סגור
נמל חיפה
נמל חיפה (Photo: Reuters)

הלמ"ס מעדכנת: הצמיחה ברבעון השני גרועה יותר ממה שפורסם

לפי הנתונים המעודכנים, הצמיחה ברבעון עמדה על 0.2% בלבד, שיעור המשקף צמיחה שנתית של 0.7% בלבד.  הנתונים הראשוניים שפורסמו באוגוסט היו גבוהים במעט ועמדו על צמיחה רבעונית של 0.3% שמשקפת צמיחה שנתית של 1.2%. גם הצריכה הפרטית מתעדכנת מעט כלפי מטה - עלתה ב-11.4% בחישוב שנתי

הצמיחה ברבעון השני של 2024 עמדה על 0.2% בלבד, שיעור המשקף צמיחה שנתית של 0.7%, כך מעדכנת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתונים הראשוניים שפורסמו באוגוסט, היו גבוהים במעט ועמדו על צמיחה רבעונית של 0.3% שמשקפת צמיחה שנתית של 1.2%. נזכיר, כי כל נתון הנמוך מ-1.9%-2% צמיחה שנתית משקף ירידה בתוצר לנפש, זאת בשל העובדה שהאוכלוסיה בישראל גדלה בשיעור של כ-2% בשנה. ירידה בתוצר לנפש משמעה כי בממוצע הישראלי נעשה עני יותר. בעקבות הפרסום הקודם, עדכן הכלכלן הראשי את תחזית הצמיחה לכל שנת 2024 והעמיד אותה על 1.1%.
כשמסתכלים על התוצר העסקי (המנטרל את השפעת הממשלה על הוצאות התמ"ג, ש"ט) הרי שהנתון העדכני של הלמ"ס הוא ירידה של 0.7% ברבעון השני בחישוב רבעוני, ו-2.7% בחישוב שנתי. זאת לעומת הנתון הראשוני שעמד על ירידה של 0.5% בחישוב רבעוני, ו-1.9% בחישוב שנתי. ההוצאה לצריכה ציבורית נשארה קבועה בשני האומדנים, ומשקפת צמיחה של 2% ברבעון, ושל 8.2% בחישוב שנתי.
כזכור, את הצמיחה ברבעון השני הובילה הצריכה הפרטית, גם נתון זה מתעדכן מעט כלפי מטה, לפי הנתון העדכני, הצריכה הפרטית עלתה ב-2.7% בחישוב רבעוני שהם 11.4% בחישוב שנתי. לעומת 2.9% בחישוב רבעוני ו-12% בחישוב שנתי בנתון הקודם. מבנה ההוצאה נשאר בעיקרו דומה לנתונים הקודמים, עלייה חדה בהוצאה על מוצרים בני קיימה לנפש. וירידה חדה בהוצאה על מוצרים שהם בני קיימה למחצה דוגמת הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים).
עם זאת, העדכון כולל גם עדכון חיובי, וזאת בכל הנוגע להשקעות. על פי הנתון העדכני, היתה עלייה של 1% בחישוב רבעוני (4% בחישוב שנתי) בהשקעות בנכסים קבועים. לעומת הנתון הקודם שעמד על עלייה בהשקעות של 0.3% בחישוב רבעוני (1.1 בחישוב שנתי). ההשקעה בנכסים קבועים ללא אניות ומטוסים עלתה ב-7.5% בחישוב שנתי, לעומת 5.4% בחישוב הקודם. הירידה בהשקעות בענפי ה-ict, בקניין רוחני, ובבנייה למגורים, ירדה בשיעורים דומים בשני הפרסומים. (ירידה של 51.3%, 2.3%, ו-23.5%, בהתאמה בחישוב שנתי. ההשקעה בבנייה שלא למגורים ועבודות בנייה אחרות עלתה בפרסום זה ב-5.3% בחישוב שנתי, לעומת ירידה של 3.3% בפרסום הקודם.
בנוגע לייצוא, מרבית הנתונים של העדכון החדש שליליים יותר מהפרסום הקודם. על פי הרפסום הנוכחי ישנה ירידה של 8.3% בייצוא (ללא חברות הזנק ויהלומים) (בחישוב רבעוני ירידה של 2.1%) לעומת ירידה של 7.1% בפרסום הקודם, יצוא השירותים ירד ב-11.3% בחישוב שנתי לעומת 11.6% בחישוב הקודם, ייצוא שירותים ללא תיירות וחברות הזנק, ירד ב-6.6% לעומת 6.9 בחישוב קודם. יצוא הסחורות ללא יהלומים ירד ב-5.2% בחישוב שנתי לעומת 2.3% בחישוב קודם. בנוסף, מציינים אנשי הלמ"ס, כי נרשמה עליה ביצוא היהלומים וירידה ביצוא חברות הזנק, ובסך הכל הירידה בכלל הייצוא (כולל הייטק ויהלומים) היא 9.3% בחישוב שנתי, לעומת 8.3% בחישוב הקודם.