המובייל והעתיד: כיצד הטכנולוגיה משנה את הדרך בה אנו חיים ועובדים
המובייל והעתיד: כיצד הטכנולוגיה משנה את הדרך בה אנו חיים ועובדים
פתאום נשמעת התראה. עובד בדרג ניהולי בדיוק קיבל הודעה לסמארטפון האישי שלו. הנידון: אישור בקשת החזר כספי של עובד. בלחיצת כפתור אחת הבקשה נפתחת, ולפני המנהל מופיעים כל הפרטים הרלוונטיים, כולל סריקה של החשבונית. כל שנותר לעשות הוא להחליט אם ללחוץ על אישור או על דחייה של ההוצאה. תהליך שלם מתבצע בלא יותר משתי לחיצות. נשמע פשוט, נכון? התרחיש הזה כבר לא דמיוני, תהליכי עבודה יעילים מסוג זה קורים כל הזמן ובכל מקום בזכות האפליקציות שבמכשיר הנייד.
אחד האתגרים המשמעותיים אליו אנו מתוודעים לאחרונה הוא נושא הטרנספורמציה הדיגיטלית. אתגר שאם נחשוב עליו רגע לעומק, הוא אינסופי. העולם שלנו נמצא בתהליך מתמשך של טרנספורמציה דיגיטלית, תהליך בו חברות גדולות וקטנות כאחת נדרשות להתאים את עצמן למציאות המשתנה, להתייעל, ובעיקר לעמוד בקצב. זהו אתגר עצום עבור החברות, בעיקר כשכל חברה עוסקת בתחום אחר, מספקת שירותים שונים, נמצאת במדינה שונה, דוברת שפה שונה ובנויה באופן שונה עם תהליכים ייחודיים לה.
חברות משקיעות היום משאבים רבים בטרנספורמציה דיגיטלית. המטרות שלהן במסגרת תהליך הדיגיטציה הן מגוונות. קחו למשל את קבוצת בנק לוידס האנגלית, שהשקיעה בשנים האחרונות יותר מ-3 מיליארד ליש״ט בתשתיות טכנולוגיות. חלק מהתוכנית האסטרטגית של הקבוצה נועד לשפר את חווית הלקוח ולהפוך את כל המערכת הידנית, שטיפלה ב-450,000 מקרים בשנה, למערכת תשלומים דיגיטלית. דוגמה נוספת היא האוניברסיטה השוויצרית EPFL, שנכנסה לתהליך של ניהול שירותי IT באמצעות בינה מלאכותית, מהלך שנועד לייעל ארגון מורכב ששולח זרועות אל 120 מדינות בעולם, מטפל בתקציבים, בקבוצות מחקר, באדמיניסטרציה ובמספר גדול של סטודנטים.
הטרנספורמציה הדיגיטלית עוברת כחוט השני מהפעולות הכי בנאליות בעבודה השוטפת של הארגון, כמו החזר ההוצאות שתואר בפסקה הראשונה, ועד התהליכים המורכבים ביותר שדורשים תיאום בין עשרות נקודות קצה שונות. בגלל המורכבות הרבה שיש בתהליך, חברות מנסות לפתח ולהנגיש פתרונות ושירותים שיסייעו לעסקים לבצע טרנספורמציה דיגיטלית באופן יעיל ונוח.
במרכז הפיתוח הישראלי של חברת ServiceNow, זיהינו את הצורך המהותי בפתרון שכזה והחלטנו לפתח ולספק שירותי טרנספורמציה דיגיטלית לחברות - לא רק ממסך המחשב במשרד, אלא גם מהנייד האישי של כל עובד ועובד. אחד הדברים ששמנו עליו דגש במהלך הפיתוח היה לייצר פלטפורמה עבור חברות המאפשרת להן לבנות אפליקציית מובייל מקורית Native Mobile Applications)) המותאמת לצרכים הספציפיים של הארגון, ללא צורך בכתיבת קוד. באופן זה, ניתן לפשט תהליכי עבודה מקיפים למשתמשים וכן, לייצר אינטגרציה הוליסטית למערכות קצה מגוונות, כמו מערכות ה-HR, מערכות פנימיות לניהול תקלות, מערכות CRM ומערכות אישור הוצאות כדוגמת Concur.
האינטגרציה הזו מאפשרת ייעול תהליכים. אם בעבר נאלץ עובד לעבור בין מספר מערכות ארגוניות שונות, חלקן לעיתים לא דיגיטליות, אשר דרשו ממנו להתנהל במיילים, טפסים, ולעבור בין מחלקות ונציגי שירות שונים, הרי שהיום כל התהליכים הללו נתמכים מקצה לקצה בתוך אפליקציית מובייל אחת מסודרת ושקופה, המאפשרת לכל שרשרת הערך להיות חלק מהתהליך.
