סגור
פקח שמורות הטבע דוגם את עקבות נזקי ה חומצה שהציפה את נחל אשלים ו גרמה לנזק רב בעקבות קריסת בריכה מ מפעל רותם אמפרט ב נגב
פקח שמורות הטבע בשמורת אשלים ב־2017. "אין למידה מאסונות עבר" (צילום: חיים הורנשטיין)

שיטת מצליח של רותם אמפרט: זיהמה שמורה, וחומקת מהחובה להתרחק ממנה

לאחר שגרמה ב־2017 לאסון בנחל אשלים, התחייבה החברה לבנות מאגר חדש לשפכים תעשייתיים. כעת היא מבקשת מהמדינה לסגת "כי אין הצדקה כלכלית לכך", ובמקום זאת להרחיב את המאגרים הקיימים. רותם אמפרט: "עומדים בתקן מחמיר" 

רותם אמפרט, העוסקת בכריית פוספטים, מתנערת מהתחייבותה לשפר את הטיפול בשפכים תעשייתיים מסוכנים, זאת שבע שנים מאז שגרמה לאסון הסביבתי הגדול בנחל אשלים בנגב. החברה, הנמצאת בבעלות ICL (כיל), שבשליטת עידן עופר, התחייבה להקים בריכה נוספת, שישית במספר, לטיפול בשפכים תעשייתיים, אלא שכיום היא מבקשת להמשיך להשתמש במאגרים 4 ו־5, המאחסנים פוספוגבס רטוב ומצויים במקום שמסכן את שמורת אשלים, כך שתקלה בהם עלולה לגרום לזיהום כבד באזור. בקשתה זכתה לגיבוי של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, למרות התנגדות המשרד להגנת הסביבה, רשות המים וגופים נוספים. התוכנית הופקדה להתגדויות הציבור.
ב־2017 דופן של בריכה תעשייתית קרסה, וחומרים רעילים ורדיואקטיביים נשפכו לנחל אשלים וזיהמו אותו, מקורות מים הזדהמו, עדר יעלים נהרג, בעלי חיים וצמחייה הושמדו, והנזק נאמד ב־400 מיליון שקל. עד 2017 נערמה הפסולת של רותם אמפרט בחמישה מאגרים מעל שמורת אשלים. תוכנית בנייה מ־1998 הורתה לסגור אותם עד 2003 – שכן הם מסוכנים, מיושנים וממוקמים באזור סביבתי רגיש – ולהקים במקומם מאגר שישי שלא יסכן את השמורה. אולם רותם המשיכה להשתמש בהם, ואז התרחש האסון.
לאחר האסון הגיעה רותם אמפרט להסדר פשרה, שלפיו היא תקים מאגר שישי, שבעזרתו יתאפשר להוציא משימוש את מאגרי הפסולת המיושנים והמסוכנים. כדי לא לחדול מפעילותה התעשייתית, ביקשה החברה היתרים זמניים להשתמש בבריכות 4 ו־5, והיא קיבלה היתר לכך. ב־2021 הוועדה המחוזית הורתה לחברה להקים את המאגר השישי בתוך שלוש שנים.
החברה מנסה לסחוט מהמדינה אישור כרייה בשדה בריר תמורת בניית מאגר שפכים חדש, רחוק מנחל אשלים. עד אז היא מציעה להסתפק בשיפוץ המאגרים הבעייתיים
אלא ששלוש השנים חלפו, והקמת המאגר בכלל לא החלה, וכעת מתברר שהיא גם לא תתחיל. רותם אמפרט פנתה לוועדה המחוזית בטענה כי להקמת מאגר שישי אין הצדקה כלכלית מבחינתה – כל עוד המדינה לא מאשרת לשביעות רצונה את הכרייה בשדה בריר – והיא מבקשת לשפץ את המאגרים המסוכנים ולהמשיך להפעילם. גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה, רשות המים ורשות הטבע והגנים הבהירו לחברה כי שיפוץ אינו פתרון מספק, אך הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בדרום החליטה לאשר את בקשת החברה.
רשות הטבע והגנים הבהירה לוועדה כי מיקום בריכות 4 ו־5 הוא בעייתי ביותר: "בכל תרחיש פריצה אפשרי, גם כאשר מוטמעים אמצעי הנדסה מתקדמים, עדיין קיים אפשרות לזיהום נוסף של אגן נחל אשלים. מיקום בריכה 6 מונע את הסיכון של פריצה וזרימה לאגן אשלים... אחסון הפוספוגבס בבריכה 4 יגרום להגברת הלחצים על הקרקע ובתת־הקרקע, ויביא להגברת זיהום האקוויפר, גם אם יוטמעו אמצעים הנדסיים וטכנולוגיים מתקדמים ביותר... לא סביר שלא מתקיימת למידה מטעויות ואסונות העבר ושתתקבל הכרעה אשר יכולה להוביל לאסון נוסף".
גם ברשות המים הזהירו כי הקמת מאגר על גבי בריכות 4 ו־5 תוביל להמשך והגברת החלחול של מים מזוהמים אל האקוויפר ואל תת־האקוויפר בחבורת יהודה. זאת בין היתר מפני שהבריכות נבנו ללא תשתית אטימה. הבריכות הללו כבר הובילו לחלחול של נוזלים מזוהמים, ובמי התהום נמצאו כלוריד, זרחן ופלואוריד. גם אם החברה תתקין נקזים כפי שהיא מתכננת, הם יתפסו רק כמחצית מהנוזלים המזוהמים, והיתר יחלחל אל הקרקע.
המשרד להגנת הסביבה מסר בעניין זה כי "יש להעדיף את בריכה 6 שנמצאת במקום עדיף מבחינה סביבתית ומכיוון שלא צפוי שפעילותה תגרום לזיהום מי התהום. המשרד הסכים לאפשר באופן זמני את המשך השימוש בבריכות 4 ו־5 בתנאי שהחברה תשאב ותטפל בכל זיהום מי התהום שייווצר מהשימוש בבריכות אלו. הוועדה המחוזית דרום אישרה את בקשת רותם אמפרט, ובמקביל דרישת המשרד לטיפול בזיהום מי תהום למשך 25 שנה לא התקבלה במלואה. הוועדה החליטה שרותם תידרש לטיפול עד 2030".

