סגור
נאום סמוטריץ
(צילום: לע"מ)

סמוטריץ': "קצבאות יוקפאו, לא נכון להעלות מסים"

במסיבת העיתונאים בה הציג שר האוצר את תקציב 2025 הוא ציין כי יעד הגירעון יהיה עד 4% ויבוצעו קיצוצים של כ-35 מיליארד שקל. הוא הדגיש שהקיצוצים יתחילו בממשלה ובמגזר הציבורי, שלדבריו "חייב להיכנס מתחת לאלונקה". הוא טען כי על אף שהגירעון ל-2024 צפוי להמשיך לגדול, ברבעון האחרון הוא יתכנס ליעד של 6.6%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים היום (ג') מסיבת עיתונאים בה הציג את עיקרי התקציב ל-2025. סמוטריץ' ציין כי יעד הגירעון יהיה עד 4% ויבוצעו צעדי התכנסות של כ-35 מיליארד שקל, כשהקיצוצים לא יכללו העלאות מסים. לדבריו, התקציב צפוי להגיע לאישור הממשלה בתחילת אוקטובר, לקריאה ראשונה בכנסת באמצע נובמבר ולאישור סופי בקריאה שלישית בסוף דצמבר.
בפתח דבריו אמר סמוטריץ': "אנחנו במלחמה הארוכה והיקרה ביותר בתולדות ישראל, עם הוצאות ישירות של 250-200 מיליארד שקל. המלחמה הזו נפתחה במשבר ענק בין המדינה לאזרחיה. כמשרד האוצר היינו צריכים לבנות את קו הביצורים הכלכלי שיבנה מחדש את האמון. זה אומר שהאזרחים יכולים להישען אחורה בשעת משבר - זה נכון לבעלי העסקים, למילואמיניקים, למפונים ולכולם. לכן הבאתי מדיניות כלכלית מרחיבה. אני חושב שההחלטות שקיבלנו היו החלטות נכונות, שהחזיקו את החברה והחוסן הלאומי ואת אורך הנשימה, והחזיקו גם את הכלכלה".
עוד התייחס סמוטריץ' לגירעון, שהגיע ל-8.1%, וטען כי על אף שהוא צפוי להמשיך לגדול גם בחודש הקרוב, ברבעון האחרון הוא יתכנס ליעד שלו (6.6%). לדבריו, "אנחנו לא מגבילים את הוצאות המלחמה. אם תהיה לנו פריצת גירעון השנה, זה רק בגלל איזה פריצה גדולה פתאום בהוצאות המלחמה".
"אני אומר בכל הצניעות - אני גאה באופן שאנחנו מנהלים את הכלכלה", הוסיף. "אני חושב שהתוצאות טובות - בהתייצבות של העסקים, התמיכה במפונים. זה לא אופטימלי, אבל בסך הכל עשינו את זה טוב. יש וקטורים שליליים בכלכלה ואני לא מתעלם מהם. מה לעשות, ככה זה. לא משהו שהוא חורג מההערכות הריאליות, יודעים מה, כן חורג, חורג לטובה. אני לא חושב שיש עוד מדינה שהיתה מתמודדת עם 11 חודשים של מלחמה כל כך ארוכה, כל כך מורכבת וכל כך יקרה כשהווקטורים של הכלכלה נראים כמו שהכלכלה שלנו נראית". הוא ציין לטובה את השקל, הבורסה וההשקעות בהייטק.
על האינפלציה אמר כי היא "עלתה יותר ממה שציפינו", אך לדבריו "זה מקומי, זמני וזה בעיקר בצד ההיצע. אני חושב שאנחנו בתוך המסגרת ההגיונית והמתבקשת של המלחמה. בסך הכל המשק מגיב הרבה יותר טוב ממה שיכולנו לצפות".

"הממשלה והמגזר הציבורי תחילה"

