בלעדישני בכירים במשרד התחבורה התפטרו על רקע התנגדות למדיניות השרה רגב
בלעדי
שני בכירים במשרד התחבורה התפטרו על רקע התנגדות למדיניות השרה רגב
רן שדמי, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ואליאס מטר, מנהל אגף בכיר רכבות, הודיעו כי בכוונתם לסיים את תפקידיהם. בכך הם מצטרפים לשורה של בכירים שעוזבים מאז כניסתה של רגב לתפקיד, ביניהם מנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי ויועמ"שית רשות המטרו עו"ד יערה למברגר. כעת קיים חשש שייפתח פתח למינויים בעלי ניחוח פוליטי
רן שדמי, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ואליאס מטר, מנהל אגף בכיר רכבות, הודיעו כי בכוונתם לסיים את תפקידם.
שדמי וחלק ניכר מהצמרת המקצועית של המשרד מודרו מהדיונים לקראת התקציב וחוק ההסדרים, ודעתם המקצועית לא נספרה. אחת הדוגמות הבולטות לכך היא ההחלטה של רגב לתקצב את רפורמת הוזלת התעריפים שלה על חשבון תוספות שירות והגדלת התדירות – צעד שמנוגד להיגיון התחבורתי. מלבד דיוני התקציב, רגב גם מקדמת מדיניות שמתנגדת לנתיבי תחבורה ציבורית, מדיניות שגם היא סותרת את עמדת שדמי וגורמי המקצוע במשרד.
שדמי, שמונה לתפקיד בתקופת השרה הקודמת מרב מיכאלי, כיהן באופן רשמי בתפקיד רק חמישה חודשים אך מילא בפועל את תפקיד מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מאז דצמבר 2021. קודם לכן, שימש כסגן מנהל הרשות וכראש אגף (בכיר) כלכלה לתחבורה ציבורית ברשות. בעברו כיהן כסמנכ"ל הכספים של "אגד תעבורה". תפקיד מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית נחשב לאחד התפקידים הבכירים במשרד. הרשות משמשת רגולטור ממשלתי האמון על תחום התחבורה הציבורית. הרשות עוסקת בתחומי האסדרה, הבקרה, התכנון והתפעול של הענף, ומנהלת תקציב של כ-12 מיליארד שקל בשנה.
מי שעוד הודיע שבכוונתו לסיים את תפקידו במשרד התחבורה הוא אליאס מטר, מנהל אגף בכיר רכבות, שמהווה את הרגולטור הבכיר ביותר במשרד לענייני רכבות. מטר מכהן בתפקיד משנת 2019, ולפני כן שימש בתפקידים שונים במשרד האוצר. בעבר הופנתה ביקורת כלפי מטר על כך שהוא הגיע לתפקיד ללא ניסיון הנדסי מתאים. עם זאת, גורמים במשרד ובממשלה טוענים כי למרות הניסיון החסר הוא הפך מהר מאוד למקצוען ושמדובר באיש מקצוע שיהיה קשה למצוא לו מחליף ראוי. מטר ביקש לסיים את תפקידו עם השקת הקו האדום של הרכבת הקלה בת"א. ל"כלכליסט" נודע כי מדיניות השרה רגב היוותה זרז להחלטתו.
עזיבת שני הבכירים מהווה מכה קשה למשרד התחבורה, שהצמרת המקצועית שלו מתדלדלת. שני הדגשים המרכזיים שהשרה רגב ביקשה להנהיג בתחום התחבורה הם בתעריפי התחבורה הציבורית ובקידום של מסילות רכבת לאילת וקריית שמונה – וכעת שני אנשי המקצוע שאמורים לקדם את המדיניות הזו הודיעו על כך שבכוונתם לעזוב. עם זאת, רגב תזכה כעת לקדם מועמדים שלה לתפקידים הבכירים, שמנהלים תקציבים של מיליארדים ומחזיקים בסמכויות קריטיות בכל הקשור לתחבורה הציבורית בישראל.
שדמי ומטר מצטרפים לשורה ארוכה של בכירים שעוזבים את תפקידם מאז כניסתה של רגב לתפקיד. בשבוע שעבר הודיע אלוף במיל' חגי טופולנסקי, מנכ"ל רשות שדות התעופה, על התפטרותו, וזאת לאחר שמועצת הרשות המליצה לשרה רגב לסיים את תפקידו. הניסיון להדיח את טופולנסקי נחשף ב"כלכליסט". עובדת נוספת שעזבה את תפקידה היא היועצת המשפטית של רשות המטרו עו"ד יערה למברגר.
בחודשיים האחרונים הגיעו עדויות ל"כלכליסט" כי שרת התחבורה נוהגת לפנות לפקידים המשתתפים בדיונים ודורשת מהם לציין אם הם בתקופת ניסיון או לא. לאמירות אלו של רגב קדמה דרישה לקבל לידיה רשימה של כל העובדים שנקלטו במשרד התחבורה במהלך חצי השנה האחרונה. עובדים שמונו בחצי השנה האחרונה מוגדרים כעובדים שנמצאים תחת תקופת ניסיון, ולכן ניתן "לבחון את המשך העסקתם". רגב גם האריכה לחלק מפקידי המשרד את תקופת הניסיון מעבר לחצי שנה.
כמו כן, פורסם כי גורמים במשרד התחבורה העבירו דרישה לחלק מחברות התחבורה הממשלתיות לספק רשימה של כל התפקידים הבכירים שלא מאוישים, כמו גם של כל התפקידים שמאוישים כרגע על ידי ממלאי מקום. מדובר בעשרות רבות של תפקידים בחברות השונות.
על אף שייתכן וייכנסו מינויים מקצועיים לחלוטין במקום אלו שעזבו, הדבר פותח פתח למינויים בעלי ניחוח פוליטי. קדימון אפשרי למינוי כזה הוא זה של איש הליכוד אלעד ברדוגו, אחיינו של איש התקשורת יעקב ברדוגו, שנבחר לתפקיד היועץ המשפטי של נתיבי ישראל למרות שדורג רק במקום השלישי מבין המועמדים. רשות החברות ביקשה לבחון את המינוי, ונכון לעכשיו הוא לא מאושר.