1 צפייה בגלריה
עידן עופר על רקע מפעל רותם אמפרט ב נגב
עידן עופר על רקע מפעל רותם אמפרט ב נגב
עידן עופר, בעל השליטה בכיל. התוכנית הופקדה להתנגדויות הציבור
(צילום: סיון פרג' ישראל יוסף)

ארגון לובי 99 דרש את התערבות שר הפנים: "החברה לא קידמה מאגר שישי בהנחה שיקרה מה שקורה בימים אלו: תקודם תוכנית חדשה שמתירה לה להשתמש במאגרים שהיה עליה לסגור ב־2003".
מרשות המים נמסר בתגובה: "התוכנית של רותם אמפרט עלולה להוביל להאצת החלחול של המים המזוהמים האגורים בבוצות ולהמשך הזיהום של אקוויפר חבורת יהודה העמוק ועין בוקק. התוכנית מנוגדת לחוק המים, שלפיו אין לבצע כל פעולה המזהמת, או העלולה לזהם, מקור מים, גם אם מקור המים כבר מזוהם".
מרותם אמפרט נמסר: "היעדר קבלת החלטת ממשלה בנוגע לרזרבות פוספט עתידיות בשדה בריר הוביל לכך שבריכה 6 אינה רלבנטית בעת הזו. כדי לאפשר את המשך פעילות המפעל בטווח המיידי, נאלצה החברה לקדם פתרון זמני לאחסון הפוספוגבס באמצעות השמשת בריכה 4, תוך התחשבות בכלל הסוגיות, ובראשן הסביבתיות. בריכות 4 ו־5 עומדות בתקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר".