סגור
הארכת מעצר מייק בן ארי
הארכת מעצר מייק בן ארי

9 שנות מאסר למייק בן ארי על הונאה; ההחזר הצפוי למשקיעים - פחות מ-20%

נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, בני שגיא, בחר להטיל עונש ברף גבוה של הסדר הטיעון. "אין מדובר בתוכנית מרמתית קצרת טווח, אלא בכזו שפעלה למעלה מעשור ואפשרה לנאשם לחיות חיי נוחות", כתב השופט בגזר הדין. הנאמן אסף עד היום, באמצעות מימוש נכסים וכספים שנתפסו כ-70 מיליון שקלים – 20% בלבד מסכום התביעות

איש העסקים מיכאל (מייק) בן ארי ירצה עונש מאסר של כ-9 שנים (שמונה שנים ותשעה חודשים מיום הסגרתו לישראל ביוני 2022) לאחר שהודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות שהובילו להונאת משקיעים רחבת היקף - קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמכים בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות ועבירות הלבנת הון. כך עולה מגזר הדין שנתן היום (א') נשיא בית המשפט המחוזי בת"א (בפועל), בני שגיא.
בהסדר הטיעון לעונש שהוגש לביהמ"ש במאי 2023 על ידי מחלקת ני"ע בפרקליטות, הוסכם עם בן ארי, המיוצג על ידי עו"ד איתן פינקלשטיין, שהעונש שיוטל עליו ינוע בטווח של 5 עד 9.5 שנים. כך שהשופט בחר להטיל עונש ברף הגבוה של ההסדר.
"הנאשם קיבל לידיו במרמה בנסיבות מחמירות את כספי לקוחות החברה בהיקף כספי של מאות מיליוני שקלים, ואת הסכמתם לכך שכספם יישאר בידי החברה", כתב שגיא. "זאת תוך שאלו סברו כי החברה פועלת באופן תקין ומשקיעה את כספם בהתאם למצגים שהוצגו להם. הנאשם אף זייף בנסיבות מחמירות מסמכים בכוונה לקבל באמצעותם את כספי המשקיעים ואת הסכמתם. על אף שלאורך השנים הושבו כספי משקיעים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, הנאשם נותר חייב מאות מיליוני שקלים למאות משקיעים.

"אין המדובר בתוכנית מרמתית קצרת טווח בשל מצוקה תזרימית או כזו שהופעלה בעת משבר ולמשך מספר חודשים", כתב שגיא, "אלא בכזו שפעלה למעלה מעשור ואפשרה לנאשם לחיות חיי נוחות, לבזבז חלק מכספי המשקיעים, להעביר חלק מהם למשפחתו, ולהשקיע חלק אחר במגוון אפיקים, מבלי שהמשקיעים ידעו, הסכימו, או היו אמורים לקבל את פירותיו".
גזר הדין מפרט על עומק ההפסד הכספי למשקיעים. כך במסגרת ההליך האזרחי נגד בן ארי, שמתנהל במקביל להליך הפלילי, היקף תביעות החוב המאושרות נגד קבוצת החברות שהקים בן ארי תחת השם EGFE עומד על 335 מיליון שקל. כלומר זהו הסכום, לאחר בחינה שנעשתה על ידי הנאמן להסדר שמינה ביהמ"ש, עו"ד ליאור דגן, שהוא היקף החובות שהוכר על ידו. זאת לעומת תביעות של כחצי מיליארד שקלים במקור. על פי מתווה שקבע השופט חגי ברנר, תביעות החוב נבחנו אך ורק בנוגע לכספים שהושקעו בפועל (נומינלית) לעומת כספים שנמשכו בפועל.
הנאמן אסף עד היום, באמצעות מימוש נכסים וכספים שנתפסו בין היתר גם על ידי הפרקליטות, כ-70 מיליון שקלים – 20% בלבד מסכום התביעות. היקף הכספים שנתפסו על ידי המדינה ומומשו על ידי הנאמן עומד על כ-40 מיליון. בין הנכסים שנתפסו הלוואות ונדל"ן בבוסניה, קרואטיה ומונטנגרו. מלבד 70 מיליון שקלים שנגבו עד כה לקופה, כך כתב הנאמן לביהמ"ש, היקף הנכסים שטרם מומשו (אחזקות בחברות, נדל"ן במונטנגרו, כספים שטרם נגבו) עומד על עוד כ-20 מיליון שקלים.
בשלב זה הנאמן הודיע כי בכוונתו לחלק 50 מיליון שקלים. עם זאת חלוקה זו תתבצע לאחר שיושג סיכום מול רשויות המס בנוגע לתביעות החוב של מס הכנסה, העומדות כיום על סך של 100 מיליון שקלים – סכום הגבוה ב-30 מיליון שקל מזה שיש בקופה.
ההליך נוהל על ידי עוה"ד סתיו גינת ויוסי צדוק ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. התיק נחקר ע"י מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.
עורכי הדין איתן ארז ומור בן שושן המייצגים 745 קורבנות של מייק בן ארי מסרו בתגובה: "מצד אחד אנו מרוצים מכך שבית המשפט גזר את העונש ברף העליון של הסדר הטיעון. מהצד השני הפרשה בכללותה מוכיחה שמדינת ישראל היא גן עדן לנוכלים. על עבירות מרמה כה חמורות בהיקף של מאות מיליוני שקלים גוזרים בארה"ב עונשים של 50 שנות מאסר ויותר.
"הסדר הטיעון שהושג הוא תולדה של מחדלי הרשות לניירות ערך אשר אפשרה למייק בן ארי להבריח מאות מיליוני שקלים לחו"ל למרות ידיעתה על מעלליו ואפשרה את בריחתו מהארץ בערבות מגוחכת של 2 מיליון שקל בלבד וללא איזוק אלקטרוני או מעצר. בריחה זו היא שאילצה את הפרקליטות להגיע להסדר הטיעון הכה מקל".
מהפרקליטות נמסר לאחר גזר הדין: "המדינה השקיעה מאמצים רבים באיתור בן-ארי - שברח מהארץ לאחר שזייף דרכון והשתמש בזהות אדם אחר - ובהסגרתו; וכן באיתור ותפיסת נכסים שלו בשווי עשרות מיליונים שיחולקו בין לקוחותיו. גזר הדין קיבל את עמדת הפרקליטות בנקודות מרכזיות ושלח את מי שהונה משקיעים לשנות מאסר מאחורי סורג ובריח, תוך התחשבות בכך שבן-ארי לקח אחריות ולא ניהל הליך הוכחות ממושך. זהו מסר לכל יזם שסבור שהוא יכול לגייס כספים מן הציבור ללא אחריות, ללא שקיפות ותוך סטייה בוטה מן הדין".