סגור
זירת נפילת כטב"ם בקיסריה
זירת נפילת הכטב"ם בקיסריה (צילום: איתן גליקמן)

טיפול VIP ממנכ"ל: מי התייצב בביתו של רה"מ בקיסריה לאחר שיגור הכטב"ם?

לאחר שיגור הכטב"ם לעבר הווילה של נתניהו בקיסריה, מיהרו להתייצב במקום מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ ומנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי. החשש: נתניהו ינסה לנצל את הפגיעה כדי להעמיס הוצאות על המדינה, מעבר לאלה שיקבע מס רכוש

מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי מיהר הבוקר (א') להתייצב עם מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ כדי לבדוק את הנזקים שנגרמו בעקבות שיגור הכטב"ם לעבר הווילה הפרטית בקיסריה של רה"מ בנימין נתניהו ורעייתו שרה.
אהרונוביץ, שהגיע לאזור פגיעת הכטב"ם בשל היעדרותו של מנהל מס רכוש אמיר דהן, ליווה את תהליך בחינת הנזקים בתחילתו, ולא נשאר כדי ללוות את השמאים שעבדו במקום.
נזקים לרכוש של תושבי המדינה במהלך המלחמה מכוסים על ידי קרן הפיצויים הקיימת על פי חוק מס רכוש. מתחילת המלחמה הקצתה הקרן 18 מיליארד שקל לפיצוי הנפגעים.
כאן מדובר לא רק בנזקים לבית או לרכוש של אזרח רגיל מכוח חוק מס רכוש והתקנות הנלוות לו, אלא במעון הפרטי של ראש הממשלה המאובטח גם כשרה"מ ובני משפחתו לא שוהים במתחם.
מקרה זה מעורר שאלות באשר למידת מעורבותו של המנכ"ל שלי, שמונה לתפקיד אשתקד על ידי נתניהו. בין היתר, עולה החשש ששלי יבקש מהמדינה להשתתף בצורה משמעותית יותר בתיקון הנזקים בווילה בקיסריה, מעבר למה שקובע חוק מס רכוש.
בפברואר אשתקד, פחות מחודשיים לאחר הקמת ממשלת נתניהו, אישרה ועדת הכספים את בקשת משרד רה"מ וקבעה תקדים למימון ממשלתי לשני בתיו הפרטיים של נתניהו: הווילה בקיסריה והפנטהאוז ברחוב עזה בירושלים. זאת, מאחר שהמעון הרשמי של רה"מ ברחוב בלפור בירושלים נמצא בשיפוצים ואינו שמיש.
באותו מעמד קבעה אז הוועדה כי אישור ההוצאות לשני המעונות יקבע באופן בלעדי על ידי מנכ"ל משרדו שלי. זאת, לאחר שקודם לכן נקבע המימון על ידי "ועדת השלושה" שהורכבה מדרגים מקצועיים במשרד רה"מ. בין היתר, החליטה הוועדה שלא לקבוע תקרה להיקף ההוצאות הממשלתיות לשני המעונות של רה"מ בקיסריה ובירושלים.
יוצא איפוא, ששלי הוא הסמכות שקובעת כמה כסף תקצה המדינה לבית בקיסריה מתוקף החלטת ועדת הכספים. כלומר, מה שלא תכסה קרן מס רכוש לפי הכללים ניתן יהיה במקרים מיוחדים באישורו של שלי לממן מקופת המדינה.
שלי עצמו מבקש לעזוב את תפקידו כמנכ"ל משרד רה"מ ומעוניין לכהן כשגריר ישראל באיחוד האמירויות. כלומר, לשלי "כובע כפול" ותחילת כהונתו הדיפלומטית תלויה בבוס שלו בנימין נתניהו.
יש לציין, כי על פי החלטות ועדת הכספים הקצאת כספי מדינה לבית בקיסריה וברחוב עזה אפשרית רק לצורך תחזוקה שוטפת ולא להשבחת הנכס. קיים חשש שכעת ייעשה ניסיון לנצל את הפגיעה בוילה בקיסריה, לצורך העמסת הוצאות על תקציב המדינה באופן שבסופו של דבר יגרמו להשבחת הנכס.
לאחרונה הודיעה היועמ"שית גלי בהרב-מיארה על התנגדותה למימון ממשלתי של ביצוע שיפוצים בבריכת השחייה בווילה של נתניהו בקיסריה. בינואר 2024 פורסם כי שלי ביקש לקדם הוצאת 4,700 שקלים במצטבר לתיקון חדירת מים לבריכה ופילטרים סתומים.
כמו כן, לאחרונה דרשה משפחת נתניהו שהמדינה תממן עבודות איטום בוילה בקיסריה בשל רטיבות. היועמ"שית של משרד רה"מ שלומית ברנע-פרגו מתנגדת לבקשה זו בטענה שמדובר בעבודה להשבחת הנכס שאינה צריכה להיות ממומנת מכספי המדינה.