בלעדיכך נתקעה בניית מתחם אימונים בצפון רמת הגולן שנועד להכין חיילים ללחימה בלבנון
בלעדי
כך נתקעה בניית מתחם אימונים בצפון רמת הגולן שנועד להכין חיילים ללחימה בלבנון
מלחמות בין קבלנים מעכבות פרויקט ענק להקמת מתקן אימונים באש חיה בצפון רמת הגולן שנועד להכין חיילים ללחימה בלבנון. עוד בספטמבר 2023 מנהל המתקן הזהיר מפגיעה בכשירות צה"ל. משרד הביטחון: "פועלים לסגירת הפערים ועמידה ביעדים"
על רקע היערכות לאפשרות של כניסת צה"ל לפעולה קרקעית בצפון, כדי לפגוע בחיזבאללה ולהחזיר את הביטחון ליישובים, מתברר כי הכשירות המבצעית של צה"ל נפגעה בעקבות עיכוב של חודשים בהשלמת מתקן אימונים גדול באש חיה, שנבנה בימים אלה בצפון רמת הגולן ומדמה כפר לבנוני, וזאת לצורך אימונים בלוחמה בשטח בנוי (לש"ביה). כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי “כלכליסט”.
את תחילת האימונים במתקן, שעלות הקמתו מוערכת בכ־100 מיליון שקל, ומוגדר על ידי המבצעים כ"פרויקט ביטחוני בעל חשיבות לאומית" משום שהוא אמור להכשיר את החיילים להשתלט על בתים ורחובות במרחב כפרי ועירוני, ייעד צה"ל עבור כלל כוחות היבשה לסוף ינואר 2024. אלא שבספטמבר 2023, שבועות בטרם פרצה מלחמת "חרבות ברזל", הודיעו באגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון כי הקבלנים לא עומדים בלוחות הזמנים.
"כבר כיום קיימת פגיעה ממשית בכשירות המבצעית של צה"ל לאור איחור במסירת הפרויקט", כתב רס"ן משה ישעיה, מנהל פרויקט קו התפר במשרד הביטחון, לממונים עליו ב־14.9.23 במכתב שסוקר את הבעיות ב"לש"ביה זעורה", הכפר הסורי ברמת הגולן שעל חורבותיו מוקם המתקן. בנוסף עלה מהמכתב כי גם בעבודות שכבר נעשו בשטח נמצאו ליקויים שלטענת צה"ל מסכנים את חיי החיילים שעתידים להתאמן בו: "אנו חוששים לפגיעה בחיי אדם של חיילים שבמתקן עקב ביצועיים לקויים".
"כלל לוחות הזמנים שנשלחו עד היום לא אושרו על ידי הפיקוח לאור כך שהלו"ז מסתמך על נתונים שלא אומתו לאור הדרך ולו פעם אחת", כתב בנוסף מנהל הפרויקט. הוא התריע כי "לכל אורך הדרך אנו מנסים למצוא פתרונות עם חברת אקסייט (הקבלן האחראי — ת"ג וי"א), אך תמיד חוזרים לנקודת ההתחלה למרות הבטחות חוזרות ונשנות לשינוי הדרך ולנקיטת פעולות לשינוי".
קרב תביעות קבלנים
בסיכום פגישה מ־26.9.23 שנערכה בין ראשי אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון למנכ"ל חברת אקסייט פרויקטים, ערן בן ארוש, כתב לו מנהל מחוז הנדסה ובינוי צפון במשרד הביטחון, בועז זהבי, כי "משרד הביטחון רואה בחומרה את ההתארגנות הלקויה של הקבלן עד כה, את ביצועי קבלני המשנה ואת חוסר ההתארגנות באספקת חומרי הגלם. הקבלן נוקט אמצעים (בשלב זה תיאורטיים) לייעול העבודה וצמצום הלו"ז – עד כה טרם נראה כל שינוי בקצב הביצוע ובהתארגנות באתר".
הסתבכות הפרויקט, הליקויים הבטיחותיים והעיכוב בסיומו בתקופה קריטית להיערכות הצבא ללחימה בצפון, כך עולה משלושה הליכים משפטיים שאיתר “כלכליסט”, הובילה את הקבלן המוביל של הפרויקט, כאמור אקסייט מנס ציונה, ושני קבלני משנה לתבוע אלה את אלה. כך, למשל, רק בשבוע שעבר הגישה אקסייט למחוזי תל אביב תביעה על סך 5 מיליון שקל נגד קבלן המשנה שלה בפרויקט, רומטס טכנולוגיות הרשומה בכפר סבא ועוסקת בציוד ביטחון והתקנת מערכות ביטחון שונות, בהן מערכות מיגון ירי. זאת כתביעה שכנגד לתביעה על סך 3.45 מיליון שקל שרומטס הגישה נגד אקסייט למחוזי מרכז בלוד. תביעת רומטס נגד אקסייט הוגשה לאחר שרומטס עצמה נתבעה על ידי קבלן שלישי – חברת מיחזור הצמיגים וייצור מוצרים מגומי ממוחזר טיירק.
הסכסוך המשולש, כך עולה מכתבי התביעה, נוגע ללב ליבת הפרויקט: מיגון החדרים, כך שהחיילים שאמורים להיכנס אליהם בירי אש חיה וזריקת רימונים, לא ייפגעו מרסיסים ונתזים שונים. לצורך הפרויקט, אקסייט חתמה על חוזה מול רומטס בנובמבר 2022. במסגרת ההסכם, רומטס היתה אמורה למגן את מבני המתקן בפחי פלדה משוריינת מתוצרת SAAB משבדיה, וכן לספק ולהתקין בחדרים קולטי נתזים מגומי. "מדובר במתקן אימונים באש חיה, ועל כן עסקינן בדיני נפשות ממש ומכאן האחריות האדירה והנהלים הקפדניים", ציינו הקבלנים בתביעות.
השלכות קשות על הצבא
בתמצית, וללא קשר לליקויים הבטיחותיים שהתגלו על פי משרד הביטחון, טוענת אקסייט כי רומטס קיבלה ממנה מקדמות לרכישת חומרי הגלם, אולם לא עמדה בהבטחות ובלו"ז האספקה. רומטס מצדה טוענת כי העיכובים נגרמו בגלל קבלן הגומי והצמיגים טיירק שלא עמד בזמנים, בעוד טיירק טוענת שעוכבו לה תשלומים שהגיעו לה מרומטס. שלושת ההליכים עדיין מתנהלים, אלא שכאמור, על רקע המצב בצפון והיערכות הצבא לכל תרחיש אפשרי, כולל כניסה קרקעית, לאי־סיום הפרויקט עד עתה יש השלכות קשות על היערכות צה"ל.
בתגובה נמסר ממשרד הביטחון: "השינוי במצב הביטחוני והעיכובים העולמיים בשרשרת האספקה של חומרי הגלם, בתוספת חוסר בידיים עובדות, הובילו לעדכון לוחות הזמנים בפרויקט". עוד הוסיפו במשרד הביטחון כי "מדובר בפרויקט הנדסי מורכב מאוד ולכן מתבצעות בו בדיקות איכות מחמירות במטרה לעמוד בסטנדרט שהוצב לפרויקט".