סגור

דעה
שחקן חדש בקמפיינים לנשיאות ארה"ב - הביטקוין

תחום הקריפטו הפך לראשונה לאחד הנושאים המדוברים בבחירות לנשיאות בארה"ב - מול 50 מיליון מצביעים פוטנציאליים המחזיקים במטבעות דיגיטליים; טראמפ מתחייב להיות "נשיא הקריפטו", האריס ששמרה על ניטארליות בנושא, החלה להיפגש עם שחקנים מובילים בשוק 

15 שנים אחרי שהביטקוין הגיח לאוויר העולם, נראה ששוק הקריפטו והנכסים הדיגיטליים הפך לראשונה לאחד הנושאים המדוברים בבחירות לנשיאות בארה"ב.
אחרי שבעבר הספיד אותו, טראמפ הפך לנושא הדגל של פיתוח תעשיית הנכסים הדיגיטליים בארצות הברית, ומפזר הבטחות לכל עבר להפוך את ארצות הברית לבירת הקריפטו העולמית. קמלה האריס, מנגד, שומרת על ניטרליות, אך ניתן לזהות ניצנים של שינוי ביחס לשמרנות והזהירות שמאפיינת את הממשל הנוכחי. אז מה השתנה? התשובה נעוצה במספרים.

הכוח האלקטורלי של הקריפטו

לפי פרסומים שונים, מספר האמריקאים שמחזיק במטבעות קריפטוגרפים עומד על כ-50 מיליון. במונחים אלקטורליים מדובר על כ-14.4% מהאוכלוסייה הבוגרת בארה"ב. רובם, על פי ההערכות, בגילאים 44-25, כך שהם מייצגים קהל מצביעים צעיר יחסית.
כאשר הסקרים מראים על מרוץ צמוד, כל קמפיין זקוק לאנרגיות חדשות ומנסה למשוך קהלים חדשים. וכשמדובר בסוגיות שאינן מקיימות דיכוטומיה ליברלית-שמרנית, ויכולות לפרוץ את ההפרדה המסורתית בין דמוקרטים לרפובליקנים – ערכן האלקטורלי אף גבוה עוד יותר. הקריפטו, מסתמן, עשוי להיות סוגיה כזו.
תחום הקריפטו סיפק למשקיעים תשואות פנומנליות מאז היוסדו, אך גם ביטא תנודתיות גבוהה וסיכון רב. במהלך כהונתו של ממשל ביידן, נרשמו בשוק המדובר כמה וכמה שערוריות, המרכזית שבהן היא קריסתה של FTX והחקירה הפדרלית שנפתחה לאחריה, לצד חקירות נוספות של שחקנים מרכזיים בגין עבירות על חוקי ניירות ערך והונאה.
אין זה פלא, אם כן, שהממשל הדמוקרטי נקט בשנים האחרונות גישה זהירה. בשנת 2022 הנשיא ביידן חתם על צו נשיאותי שדן בסיכונים ובהזדמנויות בתחום, אך לא הוביל אסדרה ברורה. בשנים האחרונות הוגברה האכיפה והפיקוח על פעילויות בתחום הקריפטו והחלו צעדים ראשונים בהסדרת סוגיות הקשורות לתחום, הן רגולטורית והן באמצעות פסיקות תומכות של בתי המשפט.

קריפטו , האריס וטראמפ

קמפיין טראמפ זיהה את ההזדמנות האלקטורלית והבטיח להאיץ את האסדרה בתחום. בהתאם להפכפכות הטראמפית, מהטלת ספק בנכסים דיגיטליים שאפיינה אותו בשנים האחרונות, הוא עבר לקמפיין פרו-דיגיטלי: הוא מבטיח להיות "נשיא קריפטו", מקבל תרומות בביטקוין, איתריום ודוג'קוין לקמפיין שלו ואף הגדיל לעשות כאשר הצהיר בוועידת הקריפטו האחרונה בנאשוויל כי אם ייבחר ידאג לייצר רזרבות ביטקוין ממשלתיות (בסמוך לאחר הוועידה, הסנטורית הרפובליקנית לומיס הגישה הצעת חוק התומכת בנושא).
כיצד האריס רואה את העתיד של הקריפטו? המועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית לא התבטאה, עד כה, באופן מפורש בנושא, אך פעולות הקמפיין שלה מצביעות על שינוי גישה מזו של הנשיא המכהן (ביידן שמר עד כה על גישה חשדנית ואיטית ומינה שומרי סף).
לפי דיווחים שונים, האריס ונציגיה קיימו מספר פגישות עם שחקני קריפטו מרכזיים, ובכלל זה פלטפורמות Coinbase ו-Ripple במטרה לגשר על הפערים ולהציע גישה מעשית לקידום האסדרה בתחום. הפרשנים בארה"ב מדגישים את הקשר העמוק שלה לתעשיית הטכנולוגיה ורואים בה כמקדמת חדשנות. בכירים דמוקרטים במפלגה לוחצים לנקוט בקמפיין הנוכחי עמדה ידידותית יותר בנושא קריפטו ולגלות פתיחות רבה יותר מזו שמאפיינת את הממשל הנוכחי.
על אף הגישה השמרנית והזהירה של ממשל ביידן, במהלך השנה הנוכחית התרחשה קפיצה נחשונית בתחום - בדגש על השקת קרנות הסל הראשונות על הביטקוין והאיתריום, מוקדם מן הצפוי. קצב האימוץ הגבוה שלהן נראה מבטיח עד כה – ממשקיעי ריטייל ועד קרנות גידור וגופי השקעות גדולים (כאשר דיווחים מראים על למעלה מ-1,500 גופים פיננסיים בארצות הברית שדיווחו על חשיפה לתעודות הסל האמריקאיות על הביטקוין).
עבור תעשיית הקריפטו, הבחירות הקרבות בארה"ב הן בבחינת נקודת מפנה. לא משנה מי ייבחר, עצם חדירתו המובהקת של הקריפטו לשיח הפוליטי וסימונו כסוגייה אלקטורלית מרכזית בקמפיינים אצל שתי המפלגות, מעידים על הרלוונטיות ההולכת וגוברת שלו ומאיצים את האסדרה בתחומו.
יואב מור הוא שותף מנהל בקרן הגידור 'פינובה קפיטל' המתמחה בהשקעות בתחום הנכסים הדיגיטליים, מטבעות הקריפטו ובלוקצ'יין