סגור
יחיא סינוואר מנהיג חמאס מנהרה
יחיא סינוואר. כתב האישום האמריקאי תחום לתיאוריות ותסריטים שלא יתקיימו

פרשנות
כתב האישום של ארה"ב נגד סינוואר מבטיח שלא יגיע לספסל הנאשמים

חשיבות כתב האישום הוא בהתייצבות האמריקאית החד משמעית לצידה של ישראל בהגדרת הנרטיב של ה-7 באוקטובר. ובכל מקרה, ישראל יודעת שגם אם סינוואר ייתפס בחיים, גדלים הסיכויים שהמשפט יהפוך לאירוע תקשורתי ופוליטי. לכן ישראל תעשה הכל שזה לא יקרה

אם וכאשר תיפול לידי ישראל הזדמנות לחסל את יחיא סינוואר, אני בטוח שאפילו היועצת המשפטית לממשלה לא תעצור את הפעולה בטענה שהוגש נגדו כתב אישום בארה"ב. והאמריקאים, האם הם הגישו כתב אישום נגד בן-לאדן? הם חיסלו אותו כשנקרתה בפניהם ההזדמנות, ואפילו דאגו שלא יהיה מקום קבורה. כמו שלהיטלר אין. כי יש מגה-נבלים שאפילו במותם אסור להשאיר ציון וזכר לחייהם. וישראל? גם אם תלכוד את סינוואר בחיים, היא תשפוט אותו כאן ולא תסגיר אותו. לכן כל הדיון בכתב האישום האמריקאי תחום לתיאוריות ותסריטים שלא יתקיימו, לכל היותר לשידור מסרים חשובים לכשעצמם, אבל כאלה שלא יפגשו ספסל נאשמים.
כתב האישום הוגש במקור בחשאיות בפברואר, כדי לתת לארה"ב זמן לנסות ולעצור את מנהיג חמאס דאז, אסמאעיל הניה, שנמצא מחוץ לעזה. החיסול של הניה סיכל את התוכנית הזו, כאשר במקביל דילל צה"ל את ספסל הנאשמים הפוטנציאלי בשני נאשמים נוספים שחוסלו - מוחמד דף ומרוואן עיסא. כעת נותרו שלושה, סינוואר, חאלד משעל ועלי ברכה.
ועדיין חשיבות כתב האישום הוא בהתייצבות האמריקאית החד משמעית לצידה של ישראל בהגדרת הנרטיב של ה-7 באוקטובר. בסימון הפושעים האחראים למתקפת הטרור הרצחנית על אזרחים. כתב האישום כולל סעיפים של שימוש בנשק להשמדה המונית ורצח אזרחים אמריקאים. במובן זה מהדהד כתב האישום את סיפורו של הרש גולדברג פולין, שנרצח בשבוע שעבר. הוריו, ג'ון ורייצ'ל, אזרחי ארה"ב, שבו לב כל בזעקתם, אבל גם באצילותם ואיפוקם שלא הותירו עין יבשה. דבריהם חדרו ללב וקרעו את הנשמה, האמריקאית והישראלית.
כתב האישום האמריקאי הוא גם סוג של משקל נגד לצווי המעצר הפרסונליים שנשקלים ב-ICC (ביה"ד הפלילי הבינלאומי) נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט. במובן זה הסכנה היא שביטול הסימטריה בין ישראל לחמאס דווקא תביא לכינונה מחדש אם בהאג יוציאו את הצווים כסוג של תגובה לכתב האישום האמריקאי.
מכתב האישום האמריקאי עולה שבכירי החמאס הם פושעים פליליים. טרוריסטים, ולא מנהיגים או מפקדים של ישות לגיטימית. זהו גם היחס המשפטי של ישראל למחבלים, שאף התאימה עבורם חוק מיוחד, חוק הלוחמים הבלתי חוקיים שנועד להקל על המאבק המשפטי ולהסיר ממנו חלק מהמגבלות הכבדות שמטיל המשפט הפלילי על התביעה.
ועדיין, סינוואר כמו בן לאדן, הועלה כבר לדרגת סמל הרוע האולטימטיבי. ובכך טמונה סכנה בהעמדתו לדין בארה"ב. המשפט יהפוך לאירוע תקשורתי ופוליטי ויימצאו הסניגורים שימנפו את הסיפור הזה מהמקום של פשעי המלחמה הפליליים אל המקום של מלחמת השחרור של העם הפלסטיני. משפטי ראווה, וזה הוכח גם בעולם וגם בישראל, הם הצגה של הנאשמים ולא רק של המאשימים. לכן בשורה התחתונה ניתן להמר שסינוואר לא יגיע לספסל נאשמים. לא בישראל, ובטח שלא בארה"ב.