סגור
טרמינל 3 ב נתב"ג
נתב"ג. מחירי הטיסות זינקו (צילום: דן רבן)

הקופון שגזרו חברות התעופה הישראליות: ההוצאות על כרטיסי טיסה זינקו ב-69%

ההוצאות של ישראלים על טיסות בחברות התעופה המקומיות מתחילת 2024 הגיעו לסכום של 3.33 מיליארד שקל. עם החרפת המצב הביטחוני וביטול הטיסות של חברות זרות גבתה באוגוסט ארקיע 900 דולר על טיסה לאתונה

בזמן שתנועת הנוסעים בנתב"ג ירדה, חברות התעופה הישראליות הרוויחו. בשמים שולטות בחודשים האחרונים אל על, ישראייר וארקיע, בזמן שהחברות הזרות הפסיקו לטוס לישראל בשל המצב הביטחוני. בזמן זה, הישראלים שילמו מחיר גבוה יותר, לעיתים יותר מכפול, על כרטיסי טיסה בחברות המקומיות.
1 צפייה בגלריה
אינפו ההוצאה של הציבור על טיסות רק עולה
אינפו ההוצאה של הציבור על טיסות רק עולה
ההוצאה של הציבור על טיסות רק עולה
לפי נתוני רשות שדות התעופה, מספר המטוסים שעברו בנתב"ג מישראל ואליה, ירד מתחילת השנה ועד חודש ספטמבר ב־39% ועמד על כ־78 אלף מטוסים בלבד, זאת בהשוואה לכ־128 אלף מטוסים שעברו בנתב"ג בתקופה מקבילה ב־2023. בהתאם, מספר הנוסעים התכווץ גם: מתחילת 2024 ועד ספטמבר קטן מספר הנוסעים בנתב"ג ב־43% והסתכם בפחות מ־11 אלף נוסעים, לעומת 19 אלף נוסעים שעברו בנתב"ג בין ינואר לספטמבר 2023.
בספטמבר בלבד ירדה תנועת הנוסעים הבינלאומית ב־35% לעומת ספטמבר 2023 ועמדה על 1.5 מיליון נוסעים בלבד. תנועת המטוסים הבינלאומית ירדה בספטמבר ב־30% בקירוב והסתכמה בפחות מ־11 אלף מטוסים. חברות התעופה הישראליות הטיסו בספטמבר 974,600 נוסעים, שמהווים 65% מכלל הנוסעים שעברו בנתב"ג באותו החודש. מדובר בעלייה של 39% ביחס למספר הנוסעים שהטיסו החברות הישראליות בספטמבר שעבר. מאז חיסול נסראללה בלבנון והתעצמות הלחימה בצפון, ביטולי הטיסות הזרות מתעצמים לאחר שרוב חברות התעופה הזרות, שמנהלות סיכונים על בסיס יומי, הודיעו על הארכת הפסקת הפעילות בישראל.
ביחס הפוך למספר הנוסעים היורד, ההוצאות של ישראלים על טיסות רק הלכו והאמירו מתחילת השנה. החברות הישראליות ניצלו את העלייה בביקוש לטיסות והעלו את המחירים. על פי נתוני חברת שבא, המנהלת את תשתית התשלומים בכרטיסי אשראי, סך ההוצאות של הציבור הישראלי על טיסות בחברות התעופה אל על, ישראייר וארקיע, בינואר עד ספטמבר 2024 זינק ב־69% והסתכם ב־3.33 מיליארד שקל, לעומת 1.97 מיליארד שקל בלבד בינואר עד ספטמבר 2023. העלייה נבעה גם מביקוש יתר לטיסות ישראליות וגם מעליית מחירי הכרטיסים. שבא רואה רק נתונים של חברות תעופה שסולקות את העסקאות בארץ, כלומר, חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע. אך נתוני חברת האשראי ישראכרט, שרואה את כלל הפעילויות בארץ ובחו"ל, מאששים גם הם את המגמה לפיה ככל שמספר הטיסות הבינלאומיות יורד והישראלים משלמים יותר. בין מרץ לספטמבר 2024 היתה עלייה של 4.5% במחזור ההוצאות בכרטיסי אשראי על ענף התעופה ביחס לתקופה מקבילה אשתקד, והעסקה הממוצעת עלתה ב־26.2% והסתכמה ב־1,771 שקל, לעומת 1,356 שקל בתקופה מקבילה אשתקד.