על אף הצורך הגובר בהנגשת שירותים אפליקטיביים לעובדים, מרבית החברות כיום לא מעסיקות מתכנתים ומהנדסים שיפתחו אפליקציות פנים ארגוניות. לכן, אחד מן האתגרים המרכזיים שעמדו לפתחנו היה כיצד לייצר פלטפורמה שתספק למשתמש הקצה את היכולת לבנות אפליקציה, מבלי להידרש לכתוב אפילו שורת קוד אחת. לצד זאת, הפלטפורמה נדרשת להתאים למגוון רחב של עסקים בעלי דרישות שונות ואופי פעילות אחר לגמרי ולמנף את כל היכולות הקיימות היום בכל מכשיר מובייל, כמו GPS, מצלמה לצורך העלאת תמונות/וידאו וסריקה של ברקודים, אפשרות לחתימות דיגיטליות ועוד.
במקרים מסוימים, אפליקציית המובייל צריכה לעבוד גם כשאין קליטה סלולרית או קליטת GPS. ישנן חברות בינלאומיות הפרושות מסביב לעולם במיקומים מרוחקים ונידחים ולעיתים ללא קליטה סלולרית. הפתרון עבורן צריך לתת מענה לעבודה במצב לא מקוון, שיאפשר למרבית הפיצ'רים השונים של אפליקציית המוביל לעבוד כסדרם וידע להסתנכרן עם המערכות של החברה ברגע שהמפעיל יגיע לאזור עם קליטה.
חברות רבות מציעות שירות שליחת טכנאי לטיפול בתקלות. התקלה יכולה להיות ברכיב הממוקם במפעל ענק ומסועף, ללא קליטת GPS, בעל מספר קומות ועשרות של מסדרונות וחדרים. פתרון המובייל של ServiceNow, מאפשר ניווט בתוך מבנה סגור והובלת הטכנאי לחדר הספציפי בו נמצא הרכיב התקול, ואף לעשות שימוש באותה האפליקציה לצורך סריקת הברקוד הקיים על הרכיב במטרה לקבל רשימת תקלות נפוצות עבור הדגם המסוים וכן הנחיות לפתרון.
במאמר קצר זה נחשפתם למגוון דוגמאות שונות של טרנספורמציה דיגיטלית, וזהו רק קצה הקרחון. עם כניסתם של כלים כמו ה-,ChatGPT נוצרו הזדמנויות רבות, אך לצידן גם מורכבויות ואתגרים. כיום, כל מפתח יכול לבנות אפליקציות באמצעות כלים אלו ולהטמיע אותן בחברה שלו, ללא הבנה מעמיקה בהיבטי אבטחת המידע ואמות המידה הנדרשות, בעיקר כשמדובר באפליקציות מובייל. במהלך פיתוח של אפליקציות מובייל מאובטחות אנחנו נדרשים לשים דגש רב על פיתוח מתודולוגי נכון בהיבטים של הגנה על המידע והארגון, שכולל בין היתר מספר שכבות תוכנה והגנה שונות, חלקן באפליקציה עצמה וחלקן גם בשרת.
כמו כן, חברות רבות מעוניינות באינטגרציה למערכות שונות לזיהוי משתמשים תוך התחברות בודדת (Single Sign-On), ובהתממשקות עם מערכות אבטחה ארגוניות בסגנון MDM, MAM, EMM. מערכות אלו מאפשרות להחיל מדיניות אבטחת מידע ברמות שונות על מכשיר נייד או על התוכנה ובכך להגן על המידע שיקר לארגון.
לכל אלו, מצטרפות אנליטיקות וניתוחים סטטיסטיים חוצי ארגון, חלקם מבוססי AI ומוטמעים בתוכנה, אשר מאפשרים לקבל החלטות מרמת ההנהלה הבכירה ועד רמת המתכנת, ובאמצעותם ניתן לשפר תהליכים ולהתייעל ארגונית.
לסיכום, חדשנות במובייל לצד התפתחות תהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית טומנת בחובה מגוון הזדמנויות שאף ילכו ויתרבו. היכולות המצוינות לעיל חיוניות ונדרשות עבור כל ארגון החפץ להישאר תחרותי, לחסוך בכסף ולהקל על העובדים שלו בעצם השימוש במערכות חדשניות המונגשות בצורה האולטימטיבית ישירות למכשיר הסלולרי של כל אחד ואחת.
מאת מאור כהן, מנהל קבוצת פיתוח, ServiceNow
d&b – לדעת להחליט