כמעט שלוש שנים: גופים ממשלתיים תחת רגב פועלים ללא מנכ"ל
כמעט שלוש שנים: גופים ממשלתיים תחת רגב פועלים ללא מנכ"ל
בזמן מלחמה ומשבר כלכלי, גופים כמו רשות שדות התעופה וחברת נמלי ישראל מתנהלים תקופה ארוכה ללא מנכ"ל קבוע. חלק מהעיכובים נבעו מניסיון מירי רגב להשפיע על הליכי המינוי, אחרים בגלל בירוקרטיה ממשלתית איטית להחריד
ההחלטה למנות את שרון קדמי למנכ"ל הבא של רשות שדות התעופה התקבלה ב־2 ביוני. קדמי אומנם לא היה המועמד הראשון ששרת התחבורה מירי רגב רצתה בו, אבל אחרי שמקורבה עופר מלכה נפסל בוועדת המינויים של רשות החברות הממשלתיות שבראשה עומדת השופטת בדימוס שולמית דותן, היא החליטה לבחור בקדמי שהוגדר ככשיר שני על ידי ועדת האיתור לתפקיד.
מאז חלפו יותר מחודשיים, והמינוי של קדמי תקוע - לא בגלל התנגדות כזו או אחרת, הרי השרה רגב המליצה עליו וגם מועצת רשות שדות התעופה — אלא בגלל חוסר יעילות של המערכת הממשלתית.
קדמי ממתין ששמו גם יעלה בוועדת דותן - הוועדה לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות - אך זו לא צפויה להתכנס לפני אמצע ספטמבר, מה שאומר שגם אם הוועדה תאשר אותו ללא סייגים, הוא ייכנס לתפקידו הכי מוקדם סביב תחילת אוקטובר, ארבעה חודשים לאחר שנבחר לתפקיד.
רשות שדות התעופה מתנהלת כבר שנה וחצי ללא מנכ"ל קבוע, וזאת לאחר שהמנכ"ל הקודם אלוף במיל' חגי טופולנסקי התפטר מתפקידו לאחר שרגב הראתה לו את הדרך החוצה (עילת הפיטורין הלא רשמית — מונה לתפקיד על ידי מרב מיכאלי).
המקרה של אי־מינוי מנכ"ל לרשות שדות התעופה מייצג את כל מה שרע בניהול הפוליטי־ציבורי בישראל: שרה חדשה נכנסת לתפקיד, מדיחה מנכ"ל שעומד באחד הגופים החשובים והמורכבים בישראל ללא הצדקה, מנסה למנות לתפקיד אדם המקורב אליה (שלא עמד בתנאי הסף והסתיר את הקרבה אליה), מה שגורם להליך להימרח, המועמד נפסל, וגם כשמחליטים על מינוי אדם אחר, לוקח נצח עד שהוא נכנס לתפקיד בגלל בירוקרטיה איטית להחריד. בזמן הזה הגוף שאחראי על תפעול התעופה בישראל מתנהל בלי ראש באחת התקופות הרגישות ביותר בתולדותיו.
כאמור, רשות שדות התעופה היא לא מקרה חריג אלא מקרה מייצג. חברת נת"ע, שאחראית על הקמת פרויקטי הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן, היתה קורבן למתקפות מצד לשכת רגב ורשות החברות הממשלתיות מסיבה דומה: היו"רית שלה מיה ליקוורניק מונתה על ידי מיכאלי, וגם המנכ"ל חיים גליק לא שייך לגווארדיה של רגב או של השר דודי אמסלם, הממונה על רשות החברות.
בשנה וחצי האחרונות רגב וממלא מקום מנהל רשות החברות (עוד גוף שבו לא מצליחים למנות מנהל קבוע), ינקי קוינט, פעלו לפרק את החברה ולצמצם את סמכויותיה, לקחת ממנה את פרויקט המטרו ולהשפיע על הליך מינוי המנכ"ל לאחר שגליק הודיע על התפטרותו.
מי שנבחר לבסוף לתפקיד מנכ"ל נת"ע הוא איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון לשעבר, ואף שנבחר לתפקיד בסוף חודש מאי, הוא יתחיל את עבודתו בחברה רק בתחילת ספטמבר.
