סגור
שר החינוך יואב קיש , שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים רן ארז
שר החינוך יואב קיש , שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים רן ארז (צילומים: רפי קוץ, יאיר שגיא)

רן ארז הכריז רשמית: הלימודים לא ייפתחו ב-1 בספטמבר

זאת לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם קריאה למורים לא לשבות בזמן מלחמה ואיים כי לא יקבלו שכר: "אתם תישארו בלי פרנסה תקופה ארוכה מאוד". הוא האשים את יו"ר ארגון המורים שהמאבק מתנהל סביב "אגו, כוח ושליטה", ובתגובה האחרון הודיע כי תהיה השבתת לימודים בשבוע הבא

יו"ר ארגון המורים רן ארז הכריז היום (ה') באופן רשמי על השבתת הלימודים ב-1 בספטמבר. זאת לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ פרסם סרטון שבו הוא קורא למורים לשבור שביתה ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה, בטענה שאין מקום לשביתה בזמן מלחמה. סמוטריץ' גם איים על המורים כי יעמוד על כך שלא יקבלו שכר על ימי השביתה.
בפנייה למורים כתב ארז ש"בשל סירובו העיקש של משרד האוצר לחתום עמנו על הסכם קיבוצי בדבר תוספת שכר ותנאי עבודה לציבור המורים, הנהלת ארגון המורים החליטה להשבית את תחילת שנת הלימודים תשפ"ה (1.9.24) בחטיבות העליונות, כולל כיתות י"ג-י"ד בכל מערכת החינוך. אני קורא לכם לא להישמע להצהרות השקריות של שר האוצר המנסה בכל מחיר לשבור את העבודה המאורגנת, להפריט את מערכת החינוך ולהחתים מורים על חוזים אישיים ובכך להפוך אותם לעובדי קבלן".
לדברי סמוטריץ', שתקף בחריפות את יו"ר הארגון, "ארז לא מנהל מאבק לטובתכם או לטובת מערכת החינוך. הוא מנהל מאבק על האגו, על הכוח ועל השליטה של עצמו". הדברים מתפרסמים על רקע המצב שבו כבר יומיים שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם ואינם מקיימים משא ומתן ללא התערבות של ראש הממשלה במשבר.
בפנייה למורים אומר סמוטריץ' ש"הוויכוח הוא לא על כסף תוספות השכר שלכם מכיוון שאת זה סיכמנו כבר לפני שנה". בתגובה לטענה של ארז שמשמעות דרישת האוצר לחוזים אישיים היא מורים עובדי קבלן עונה שר האוצר: "זה עוד שקר. עובדים בחוזים אישיים הם ממש לא עובדי קבלן. הם עובדי מערכת החינוך, עובדים מצטיינים בשכר גבוה יותר גבוה מהרגיל, הם רק לא עובדים של רן ארז".
הוא מאשים את ארז ש"הוויכוח הוא על כוח ושליטה. ארז לא מבקש להגן עליכם המורים הטובים והמצטיינים כי אתכם אנחנו רוצים במערכת, ולכם אנחנו רוצים לתת גם תוספות שכר משמעותיות. אבל יותר מזה, אנחנו רוצים לתת גמישות למנהלים באופן שיאפשר להם לתת שכר עודף למורים טובים ומצטיינים במערכת החינוך. רן ארז מתנגד לזה מכיוון שהוא רוצה לשמור על הכוח שלו".
סמוטריץ' מציין שיש ויכוח גם על קלות הפיטורים. "אנחנו מתעקשים על זה שאפשר יהיה להוציא מן המערכת מורים לא טובים, יש מעט מאוד כאלה, אבל הם מקשים על כל המערכת. אתם הרי חווים את זה יום־יום בחדר המורים, אתם יודעים מה עושה מורה אחד לא טוב בתוך המסגרת". לדבריו, "אנחנו רוצים לתת תוספות שכר, גם לכל המורים וגם לבעלי התפקידים, אנחנו רוצים לתת תוספת שכר למנהלים, אבל אנחנו גם רוצים לתת גמישות למנהלים כדי לעודד מצוינות".
"אני מפציר בכם", כותב סמוטריץ' "אל תשבתו! אל תפגעו בתלמידים, בטח לא בתקופת מלחמה וגם אל תפגעו בעצמכם. מכיוון שמי שישבות לא יקבל שכר. אתם תישארו בלי פרנסה תקופה מאוד ארוכה – וחבל". הוא הדגיש ש"אני אתעקש על זה שכשייחתם הסכם, הוא לא יכלול תשלום שכר בעד השביתה. מותר לכל ארגון עובדים להשבית את המשק, אבל הוא צריך לשאת בתוצאות - ולא לקבל שכר. אתם תצאו לשביתה מיותרת לחלוטין על כלום, בשעה שיש על המדף הסכם מצוין".