סגור
הדמיית המסילה המזרחית
הדמיית המסילה המזרחית (רכבת ישראל)

מטרת ההשבתה של קו הרכבת ת"א-חיפה: עוד 150 נסיעות מדי יום עד 2026

מסילת החוף מושבתת לשבוע לטובת חיבור הקו ל"מסילה המזרחית", שצפויה לצרף ערים חדשות לשירות הרכבות ולהגדיל את היצע הנסיעות ב־30%. הרכבת: העבודות מתבצעות כעת לנוכח הירידה בנוסעים בקיץ

לפני כחודש וחצי הודיעה רכבת ישראל על השבתה מתוכננת של פעילות הרכבות בקו החוף שמחבר בין תל אביב לחיפה. העבודות, שהחלו היום וצפויות להימשך עד 30.7 (שבת), כוללות פירוק של קילומטר מסילה באזור חדרה וזאת לטובת חיבור פרויקט "המסילה המזרחית" לקו החוף.
במשרד התחבורה וברכבת ישראל טוענים כי בחרו להשבית את תנועת הרכבות בסוף יולי, מפני שהיקף הנסועה נמוך במיוחד: לפי הרכבת, בקיץ יש ירידה של 15%-10% בנסיעות בכלל רשת הרכבות. ביום ראשון בשבוע בחודש ממוצע יש כ־250 אלף נסיעות לעומת כ־225 אלף בחודש יולי. נוסעים ופעילים חברתיים הביעו תרעומת על ההשבתה וטענו שיולי הוא דווקא תקופה עם תנועה ערה של נוסעים צעירים בגלל החופש הגדול. טענה נוספת היתה שעדיף להשבית את התנועה בחודשי החגים, אך ברכבת סבורים כי השבתת התנועה בערבי החג היתה גוררת ביקורת גדולה יותר.

ההשבתה נוגעת לפרויקט המסילה המזרחית - שאמורה להוות אלטרנטיבה לקו מסילות החוף הקיים, שעובר דרך תל אביב, וצפוי לשחרר את התלות הגבוהה של המסילה הארצית בצוואר הבקבוק הרכבתי באיילון. לפי התכנון, הפרויקט צפוי להגדיל את היצע הנסיעות ברשת בכ־30%, עם גמישות תפעולית לחברה, שנשענת כיום רק על שתי מסילות החוף העמוסות. לפי הרכבת, קיבולת הרכבות ברשת הארצית צפויה לגדול מדי יום בכ־150 רכבות נוסעים ובשעות השיא צפויות להיות מופעלות שש רכבות נוסעים בשעה על תוואי המסילה. השירות הרכבתי צפוי להתחיל בסוף 2026 או תחילת 2027. כמו כן, ברכבת טוענים שהפעלת הקו תשרת גם את מגזר המטענים, עם אפשרות להוריד מהכביש מאות משאיות ביום. לפי הרכבת, עלות הפרויקט נאמדת בכ־8.5 מיליארד שקל, אך בתקציב משרד התחבורה הסכום שמיועד למסילה המזרחית עומד על 9.8 מיליארד שקל. החברות שמבצעות את הפרויקט הן חברת נתיבי ישראל וחברת רכבת ישראל.
אורכה של המסילה החדשה 64 ק"מ והיא תחבר בין חדרה בצפון ללוד בדרום בתוואי ליד כביש 6. לאורך התוואי מתוכננות לפעול שש תחנות, חמש מתוכן חדשות: אלעד, קריית שדה התעופה ותחנות טירה, כוכב יאיר וטייבה. אף שהשירות צפוי לפעול רק בעוד כארבע וחצי שנים, וסביר להניח שיהיו שינויים, התכנון של הקווים שיעברו במסילה כוללים קו שיחבר בין נהריה לבאר שבע או תחנת קריית המודיעין שתיבנה, וכן קו נוסף שיחבר בין תחנת חדרה מזרח לדרום הארץ. בשלב יותר מאוחר צפויים קווים שיחברו בין חדרה מזרח, תחנות תל אביב וירושלים או מודיעין.
בני יזדי, מנהל אגף המסילה המזרחית ברכבת ישראל, אמר ל"כלכליסט" כי ההשבתה הרצופה היתה הכרחית, כי "ברגע שאתה פותח את הקו אתה לא יכול לפתוח ולחפור, לעשות מבנה תחתון ולעזוב – אתה חייב להשלים את העבודה עד הסוף". יזדי התייחס גם לכך שתושבי הצפון סובלים משיבושי שירות קשים בגלל פרויקט החשמול שצפוי להסתיים ב־2025 ומוביל לכך שתנועת הרכבות בקו החוף מוגבלת בלילות ובסופי שבוע: "חלק מהתושבים מבינים את התועלת של הפרויקט, בסופו של יום אתה משמיש פה תשתית של מסילה שתחבר את צפון הארץ לדרומה תוך עקיפת גוש דן ותיצור גמישות תפעולית לנוסעים והעברת מטענים. דמיין שאתה נוסע היום על כביש 2 ולא היה לך את כביש 6 או כביש 4, זה מה שקורה פה". לפי יזדי, בנובמבר 2023 תיתכן השבתה נוספת של התנועה באזור טבעת השרון.