בהמשך דבריו הציג סמוטריץ' את העקרונות שעומדים מאחורי התקציב ל-2025, בראשם "תמיכה במאמצי המלחמה עד הניצחון". לדבריו, "צריך ביטחון כדי להחזיר את האמון של התושבים ושל המשקיעים הזרים". לכן, הוא ציין כי הוא "לא מתכוון לחסוך כסף במה שנוגע לניהול המלחמה הנוכחית ולהכרעתה בניצחון. זה ייקח זמן ויגבה מחירים, אין לנו שום דרך אחרת".
עוד התייחס סמוטריץ' לוועדת נגל, הוועדה לבחינת תקציב הביטחון: "התוצאות של ועדת נגל יהיו אחד הווקטורים המרכזיים להיבטי המאקרו של הכלכלה הישראלית. כמה כסף יהיה, מה יהיו המקורות שלו ולאן הוא יילך באופן שנדע שהתועלת השולית של כל שקל שמשקיעים בביטחון קונה לישראל מקסימום ביטחון - זה בעיניי אחד הווקטורים המרכזיים לכלכלה. כשר אוצר אני חייב להשקיע בזה כי זה הרבה יותר משמעותי מהשאלה אם יהיו עוד 5 מיליארד גירעון או פחות 5 מיליארד".
עוד הוסיף סמוטריץ' כי התקציב ב-2025 ימשיך את התקצוב של מדיניות אזרחית מרחיבה: "אני מאוד מקווה שכבר לא יהיו לנו מפונים, אבל נשקיע בשיקום גם של חבל תקומה וגם של יישובי הצפון, ונמשיך לתת את המענה המרחיב למשרתי המילואים".
על התוכנית הכלכלית אמר: "לא חשבתי שנכון להביא חוק הסדרים עם מאות סעיפים במיליון תחומים, כמו שעשינו בחוק ההסדרים הקודם, למרות שאנשי המקצוע באוצר כולם הביאו קלסרים עם הצעות טובות. נעשה הרבה מאוד מהם, אבל לא בלו"ז תקציב אלא בתהליכי חקיקה רגילים".
לדבריו, התקציב יתמקד בארבעה תחומים: הייטק, ייעול המגזר הציבורי והשירות לאזרח, גיוון מקורות ההון של הכלכלה הישראלית ומאבק בהון שחור. על ייעול המגזר הציבורי אמר כי "זה בעיקר אחריות שלנו - אנחנו צריכים להיות טובים יותר, יעילים יותר, זריזים יותר, קטנים יותר וזולים יותר".
"הממשלה והמגזר הציבורי תחילה", הדגיש סמוטריץ'. המשמעות של כך לדבריו היא הקפאה מלאה של שכר שרים, חבר כנסת ובכירים. "המגזר הציבורי יהיה חייב להיכנס תחת האלונקה. נעשה זאת בשיח עם ההסתדרות וארגוני העובדים. אני חושב שכולם פה מבינים את האחריות. הדוגמה האישית שאנחנו ניתן היא שכולם ירגישו שזה בסדר להיכנס מתחת לאלונקה, אף אחד לא ירגיש פראייר".
עוד ציין סמוטריץ' כי תהיה הקפאה של מדרגות מס וביטוח לאומי והקפאה של קצבאות. "אף אחד לא יקבל במספרים מוחלטים פחות, אבל יש פה שחיקה של ערך הכסף. כל החלקים בחברה הישראלית נכנסים פה תחת האלונקה, לכולם כואב, אבל אף אחד לא קם בבוקר ואומר 'אני לא יודע לחיות עם זה'".

"סגירת משרדים זה אירוע פוליטי"

בשלב שאלות העיתונאים, התייחס סמוטריץ לסוגיית הכספים הקואליציוניים: "בראייתי כמה שפחות". יחד עם זאת ציין כי הוא "לא אוהב את המושג הזה. מי החליט מה נחשב קואליציוני ומה לא? תקציבים טובים צריכים להיות, תקציבים לא טובים לא צריכים להיות, וגם תקציבים טובים יצטרכו להסתדר במשוואה של סדר העדיפויות ששם את המלחמה והצמיחה במרכז. אני עיוור להגדרות של המושג".
על השאלה אם יעמוד ביעד הגירעון שהציג אמר: "התקציב שאנו בונים בנוי על תרחיש נוכחי של המלחמה. התבדרות כאוטית תחייב אותנו לצעדים נוספים וגם עלולה לפתוח. אני מתחייב לעשות ככל יכולתי, אני חושב שזה אפשרי - יעד הגירעון הזה יודע לתת מענים לצרכים של כל המשרדים. נעבוד קשה כדי לשכנע את הכנסת והממשלה".
על האפשרות של סגירת משרדים אמר סמוטריץ': "הכל על השולחן. אני חושב שבסגירת משרדים קטנים אין תועלת כלכלית, יש בה סיגנל חשוב לעם ישראל. התרומה בהתייעלות לכלכלה היא דווקא במקומות היותר גדולים, כמו למשל לאחד את כל עולם התעסוקה. בסוף לסגור משרדים זה אירוע פוליטי. אני רק מבקש לדעת לעשות הבחנה בין עיקר לטפל - איפה נמצא הכסף הגדול".
על יחסיו עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני אמר סמוטריץ': "הוא לא סוחט אותי. אני לא שר האוצר הראשון שמנהל מערכות יחסים עם יו"ר ועדת הכספים, וזה בסדר, ככה זה עובד. התקציב הזה יצטרך לעבור בקואליציה, בכנסת, יהיו בו פשרות, יהיו בו הסכמות ויהיו בו חלופות". הוא אמר כי המלחמה בהון השחור היא "אחת המורשות הגדולות שאני רוצה להשאיר במשרד האוצר", וטען כי יש לכך בשלות פוליטית.
על יחסיו עם ראש אגף תקציבים יוגב גרדוס, אותו תקף בחריפות לאחרונה, אמר סמוטריץ': "אני מאוד מעריך את יוגב, אבל יש לי איתו הרבה ויכוחים. הם לא באים ממקום של חוסר הערכה, אלא מהבנה שאנחנו מסתכלים על דברים מפרספקטיבות אחרות. אני חושב ששר אוצר הוא מעבר לכלכלן. בסוף אני מקבל את ההחלטה והאחריות היא על כתפיי. אני לא חושב שאני צריך לבזבז זמן ואנרגיה בלהילחם בתוך המשרד על קידום המדיניות שלי. זו הציפייה שלי מכל אנשי המקצוע פה. מותר לאדם שלא מאמין במדיניות של שר להחזיר את המפתחות, זו לא מילה מגונה".
על העלאות מסים אמר: "אני לא חושב שנכון להעלות מסים במלחמה, בוודאי לא מסי הכנסה וחברות, אני חושב שזה דבר שמדכא צמיחה. יהיו דברים שנוגעים להרחבת בסיס המס וייעול מערכת המס, אבל לא צעדים של העלאת מסים". הוא ציין כי לא יהיה לא מס סוכר, לא מס נסועה ולא מס על הכלים החד-פעמיים.