סגור
מירי רגב שרת התחבורה
מירי רגב שרת התחבורה. מאמצי השכנוע הצליחו (צילום: יואב דודקביץ)

האוצר נכנע, ורגב העלתה את הרכבת לאילת על פסי התקציב

אושר תקציב ראשוני של 2.6 מיליארד שקל לפרויקט השאפתני להקמת מסילות רכבת בין אילת לקריית שמונה שעלותו 150 מיליארד שקל. חלק מהתקציב יוסט מתוכניות של רכבת ישראל על חשבון פרויקטים שתוכננו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב צפויים להכריז היום על "התוכנית לחיבור ישראל ברשת מסילות רכבת" שמטרתה להאיץ את פיתוח רשת המסילות בישראל וליצור רצף מסילתי מאילת עד קריית שמונה עד לשנת 2040. התוכנית השאפתנית שעלותה נאמדת בכ־150 מיליארד שקל, תתוקצב בשלב הראשון באופן חלקי מאוד: 200 מיליון שקל יגיעו מתקציב משרד התחבורה וכ־2.4 מיליארד שקל יילקחו מתקציב תוכנית החומש של רכבת ישראל.
למרות התקצוב החלקי, מדובר בהישג משמעותי של השרה רגב, שהצליחה "לכופף" את משרד האוצר ולגרום לו להזרים כסף נוסף לטובת קידום רכבת לאילת, תוכנית שהמשרד באופן מסורתי מסתייג ממנה אך שר האוצר הנוכחי בצלאל סמוטריץ' תומך בה. האוצר התנגד למסילה לאילת בטענה כי זו אינה כדאית כלכלית. בנוסף ארגוני סביבה ובהם החברה להגנת הטבע מתנגדים לפרויקט בטענה כי הוא יוביל לפגיעה סביבתית עצומה
רגב לחצה על האוצר בכך שהיא לקחה את פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן (המטרו) כבן ערובה ונמנעה מלקדם אותו. כעת, לפי הסיכומים, היא אמורה לאפשר לו להתקדם.
שאלה מרכזית שנותרה פתוחה היא כיצד ימומנו הפרויקטים שמקודמים בהחלטה וכוללים בין השאר מסילה לקריית שמונה, מסילה לרכבת מהירה מחיפה לבאר שבע, מסילת מנשה ומסילה בין באר שבע לירושלים. ההחלטה על התוכנית שתעלה בישיבת הממשלה אינה כוללת אבני דרך מפורטות או פירוט תקציבי.
בלשכת רגב טוענים כי הם בוחנים אפשרות לממן חלק מהפרויקטים בעזרת השוק הפרטי באמצעות מכרזי B.O.T (שיטת המכרוז שנעשתה בכביש 6) וטוענים כי נשקלת אפשרות לממן בעזרת יזמים פרטיים שירצו להקים את הפרויקט יחד עם קזינו באילת. במשרד ראש הממשלה הכחישו ל"כלכליסט" בעבר כי יתמכו בהקמת קזינו באילת.

הדרג המקצועי מודר

החסרת 2.4 מיליארד שקל מתוכנית החומש של רכבת ישראל משמעה ביטול של פרויקטים, ואחת האפשרויות שנשקלו, אך כרגע ירדה מהפרק, היא ביטול של תחנת החאן המתוכננת בירושלים. נכון לעכשיו, ברכבת ישראל לא יודעים מאיפה יילקח התקציב.
לא רק זה, אלא שאנשי המקצוע של הרכבת וביניהם המנכ"ל מיכה מייקסנר והיו"ר משה שמעוני מודרו מהדיונים על תוכנית המיליארדים, וכך נוצר מצב בו התוכנית כוללת תחנות וחיבורי מסילות שברכבת אין ודאות אם הן נתמכות מבחינה תפעולית. גם אנשי הדרג המקצועי של משרד התחבורה מודרו מחלק ניכר מהדיונים על התוכנית ובקרב הפקידות הבכירה במשרד עולות טענות על כך שהתוכנית הנוכחית חסרת עומק מקצועי.

נת"י הפכה למשרד התחבורה

מי שמוביל את התוכנית היא חברת נתיבי ישראל (נת"י), החברה שבראשה עומד איש הליכוד יגאל עמדי שמונה על ידי השרה רגב בקדנציה הראשונה שלה במשרד. מאז שמונה עמדי לתפקיד לפני כשנתיים וחצי דווחו מקרים רבים של התנהלות לא תקינה בחברה, ורק לאחרונה רשות החברות קבעה כי בהליך מינוי היועמ"ש בחברה נפלו "פגמים מהותיים". מאז שנכנסה רגב שוב לתפקיד שרת התחבורה היא הפכה את נת"י למעין תחליף למשרד התחבורה האמיתי, כאשר מנכ"ל החברה ניסים פרץ ובכירים אחרים בחברה הפכו להיות הגורם הדומיננטי ביותר במשרד מבחינה מקצועית. במקביל, רגב מזרימה לחברה פרויקטים במיליארדי שקלים ומגדילה את סמכויותיה ואת תחומי האחריות שלה.
תגובת משרד התחבורה: "מדובר בטענה חסרת כל שחר. רכבת ישראל היתה חלק בלתי נפרד של המיזם והשתתפה בדיונים המקצועיים שהתקיימו בנושא ויש לה חלקים בתוואי כולל עבודות תכנון וביצוע. יתרה מכך, החלטת הממשלה מציינת כי מכלול הפרויקטים יתבצע בשיתוף עם רכבת ישראל. יצויין כי כל גורמי המקצוע הרלבנטיים במשרד לקחו חלק מרכזי בגיבוש התוכנית".