סגור

פרסום ראשון
לקראת פתרון המשבר: הנמלים הפרטיים יחלו לפנות את המכולות הריקות

שרת התחבורה מירי רגב אישרה את המתווה, לפיו הנמלים הפרטיים באשדוד ובחיפה ישמשו לפינוי עשרות אלפי המכולות הריקות שסותמות את הנמלים; כך תתאפשר גם הרצת ניסיון של נמלים אלו

שרת התחבורה מירי רגב אישרה היום (ה') את מתווה חברת נמלי ישראל, שהוכן בשיתוף משרדי האוצר והתחבורה, ובעידוד לשכת המסחר והתאחדות התעשיינים, לפתיחה חלקית של הנמלים הפרטיים בחיפה ובאשדוד. זאת לטובת הוצאת עשרות אלפי מכולות ריקות מישראל ופתרון למשבר הפקק בנמלים. המתווה יאפשר הרצת ניסיון של נמלים אלו.



3 צפייה בגלריה
נמל חיפה זירת הנדל"ן
נמל חיפה זירת הנדל"ן
נמל חיפה
(צילום: נירית האן)

גורמי מקצוע מסרו ל"כלכליסט" כי פתיחת נמל המפרץ בחיפה להוצאת המכולות תוביל לפינוי של כ-2,000 מכולות בשבוע, והיקף עבודה דומה צפוי גם בנמל הדרום באשדוד. המתווה צפוי לגרום לכך שהמשק יחסוך בעלויות אחסון והובלה של המכולות השונות, ומפעילות הנמלים ירוויחו הרצה "על רטוב", שתאפשר להן לצבור ניסיון לקראת תחילת הפעילות המתוכננת באוקטובר.
משבר המכולות הוא תוצר לוואי של הפקק בנמלים. בעקבות התור הארוך של ספינות שמחכות לפריקה וטעינה מחוץ לנמל אשדוד ונמל חיפה, האוניות לא מעמיסות על עצמן מכולות ריקות לאחר הפריקה – מפני שלחץ הזמן ועלויות העבודה גורמות לכך שפורקים ומעמיסים רק סחורה "הכרחית". בעקבות זאת נוצר מצב אבסורדי שעשרות אלפי מכולות עומדות ריקות בשני הנמלים. פתיחה של נמל המפרץ ושל נמל הדרום תוביל לכך שאוניות ייעודיות יוכלו להגיע לנמלים אלו ולהעמיס מכולות ריקות בעלות נמוכה ובלי לעכב את תור הספינות שמחכות לפריקה.

3 צפייה בגלריה
מירי רגב שרת ה תחבורה ב אולפן ווינט
מירי רגב שרת ה תחבורה ב אולפן ווינט
שרת התחבורה מירי רגב. בכפוף להסכמתה
(צילום: אבי מועלם)

הצטברות עשרות אלפי המכולות בנמלים מפריעה לעבודה התקינה של עובדי הנמל ופוגעת בשרשרת האספקה הלוגיסטית של התעשייה. היא גם מפריעה לעובדי הנמל לבצע פעולות פשוטות כמו נסיעה עם משאיות ומלגזות בנמל. כמו כן היא גרמה לכך שמשאיות שהובילו מכולות מלאות מהנמל לא יכלו לפרוק אותן חזרה בנמל, והנהגים היו צריכים לאחסן את המכולות על חשבונם או על חשבון החברה ששכרה את שירותיהם.
השקה רשמית של הנמלים - בספטמבר הקרוב
השקת פעילותם של נמל המפרץ ונמל הדרום צפויה להתרחש באוקטובר הקרוב. מי שתפעיל את נמל המפרץ היא החברה הממשלתית הסינית SIPG, היחידה שניגשה למכרז ב-2015. את נמל הדרום באשדוד תפעיל חברת TIL ההולנדית, שזכתה גם היא במכרז שנערך ב-2015. פתיחת הנמלים החדשים תגדיל משמעותית את קיבולת נמלי הים של ישראל, כמענה לגידול בסחר ולצורכי המשק.
נמל המפרץ בחיפה יתבסס על ציוד חדשני יותר, מה שיאפשר צמצום משמעותי בעובדים, שמספרם יעמוד לפי ההערכות על כ-200 בלבד. בעבר פורסם כי ישנה מתיחות בין הממשל האמריקאי לישראל בנוגע לכך שחברה ממשלתית סינית תפעיל נמל במפרץ חיפה. נמל הדרום באשדוד צפוי להתפרס על 640 דונם, והוא יאפשר את עגינתן של אוניות הענק החדישות, שכיום אינן יכולות לפקוד את נמלי ישראל בשל גודלן. שני הנמלים החדשים צפויים להתמחות בפריקה ובטעינה של אוניות מכולות.

3 צפייה בגלריה
נמל אשדוד החדש
נמל אשדוד החדש
נמל אשדוד החדש
(צילום: חברת נמלי ישראל)