לאורך כל חודשי השנה ניתן לראות את העלייה בביקוש לטיסות ישראליות שהן היחידות שממשיכות לטוס באופן קבוע בזמן שהחברות הזרות מבטלות הגעה. נתוני ישראכרט מראים כי מחזור העסקאות בענף התעופה שנסלקו בארץ בין מרץ לספטמבר 2024 זינק ב־68% והעסקה הממוצעת עלתה ב־26.6% ל־2,445 שקל. מנגד, בעסקאות שבוצעו בחברות תעופה זרות נמשכת ירידה מתמשכת לאורך חודשי השנה שהסתכמה בין מרץ לספטמבר ב־31%. וגם שם העסקה הממוצעת בתקופה זו עלתה ב־4.5% מ־1,163 שקל בשנה שעברה ל־1,217 שקל השנה.
בחודשי הקיץ ובעיקר באוגוסט שבו התעצמה הלחימה בצפון וכמעט לא היתה תחרות לאל על, ישראייר וארקיע, הפקיעו חברות התעופה הישראליות מחירים עד כדי כך שמחיר כרטיס טיסה לאתונה זינק בארקיע ל־800–900 דולר לאדם, במקום 250 דולר בימים רגילים. במשרד הכלכלה וברשות להגנת הצרכן איימו על אל על בקנסות כבדים אם לא תוריד את המחירים בזמן מלחמה. בתגובה, אל על קבעה מחיר אחיד לארבעה יעדים שיהוו "האבים" לנוסעים מישראל - אתונה, דובאי, וינה ולרנקה.
בערב ראש השנה עשרות אלפי ישראלים נתקעו בשדות תעופה בעולם לאחר שחברות טיסה זרות הפסיקו לטוס לישראל בהמלצת הנציבות האירופית וסוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי שהמליצה לא לטוס לישראל עד סוף אוקטובר. משרד התחבורה והחוץ הקימו חמ"ל שמסייע להשבתם לישראל. השבוע התקיים דיון באיחוד האירופי בנוגע להמלצה לעצור את הטיסות לישראל עד סוף החודש, שבסופו לא השתנתה ההחלטה. גם חברת וויזאייר הודיעה כי היא מפסיקה את הטיסות לישראל בשלב זה עד ה־13 באוקטובר והצטרפה בכך לאייר פראנס, לפוטהנזה, בריטיש איירוויז, אג'יאן ואחרות.
ביולי האחרון אושר תיקון מספר 70 לחוק הגנת הצרכן שקובע כי במקרה של מצב חירום בישראל, כגון מלחמה או מגפה, יוגבלו העלאות מחירים של שורת מוצרים חיוניים. ברשות להגנת הצרכן הכניסו לתוכה גם טיסות חזור לישראל, כך שמחיר הטיסות לא יוכל לזנק במצב חירום. הרשימה הועברה לאגף התקציבים במשרד האוצר אך שם היא תקועה מזה מספר חודשים. שר הכלכלה ברקת שיגר ביולי מכתב לשר האוצר בבקשה לקיים התייעצות בנוגע לרשימה המתגבשת אך לא נענה. אחרי המשבר בראש השנה פנה ראש הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, קובי זריהן, בדחיפות לאוצר וביקש לאשר את הטיסות כמוצר חיוני על מנת שאפשר יהיה להפעיל את התיקון לחוק באופן מיידי, לכל הפחות בנוגע למחירי הטיסות המאמירים של חברות התעופה הישראליות. גם זריהן לא קיבל תשובה לפנייה ממשרד האוצר. ממשרד האוצר לא התקבלה תגובה לפניית כלכליסט.