ניתוחהסחר בין ישראל לטורקיה הצטמצם, אבל האיום החות'י עשוי להגדיל אותו
ניתוח
הסחר בין ישראל לטורקיה הצטמצם, אבל האיום החות'י עשוי להגדיל אותו
עוד לפני המלחמה המסחר בין המדינות צנח בעשרות אחוזים. למרות האמירות של הנשיא ארדואן, הסיבות לירידה נטועות בכלכלה: שינויים בצריכה ושערי חליפין. בעיות השייט בים האדום עשויות לשנות את המגמה
הסחר הבינלאמי של ישראל הצטמצם ב־2023 מול רוב מדינות העולם, אבל מול טורקיה הירידה היתה חדה במיוחד. ערך יבוא הסחורות מטורקיה לישראל צנח בנובמבר האחרון ב־22% לעומת החודש המקביל אשתקד והסתכם בכ־348 מיליון דולר. באותו החודש ערך היצוא הישראלי לטורקיה רשם ירידה חדה של 53% לעומת נובמבר 2022, והסתכם בכ־104 מיליון דולר בלבד. לשם השוואה, היקף היצוא הישראלי הכללי באותה תקופה קטן ב־20%, על רקע ההאטה העולמית.
בדומה לסבבי לחימה קודמים ברצועה, גם הפעם נשיא טורקיה טאיפ רג'יפ ארדואן הסלים את הרטוריקה שלו נגד ישראל, כשהוא מאשים אותה ב"מעשי טרור ורצח עם". בימים האחרונים הוא החריף את דבריו, ואמר שראש הממשלה בנימין נתניהו "אינו שונה מהיטלר" והשווה בין תקיפות צה"ל ליחס שקיבלו היהודים מהנאצים. דברי ארדואן העלו קריאות ברשתות החברתיות להחרים סחורות מטורקיה, תוך העדפה של תוצרת ישראלית.
אלא שגורמים כלכליים, שמנתחים את הירידה בהיקף הסחר בין שתי המדינות, שיחסיהן המדיניים מתאפיינים בשבריריות ארוכת שנים, לא מזהים קשר בינה לבין המלחמה בעזה. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מצביעים כי הירידה בהיקף הסחר בין המדינות החלה לפני המלחמה, לצד ירידה בהיקפי סחר מול מדינות נוספות. בין ינואר לנובמבר השנה היבוא של מוצרים מטורקיה לישראל רשם ירידה כללית של 19% לעומת החודשים המקבילים ב־2022 והסתכם בכ־4.25 מיליארד דולר. באותם החודשים היצוא הישראלי לטורקיה צנח בשיעור משמעותי יותר, של 32% והסתכם בכ־1.45 מיליארד דולר.
יבוא הסחורות מטורקיה מגוון ונע בסקאלה רחבה שבין חומרי גלם בסיסיים המשמשים את התעשייה ואת ענף הבנייה, וכולל גם רהיטים, כלי רכב, מוצרי זכוכית, מוצרי חשמל וטקסטיל. כ־25% מהיבוא הם של ברזל ופלדה ומוצריהם וכ־20% הם של נפט גולמי, שמקורו בעיקר באזרבייג'ן ומיובא מדרום טורקיה לשימוש בזן, שם הוא עובר תהליכי זיקוק ומיוצא לטורקיה ולאירופה.
ב־2023 מחירי הנפט והדלקים המיובאים מטורקיה צנחו בכ־20%. באותה התקופה חלה ירידה דומה גם ביבוא של פלדה וברזל מטורקיה לישראל ומקורה בהסטת היבוא של תשומות אלה למקורות אחרים, שהיו באותה התקופה זולים יותר.
בנוסף, טורקיה היא מקור יבוא מרכזי של ישראל בכל הקשור למוצרי חשמל לבית ("מוצרים לבנים") ואפשר לקשור את הצניחה בהיקפי הסחר איתה גם להתרסקות הצריכה הביתית בארץ בשל ההאטה שניכרה בשנה האחרונה.
גורמים כלכליים שמעורבים בסחר החוץ של ישראל אומרים כי המספרים שעולים מנתוני הלמ"ס מבטאים בעיקר הטיות סחר, שהן תוצאה של תנודתיות במחירי הסחורות. לדבריהם, הם לא מעידים על משבר אמיתי ביחסי המסחר בין ישראל לטורקיה, שחשיבותם, חרף הרטוריקה של ארדואן, מקבלת משנה תוקף כשברקע הניסיונות של החות'ים בתימן להגביל תנועת כלי שייט לישראל בים האדום. לדבריהם, המשבר בים האדום עשוי לשפר ואף להרחיב בחודשים הקרובים את היקפי המסחר עם טורקיה, שעדיין נחשבת מקור יבוא אמין. "המציאות המזרח תיכונית המורכבת פוגשת את הפופוליזם של חלק מהישראלים, שמתרעמים על אמירות של ארדואן, אבל אני לא בטוח שמישהו היה רוצה לוותר על היבוא ממנה בתקופה כזאת, תוך העדפת מקורות כמו סין", אמר.
הירידות בערך היצוא והיבוא נובעות בין היתר גם מפערי מטבע בשנה האחרונה, כמו גם האטה וירידה בצריכה הפרטית שנרשמה בשנה האחרונה. סיבה נוספת היא העובדה שהסחר בין המדינות דווקא הגיע לשיא ב־2022, ועל כן הצמיחה נבלמה. כך, היקף הסחר בין ישראל לטורקיה הסתכם ב־2021 בכ־6.7 מיליארד דולר. ב־2022 חלה בו עלייה משמעותי ל־8 מיליארד דולר. בתחילת השנה גם ניכרה התחממות מחודשת ביחסים בין שתי המדינות, כשנשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם ארדואן בחודש מרץ. ביטוי נוסף לחימום היחסים התקבל בדצמבר שעבר, כשאירית ליליאן מונתה לשגרירה קבועה של ישראל באנקרה, צעד נוסף שסימל את נרמול היחסים אחרי ארבע שנות נתק.
מתחילת המלחמה בעזה המטה לביטחון לאומי (מל"ל) פרסם אזהרת מסע שבמסגרתה ישראלים ששהו בטורקיה נקראו לצאת ממנה. גם הטיסות בין ישראל לטורקיה הופסקו. "מתחילת המלחמה לא נסעתי לטורקיה ופגישות עם אנשי עסקים טורקיים נערכו באתונה", סיפר ל"כלכליסט" איש עסקים ישראלי. לדבריו, "זה לא קשור למידת המוטיבציה שלי כישראלי או ברצון של הטורקים לעשות עסקים. ארדואן, שעומד מאחורי אמירות מקוממות ובלתי נסבלות לאוזן ישראלית מבודד בעצמו את הכלכלה מהפוליטיקה. גם לאחר שאיראן דחקה בו לצמצם את הסחר עם ישראל הוא לא נעתר לכך, כי ישראל היא שותפת סחר חשובה עבור טורקיה. גם בימים האלה לפחות חמש אוניות שיוצאות מנמל מרסין שבדרום טורקיה מגיעות מדי יום לנמל חיפה. רוב העם הטורקי אוהב את ישראל למרות שהממסד הטורקי, ואיתו גם כלי התקשורת, מתקשרים כל הזמן מסרים אנטי־ישראליים. בשטח התמונה שונה לחלוטין".