג"ר, היחידה למניעת גניבות רכב בלהב 433, במקום שישמש את לוחמי היחידה. חכמון מונה ביוני 2021, ובשנים 2020–2023 גניבות הרכב עלו ב־118%. לאחר פניית כלכליסט הג'יפ "נעלם" מחניית המפקד; המשטרה: "הרכב ניתן למפקד אתג"ר על פי התקן. פעילות היחידה הביאה לירידה של 21% בגניבות הרכב במחצית הראשונה של 2024"
נצ"מ רונן חכמון, מפקד יחידת אתג"ר בלהב 433, שאחראית על חקירת גניבות הרכב, זכה בחודשים האחרונים לשדרוג יוצא דופן: רכב שטח צמוד - ג'יפ 4X4 מסוג KGM רקסטון, יוקרתי וחדש (מודל 2024), בצבע שחור, בשווי של כ־300־250 אלף שקל (תלוי אבזורים), דבר חריג עבור מפקד יחידת חקירות בדרגתו.
שווי הג'יפ הצמוד שקיבל חכמון אף עולה על זה של קצינים אחרים בלהב 433 בדרגת גבוהה משלו. גורמים במשטרה המכירים מקרוב את עבודת יחידת אתג"ר הביעו תמיהה על ה"צ'ופר" הזה שקיבל חכמון, הן על רקע העלייה החדה בגניבות הרכב שעיקרה התרחש בתקופת כהונתו שהחלה בקיץ 2021, והן לאור כך שבשנים האחרונות ירד בפועל ג'יפ ארבע על ארבע צבעוני מהסד"כ המבצעי של היחידה.
לדברי אחד הגורמים, "בזמן שלכוחות בשטח יש בסד"כ פחות ג'יפ אחד שחיוני לעבודה במתארים שבהם היחידה פועלת, מפקד היחידה מקבל אחד צמוד לשימוש אישי. מדובר ברכב מבצעי לכל דבר שצריך לשמש לפעילות סמויה ולמרדפים בקו התפר ובשטחים. במקום זה, הוא בעיקר רובץ בחניה באיירפורט סיטי".
אחד ממפקדי היחידה בעבר אמר: "מפקד אתג"ר הוא אינו מפקד היחידה המבצעית בתוך אתג"ר, כך שאין שום צורך לפתע ברכב שטח צמוד עבורו. מדובר בבזבוז משווע של כספי ציבור ללא כל צורך מבצעי". מאז שכלכליסט פנה לראשונה למשטרה בבקשה לתגובה בנושא, הרקסטון השחור נעלם מחניית מפקד היחידה, והמשטרה סירבה להתייחס לשאלה מה הסיבה לכך והאם נלקח ממנו.
יחידת אתג"ר (איתור ותפיסת גנבי רכב) הוקמה במטרה להיאבק בתופעת גניבות הרכב בישראל ועיקר פעילותה במרחבי קו התפר ובחברה הערבית, ועל כן עוסקת גם בטיפול באמל"ח לא חוקי.
ביוני 2021 מונה נצ"מ חכמון למפקד אתג"ר לאחר שהגיע מהיאחב"ל (היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות) בלהב 433. מפקד אתג"ר חולש על 3 מפלגים: מבצעים, מודיעין וחקירות. לדברי גורמים המכירים את היחידה, במובן זה רוב פקודיו של חכמון אינם מוגדרים "לוחמים", בשונה ממפקדים בדרגות בכירות של יחידות כמו הגדעונים או הימ"מ, שרוב פקודיהם מוגדרים ככאלה. "אותם מפקדים של יחידות מבצעיות זכאים לג'יפ שטח צמוד, מה שלא היה כל השנים ביחידת אתג"ר, עד למקרה הנוכחי", אומרים הגורמים.
בארבע השנים האחרונות חלה עלייה תלולה בדיווחים על מספר גניבות הרכב בישראל, לאחר שנים של ירידה. לפי נתוני המשטרה שפורסמו בדו"ח של מחלקת המחקר והמידע של הכנסת, מסוף 2017 עד לסוף 2020 חלה ירידה של כ־28% במספר הדיווחים למשטרה על גניבות רכב. אולם, מסוף 2020 ועד לסוף 2023 ניתן לראות עלייה חדה - של 118%.
העלייה החלה עוד לפני מינויו של חכמון לתפקיד, אך הלכה והתעצמה באופן ניכר בעת כהונתו. אומנם לא ניתן לתלות את האשם הבלעדי ביחידת אתג"ר ובמפקדה, ובמשטרה גם מסבירים שבבחינת שיעור גניבות הרכב מתוך כלל הרכבים שעל הכביש יש ירידה הדרגתית במהלך השנים, אך ודאי שאלה לא נתונים להתגאות בהם.
מפקד לשעבר של היחידה אומר כי "מפקד יחידת אתג"ר הוא האמון על הטיפול בתופעת גניבות הרכב. הוא היזם והמנוע. מצופה ממנו לעשות רעש ולהפעיל כל גורם אפשרי. העלייה בגניבות הרכב איננה גזירת שמים, אבל תוצאותיה משפיעות על הכיס של כלל הציבור, בשל העלייה החדה במחירי הביטוח". גורם אחר הוסיף: "עד 2020, שנת השפל בגניבות רכב, למפקדי היחידה עוד הוצמדה סקודה אוקטביה או פורד פוקוס זולות בהרבה. בלתי נתפס שמפקד שנכשל מקבל 'פרס'".
לאחרונה הציגו במשטרה נתון שלפיו במחצית הראשונה של 2024 היתה ירידה של 21% בגניבות הרכב בישראל לעומת המחצית הראשונה אשתקד. בנוסף, העוסקים בתחום אומרים כי מדובר בהשוואה בעייתית, מאחר שמאז פרצה המלחמה ישנו סגר הדוק על שטחי יו"ש ונוכחות משטרתית מוגברת בקו התפר וברחובות.
ממשטרת ישראל נמסר: "אנו עדים לניסיונות של גורמים עלומי שם להכפיש את יחידת אתג"ר והעומד בראשה, ששוטריה מסכנים את חייהם מדי יום ולילה בפעילות מבצעית. נציין שלאורך השנים, אחוז הגניבות מסך הרכבים שעל הכביש פחת. לגבי רכבו של מפקד היחידה — הוא ניתן לו על פי התקן, ומהגדרתו כמפקד יחידה מבצעית, ומשמש לצרכים מבצעיים ולפעילות באזורי איו"ש. כך ניתן גם לקודמיו בתפקיד וכך ניתן גם למקביליו ביחידות מבצעיות ייחודיות. כל הצמדת רכב לקצין כזה או אחר נעשית בדין ובסמכות ועל פי צורך מבצעי". במשטרה לא הכחישו את הטענה על אודות גריעת ג'יפ שטח מהסד"כ המבצעי, וסירבו לענות לשאלות בעניין.