סגור

פרשה נוספת במעורבות איראן: צעירים ממזרח י-ם יואשמו שתכננו לחסל מדען גרעין

שבעה צעירים ממזרח העיר נעצרו בחודש שעבר בתום חקירה משותפת של שב"כ והמשטרה. החשוד המרכזי, רמי עליאן, גייס שישה נוספים לביצוע משימות תמורת תשלום - שכללו הצתת רכבים, ריסוס גרפיטי וניסיון לפגוע בחייל ואיש ביטחון. החבורה קיבלה הנחיות לאסוף מידע על ראש עיר במרכז הארץ לפני שנעצרה 

שבעה צעירים בגילי 19 עד 23, תושבי בית חנינה שבמזרח ירושלים, נעצרו בחודש שעבר בחשד שתכננו לחסל מדען גרעין וראש עיר במרכז הארץ. מדובר בחקירה משותפת לשב"כ ולימ"ר ירושלים במשטרה.
החקירה העלתה כי גורם איראני יצר קשר עם החשוד מרכזי, ששמו רמי עליאן, שגייס אותו ונתן לו משימות בתמורה לכסף. החשוד הצליח לגייס שישה נוספים מסביבתו למען ביצוע המשימות, שכללו הצתת כלי רכב בעין כרם, ריסוס כתובות גרפיטי וזריקת רימון לעבר ביתו של איש כוחות הביטחון - לבסוף היעד היה חייל שאותו הכירו, המתגורר בשכונה אחרת.
בנוסף, הם קיבלו הנחיות לרכישת נשק ורימונים. המשימה המרכזית שהאיראני ביקש מהם לבצע כללה איסוף מודיעין על אחד מראשי הערים במרכז הארץ והתנקשות באחד ממדעני הגרעין הבכירים במדינה. הצעירים הכינו את המודיעין הנדרש ואף פנו לאנשי קשר לרכישת נשק, אך נעצרו לפני שהצליחו להשלים את המהלכים.
כל אחד מהמעורבים קשר את עצמו לאירועים, והם נעצרו בחודש ספטמבר. מחר צפוי להיות מוגש נגדם כתב אישום, לאחר שהוגשה הצהרת תובע.
עליאן פעל תחת הנחיות הגורם האיראני, אשר סיפק לו פרטים מדויקים לגבי יעד ההתנקשות, והצעירים היו אמורים לבצע הכנה בשטח. למרות שלא הצליחו לרכוש את הנשק הנדרש, האיראנים העבירו להם כספים לביצוע הפעולות.
החקירה העלתה כי הצעירים קיבלו תשלומים שונים עבור משימות שונות: 500 שקלים עבור צילום מקומות שונים, בהם מכון ויצמן; 1,500 שקלים עבור צילום של יעד מסוים; 2,000 שקלים עבור שריפת רכב; 100 דולר עבור ריסוס כתובות גרפיטי נגד המדינה, ו"להחזיר את החטופים עכשיו"; בין 13,000 ל-15,000 שקלים הוקצו לרכישת נשק מסוג אקדח וכנראה גם קרלו, אך הם לא הספיקו לבצע את העסקה.
במהלך החקירה הודו חלק מהחשודים בקשר עם האיראנים ובביצוע הפעולות, והמניע המרכזי היה לאומני.
המעצרים מגיעים יום לאחר שנחשפה פרשת ריגול חמורה, גם היא במעורבות איראן, שבמסגרתה שבעה ישראלים שעלו מאזרבייג'ן, בהם אב ובן, חשודים שקיימו במשך שנתיים קשר עם גורמים ברפובליקה האיסלאמית - שבמסגרתו צילמו בסיסים צבאיים, שהיו גם למטרות במתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן בתחילת החודש. חלק מהשבעה נתפסו כשעקבו אחר בכיר ישראלי ובנו, שבהם לפי החשד תכננו להתנקש.
בית משפט השלום בראשון לציון התיר לפרסם אתמול כי פרקליטות המדינה הגישה הצהרת תובע לקראת הגשת כתב אישום נגד השבעה, תושבי חיפה והצפון, ובהם חייל עריק ושני קטינים. החשודים הם אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן, אלכסנדר סדיקוב, ויצ'סלב גושצ'ין, יבגני יופה ושני קטינים שלא ניתן לפרסם את שמותיהם. ביום שישי צפויה הפרקליטות להגיש נגדם לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום בשורה של עבירות ביטחוניות חמורות. ניסנוב עמד בראש הקבוצה.
בין היתר, הם חשודים בצילום ואיסוף מידע על בסיסים ומתקנים צבאיים, ובהם בסיסי חיל האוויר בנבטים וברמת דוד, מחנה הקריה בתל אביב, אתרי סוללות כיפת ברזל, תחנת הכוח בחדרה ותשתיות אנרגיה נוספות. כמו כן, הם קיבלו מהמפעילים מפות של אתרים אסטרטגיים, ובהם בא"ח גולני, שבו נהרגו ארבעה חיילים מתקיפת כטב"ם בשבוע שעבר. לפי החשד, הם העבירו את המידע המודיעיני לאיראן.