סגור
מעבר אלנבי ירדן
מעבר אלנבי. העובדים חוששים להגיע

צינור החמצן הכלכלי של הרשות הפלסטינית סגור כבר 10 ימים ואין מועד לפתיחתו

מעבר אלנבי נסגר לתנועת סחורות בשל הפיגוע בשבוע שעבר שבו נרצחו 3 ישראלים. גורמי הביטחון תומכים בפתיחת המעבר אך העובדים חוששים לחייהם. בינתיים הגורמים האחראים מגלגלים אחריות מאחד לשני 

ביום ראשון בשבוע שעבר נרצחו שלושה עובדי מסוף בפיגוע קטלני במעבר אלנבי. מאז הפיגוע, המעבר שמחבר בין ירדן לבין ישראל ומשמש בעיקר את תושבי הרשות הפלסטינית, סגור למעבר סחורות. מעבר אלנבי הוא אחד העורקים הכלכליים המרכזיים של הרשות הפלסטינית, עוברות דרכו מאות משאיות מדי יום והנחיות הדרג המדיני והביטחוני הן שיש לפתוח אותו.
הסיבה לכך שמעבר הסחורות אינו פעיל היא שעובדי המסוף, שחבריהם נרצחו בפיגוע – מסרבים לשוב לעבודה מתוך חשש לחייהם. העובדים שטרם חזרו לעבוד עוסקים בשינוע הסחורות במעבר והם אינם מועסקים ישירות על ידי רש"ת אלא כעובדי קבלן של חברת נ. ג'אן. בחברת נ. ג'אן לא השיבו לפניות כלכליסט וטענו כי אינם יכולים לדבר בגלל שרש"ת לא מאפשרת להם – טענה שהוכחשה על ידי רש"ת. בשתי החברות לא הסכימו להתחייב על תאריך שבו ייפתח המעבר ועל הנקודות שעוד נותרו במחלוקת בין הצדדים.
ביום שלישי בשבוע שעבר הודיעה דוברות רש"ת כי "מסוף הנוסעים במעבר אלנבי חוזר לפעילות ומעבר נוסעים בלבד בהתאם להנחיית גורמי הביטחון", אך בדיקת כלכליסט בגופי הביטחון הרלבנטיים ובדרג המדיני, מצאה כי ההנחיה הביטחונית לסגירת המעבר לתנועת סחורות היתה נקודתית ונועדה רק לשם ביצוע תחקיר לאחר הפיגוע, ונכון ליום רביעי ההנחיה הביטחונית היתה לפתוח את מעבר הסחורות.
מעבר אלנבי משמש כמעבר גבול בין ישראל לירדן לאוכלוסייה פלסטינית ותיירים בעלי אזרחויות שונות, והוא מהווה את נקודת היציאה המרכזית של פלסטינים לעולם (דרך שדה התעופה בעמאן). המעבר סגור לאזרחים ישראלים, שיכולים להשתמש במעבר יצחק רבין הסמוך לאילת ולעיר עקבה ובמעבר נהר הירדן (שייח' חוסיין) הסמוך לבית שאן. מעבר הסחורות דרך המסוף הינו בין ירדן לרשות הפלסטינית, וזה משמש כמעבר גבול הסחורות היחיד בין הרשות לבין ישות שאינה ישראל. עם זאת, המעבר מופעל על ידי רשות שדות התעופה, רשות המסים (מכס), רשות האוכלוסין וההגירה וגורמי הביטחון הישראליים.
בינואר־אוגוסט 2024 עברו דרך מעבר אלנבי כ־58 אלף משאיות מטען. בשנים האחרונות מספר המשאיות שעובר דרך המעבר זינק בחדות: ב־2020 עברו דרכו 57.1 אלף משאיות, וב־2023 כבר כ־92.8 אלף משאיות. רובן המוחלט של המשאיות מגיעות מכיוון ירדן לרשות הפלסטינית (יבוא). כל משאית שעוברת במעבר משלמת אגרה בגובה 241 שקל. כל שבוע שבו המעבר סגור מוביל למניעת כניסתן של 2,000-1,500 משאיות ולאובדן הכנסות במאות אלפי שקלים לרשות הפלסטינית - שגם ככה נמצאת במצב כלכלי רעוע מאז 7 באוקטובר וההחלטה להגביל את כניסתם של הפועלים הפלסטינים לישראל.
מרש"ת נמסר: "הרשות כבר פתחה את מסוף אלנבי למעבר נוסעים ומשלימה את הפעולות הכרוכות בתחום המטענים. עם סיומן המעבר ייפתח גם לפעילות זו".