ראש עיריית ירוחם חשפה את הסוד והציתה סכסוך עבודה בתע"א
ראש עיריית ירוחם חשפה את הסוד והציתה סכסוך עבודה בתע"א
טל אוחנה גילתה בכנס שמפעל אחזקת המסוקים הוותיק של תע"א בעטרות יעבור לירוחם, ועוררה את זעם ועד העובדים שטרם נתן את הסכמתו למהלך. יאיר כץ: "כל עובדי תע"א ישתתפו במאבק"
התעשייה האווירית מתכננת להעביר את מפעל אחזקת המסוקים הוותיק שלה מעטרות שבצפון ירושלים לירוחם. המהלך מעורר זעם בקרב ועד העובדים, ויו"ר הוועד יאיר כץ מאיים לשבש את העבודה בחברה משום שהמהלך לא תואם איתם.
מת"א (מפעל התחזוקה האווירית) הוקם ב-1975 כאשר עטרות עוד שימש כשדה תעופה פעיל, כדי לחזק את הפעילות מסביבו וליצור מוקד תעסוקה חדש בעיר. המפעל, שעוסק בשיפוץ להבי מסוקי חיל האוויר, השתתף בעבר בהשבחת מסוקי היסעור, ומקבל מעט עבודות מלקוחות זרים, אך נמצא בנסיגה זה שנים. כיום מועסקים בו כ-50 עובדים, לעומת קרוב ל-300 בתחילת שנות ה-2000.
מאז נסגר שדה התעופה בעטרות, ומיקומו של המפעל מעבר לקו הירוק מקשה עליו לקבל עבודות נוספות מלקוחות זרים נוספים, בעיקר מארצות הברית. הנהלת התעשייה האווירית כבר ביקשה בעבר להעביר אותו למתחם שלה בלוד, אך ממשלות נתניהו מנעו את המהלך בנימוק שמדובר בהחלשת ירושלים.
כעת זקוק המפעל גם לחידוש הציוד שלו, בין השאר כדי שיוכל לטפל בלהבי מסוקי ה-CH53K שרוכש משרד הביטחון, במקום מסוקי היסעור, ויגיעו לארץ החל מ-2026.
המהלך הותנע באחרונה, והוועד קיבל על כך עדכון ראשוני ממנכ"ל התע"א בועז לוי. אולם עוד לפני שהעובדים עודכנו, הכריזה על המהלך ראש עיריית ירוחם טל אוחנה בתחרות רובוטים ורחפנים שנערכה בעיר בתחילת השבוע. בוועד הופתעו לשמוע שהתוכנית מתקדמת לפני שסוכמו הפרטים לגבי עתידם התעסוקתי של העובדים, ואלה מאיימים לשבש את העבודה בתעשייה האווירית כולה.
"עוד לפני שהתחלנו לבחון את המשמעות של המהלך מבחינת העובדים, כבר שמענו את טל אוחנה מכריזה שהמהלך סגור", אמר ל"כלכליסט" יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי תע"א. "מבחינתנו הגפרור הוצת וכל עובדי התעשייה האווירית, לא רק עובדי מת"א, ישתתפו במאבק נגד הסגירה וההעתקה אם נצטרך. אם נחליט שמדובר במהלך שטוב לחברה ולתושבי הדרום, ושיש פתרון ראוי לעובדים, נתמוך בו. ואם לא, יש את הדרך השנייה".
מהתעשייה האווירית בחרו שלא להגיב.