גוף נוסף שמתנהל כבר תשעה חודשים בלי מנכ"ל קבוע הוא הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), וזאת לאחר שהמנכ"ל הקודם ארז קיטה התפטר על רקע התנהלות ומדיניות השרה רגב והתפטרות היו"ר הקודם אבי נאור.
לאחרונה רגב החליטה למנות את גלעד (גילי) כהן, סמנכ"ל השירות במשרד התחבורה, לתפקיד ומינויו ממתין גם הוא לוועדת דותן. הרלב"ד פעלה ללא מנכ"ל בזמן ששנת 2024 מצטיירת כשנת שיא בתאונות הדרכים בעשור האחרון, עם גידול של 15% במספר ההרוגים (268 הרוגים עד כה בשנת 2024 לעומת 233 באותה תקופה בשנת 2023). מינויו של כהן לתפקיד מנכ"ל הרלב"ד יפנה לרגב אפשרות למנות סמנכ"ל חדש במשרד התחבורה.
פארסה נוספת מתרחשת בגזרת המטרו, כאשר רשות המטרו מתנהלת ללא מנכ"ל מאז הוקמה בנובמבר 2021. הליך איתור המנכ"ל הסתיים עם שלושה מועמדים, אך שניים מהם פרשו, והיחיד שנשאר הוא אלכס דן, שמשרד האוצר מתנגד למינויו. מי שקודם כמועמד פשרה היה מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה הקודם גיא סמט, אך גם הוא החליט להסיר את מועמדותו. כעת, משרדי האוצר והתחבורה מתכוונים להתחיל מאפס את הליך האיתור.
גם חברת נמלי ישראל (חנ"י) מתנהלת מאז מאי 2023 ללא מנכ"ל קבוע, וזאת לאחר שהמנכ"ל הקודם יצחק בלומנטל סיים את תפקידו עקב סיבות בריאותיות. מי שמכהן כמנכ"ל בפועל של חנ"י הוא רו"ח טיקו גדות, שכיהן כסמנכ"ל הכספים של החברה. בתחילת אוגוסט פרסמה חנ"י לראשונה מודעת דרושים למנכ"ל חדש.
יש לציין כי בניגוד לתחילת הקדנציה, שבה שרת התחבורה רגב התנהלה בכל הקשור למינויים ופיטורים כמו בבופה אכול כפי יכולתך, נדמה כי בחודשים האחרונים תחת אחריותה מתמנים דווקא אנשים ראויים לתפקידים בכירים.
הסיבה לכך כפולה: ראשית, רגב ומשרדה נכוו מתחקיר "היהלומים" של תוכנית "המקור" שהוביל לפתיחת חקירה בלהב 433, וכתוצאה מכך היא פועלת ביתר זהירות. סיבה נוספת היא שרגב מתקשה לאייש את התפקידים הללו באנשי שלומה, אם בגלל תנאי סף גבוהים והתנגדות בחברות ואם בגלל שמועמדים רבים נמנעים מלהגיש מועמדות לתפקיד תחת רגב והממשלה הנוכחית.
אף שרגב מתקשה לאייש את משרות הקודקודים במקורביה, נדמה כי בשתי חברות התחבורה הממשלתיות הגדולות, רכבת ישראל ונתיבי ישראל מתכוננים לבליץ מינויים שעלול להועיל לכמה יהלומים, כאשר בשתי החברות פועלים בימים אלו לאייש עשרות משרות בכירות. לאחר פרסום כלכליסט על כך שהתקבלו כ־20 תלונות על התעמרות כנגד המועמד המוביל לתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות המשמש כיום כמנהל אגף ברכבת ישראל, דנו על הנושא בדירקטוריון הרכבת וגילו כי ככל הנראה יש דברים בגו וכעת ייאלצו ברכבת אולי אף להזיזו מתפקידו הנוכחי.
בגזרת נתיבי ישראל ממתינים לראות מי ימונה לתפקיד היועץ המשפטי של החברה, וזאת לאחר שבעבר ניסו למנות לתפקיד את אלעד ברדוגו, אחיינו של יעקב ברדוגו, ולאחר מכן מונתה כממלאת מקום לתפקיד הקריטי עינב אבוחצירא, עובדת זוטרה שהיא בתו של יו"ר סניף הליכוד באשדוד לשעבר.