סגור
דודי אמסלם ו באקו אזרבאיזן
דודי אמסלם ואזרבייג'ן. "הנסיעה נועדה לפתוח דלתות" (צילום: רפי קוץ Shutterstock)

נחשף בכלכליסט
למרות החשש בחברות הביטחוניות: אמסלם לא דוחה את נסיעתו לאזרבייג'ן

נמשכת הסערה סביב הנסיעה החריגה של השר דודי אמסלם והחשש להשפעה על מכרז ענק של 1.1. מיליארד דולר בו מתחרות התעשייה האווירית ואלביט. חוסר שביעות הרצון באזרבייג'ן מהחשיפת המכרז והנסיעה עלול לפגוע בחברות הישראליות

השר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם דחה אתמול לחצים וקריאות לעכב את נסיעתו המתוכננת לאזרבייג'ן בראש משלחת, שבה שותפות התעשיה האווירית (תע"א) ורפאל וחברות ממשלתיות אחרות.
החשיפה בכלכליסט על הנסיעה של אמסלם ביום ראשון הקרוב, בשבוע שנחשב קריטי בשני מכרזים משמעותיים שמתנהלים באזרבייג'ן, עוררה סערה. החברות הפרטיות הישראליות המתמודדות במכרז, בראשן אלביט מערכות, חוששות שהביקור נועד לקדם את העדפתה של התעשייה האווירית על אלביט במכרז מיגון גבולות של אזרבייג'ן שהיקפו כ־1.1 מיליארד דולר. מנגד, מטעם אמסלם נמסר כי אין לו כוונה כזו וכי הביקור נועד לקדם את היחסים המסחריים בין שתי המדינות.
לנסיעה המתוכננת מצטרפים יו"ר תע"א עמיר פרץ וראש לשכתו, יו"ר ומנכ"ל רפאל יובל שטייניץ ויואב תורג'מן, מנכ"ל החברה נכדה של רפאל, ארנון ברם וכן בכירים מהחברות קצא"א ומקורות.

מוקש חשיפת החברות

במשרדי ממשלה, בהם הביטחון, התשתיות והתחבורה הביעו מורת רוח ותמיהה על הנסיעה המתוכננת שלא תואמה איתם כמקובל בטרם צאתן של משלחות מקצועיות לחו"ל.
בהיותו השר הממונה על החברות הממשלתיות עיקר תפקידו של אמסלם הוא להיות רגולטור שמפקח על התנהלותן ואין זה מתפקידו לקדם את עסקיהן של אותן חברות תוך העדפתן על פני חברות אחרות. "גם אם המטרה האמיתית של אמסלם היא לקדם את היחסים בין המדינות, יש בעיה בנראות בכל הנוגע לעיתוי הביקור, בשבוע הקריטי לבחירת הזוכה בשני המכרזים, והאזרים יכולים לזהות בכך מסר מצדו", אומר גורם המעורה בפרטים. גורמים ביטחוניים אמרו לכלכליסט כי "מוטב היה שאמסלם יעצור את הנסיעה לאזרבייג'ן בעיתוי הנוכחי, ימים אחדים לפני קבלת החלטה במכרז שעליו מתמודדות שתי חברות ישראליות".
ככל הידוע למשלחת נקבעו פגישות עם שלושה שרים אזרים, השר לביטחון הגבולות המטפל במכרז להגנת הגבולות, שר התחבורה שמטפל במכרז למיגון שדה התעופה בבאקו שבו מתמודדת מג"ל של רפאל מול כמה חברות, בהן שתי חברות ישראליות פרטיות, שר הכלכלה וגם עם יועץ הנשיא. נוסף על פגישות אלה, למשלחת הישראלית מתוכננת גם נסיעה לעיירה יהודית במדינה.
למרות היחסים הקרובים בין ישראל ואזרבייג'ן זוהי הנסיעה הראשונה של שר ישראלי למדינה מאז 7 באוקטובר. מהבחינה הזו מדובר בביקור שיכול לפזר חששות להצטננות ביחסים המדיניים ביניהן בשל הלחימה המתמשכת ולהעביר איתות של חזרה לשגרה.
לעומת זאת, חשיפת המכרז, ועלייתן של שתי החברות הישראליות התעשייה האווירית ואלביט, לשלב הסופי, עוררה לפי גורמים בתעשיות הביטחוניות אי־נחת באזרבייג'ן באופן שעלול לפגוע בשתי החברות גם יחד. שכן האזרים ביקשו לקיים את התקשרויותיה עם החברות הישראליות תוך שמירה על דיסקרטיות. אחד החששות הוא שבשל חשיפת מעורבותן של חברות אלה, האזרים יעדיפו להתקשר עם חברה ממדינה אחרת.

השמצות הדדיות במכרזים

התעשייה האווירית ואלביט מערכות הן מתחרות ותיקות שפועלות באותם שווקים. על רקע התחרות העזה ביניהן, שהתבטאה בעבר גם בטענות על השמצות הדדיות במסגרת מכרזים שפורסמו בחו"ל, משרד הביטחון נאלץ לקרוא לחברות להנמיך את גובה הלהבות במסגרת קרבות השיווק שלהן. בתקרית חריגה בעבר משרד הביטחון אף הקפיא בשל כך את השתתפותן של אלביט ושל תע"א במכרז למכירת מל"טים לפולין.
מטעם אמסלם נמסר כי הנסיעה המתוכננת נועדה לפתוח דלתות לחברות הממשלתיות ולחשוף אותן לפני גורמי רכש באזרבייג'ן. וכי אין בכוונתו לפעול להטיית המכרז באופן שיטיב עם תע"א על חשבון אלביט.
ממשרד הביטחון נמסר כי "הנסיעה אינה מטעם משרד הביטחון ואינה בארגונו". מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי "אנחנו לא מתייחסים לעסקאות ולמכרזים".