סגור

טיילור סוויפט - אבירת זכויות היוצרים בעידן המודרני

במאבק עיקש לשליטה בזכויות יוצרים על המוזיקה שלה, טיילור סוויפט הפכה לסמל בעידן הדיגיטלי. בין מאבק משפטי מתוקשר על זכויות ההקלטות המקוריות לבין תביעות על שירים, סוויפט מגדירה מחדש את יחסי הכוחות בתעשיית המוזיקה ומעניקה השראה לאמנים רבים להילחם על זכויותיהם

זכויות יוצרים הן אחד מהנושאים הרגישים והמרתקים ביותר בעולם המוזיקה, בייחוד בעידן הדיגיטלי שבו צריכת התכנים מתבצעת בקלות ובמהירות שיא, ובהיקפים עצומים. אמנים רבים מוצאים את עצמם נאבקים על הזכויות והשליטה ביצירות שלהם, ובין האמנים הבולטים שנקשרו לסוגיות אלה נמצאת הזמרת והיוצרת טיילור סוויפט. לאורך הקריירה שלה, סוויפט נאלצה להתמודד עם מספר מקרים משפטיים ומאבקים הקשורים לזכויות יוצרים, שהאירו את המורכבות של הבעלות על יצירות אמנותיות בכלל ויצירות מוסיקאיות בפרט.

מאבק הבעלות על ההקלטות המקוריות: המחלוקת עם Big Machine Records

הסיפור המרכזי שמזוהה עם מאבקה של טיילור סוויפט נוגע לשליטה על הקלטות המאסטר שלה –הקלטות האלבומים המקוריות. סוויפט, שחתמה בגיל צעיר עם חברת Big Machine Records, הקליטה והוציאה דרך החברה את ששת אלבומיה הראשונים, שהפכו להצלחות מסחריות עצומות. כאשר החוזה שלה עם החברה הסתיים, היא עברה לחברת התקליטים Universal Music Group, בין היתר במטרה להשיג יותר שליטה על זכויות הקלטות המאסטר שלה בפרויקטים עתידיים.
בשנת 2019, סקוטר בראון, מנהל עסקי ומפיק מוסיקלי ידוע, רכש את חברת Big Machine Records, ובכך השיג שליטה על הזכויות להקלטות המקוריות של כל אלבומיה המוקדמים של סוויפט. סוויפט התנגדה לעסקה וטענה שלא הייתה מודעת לקיומה עד שנחשפה לציבור, וכי נמנעה ממנה האפשרות לרכוש את המאסטרים שלה בעצמה היות והוצעו לה תנאים בלתי הוגנים. לסוויפט היו טענות גם נגד בראון עצמו, אשר לטענתה התייחס אליה באופן מניפולטיבי ובריוני. המחלוקת בין הצדדים הפכה לציבורית ומתוקשרת, עם חילופי האשמות בטוויטר וברשתות החברתיות וכן בראיונות בתקשורת, לרבות טענות של סוויפט כי נאסר עליה לבצע את שיריה הישנים בטקס פרסי המוזיקה האמריקאית 2019 ובמהלך צילומי הסרט התיעודי "Miss Americana".
בתגובה למצב, טיילור סוויפט הכריזה כי בכוונתה להקליט מחדש את כל ששת האלבומים שלה, כדי לקבל שליטה על גרסאות חדשות שלהם – מה שפגע בערך הכלכלי של הגרסאות הישנות שנמצאות בבעלותה של Big Machine. סוויפט החלה לשחרר את ההקלטות החדשות תחת השם "Taylor's Version", מהלך שקיבל תמיכה נרחבת ממעריציה ונחשב לצעד משמעותי בתעשיית המוזיקה לגבי נושא זכויות היוצרים.
ההקלטות החוזרות, הידועות כ-"Taylor's Version", התאפשרו מבחינה חוקית בשל תנאי החוזה המקורי שלה עם חברת התקליטים, Big Machine Records, אשר העניק לחברה את הבעלות על ההקלטות המקוריות, אך לא על השירים עצמם (שהם היצירות של סוויפט כמחברת שירים ומבצעת).
במרבית החוזים מסוג זה, לאחר תקופה מסוימת (במקרה של סוויפט, חמש שנים ממועד היציאה המקורי של האלבום), האמן מקבל זכות חוקית להקליט מחדש את השירים שלו. סוויפט עשתה שימוש בזכות זו, והחלה להקליט מחדש את אלבומיה תחת השם "Taylor's Version", מה שמאפשר לה להיות הבעלים של המאסטרים החדשים.
1 צפייה בגלריה
עו"ד קובי אגר קבוצת לוצאטו
עו"ד קובי אגר קבוצת לוצאטו
קובי אגר
(צילום: מיכל לוצאטו)
כך סוויפט החזירה לעצמה את השליטה על עבודתה, תוך עידוד מעריציה לתמוך בגרסאות החדשות במקום במקוריות, בין היתר בדרך של ״צ׳ופרים״ בדמות הוספת רצועות ״מהכספת״ לאלבומים החדשים, אשר נכתבו בתקופה שבה נכתב האלבום המקורי אך לא נכללו בו.

המאבק המשפטי על "Shake It Off"

מקרה נוסף של סוויפט בעניין זכויות יוצרים היה התביעה שהוגשה נגד סוויפט בשנת 2017, בטענה להעתקת מילים בשיר "Shake It Off" מהשיר "Playas Gon’ Play" של להקת 3LW משנת 2001. התובעים טענו שהשימוש במילים "players gonna play" ו-"haters gonna hate" בשירה של סוויפט מהווה הפרת זכויות יוצרים, כי הן דומות לשורות מהשיר הישן.
סוויפט, יחד עם צוות ההגנה שלה, טענה שהביטויים הללו הם ביטויים נפוצים שאינם מוגנים בזכויות יוצרים. המקרה התגלגל במשך כמה שנים בבתי המשפט, ובשנת 2023, אחרי דיונים ממושכים, הצדדים הגיעו להסדר מחוץ לבית המשפט. אומנם הפרטים המלאים של ההסדר לא פורסמו, אך זה היה אחד המקרים המדוברים ביותר בתחום המוזיקה, והדגיש את הקשיים המשפטיים הקשורים לשימוש בביטויים ובתכנים פופולריים.

משמעות המאבקים של סוויפט לתעשיית המוזיקה

המאבקים המשפטיים של טיילור סוויפט בנוגע לזכויות יוצרים שמו דגש על המורכבות של התעשייה המוזיקלית המודרנית, שבה אמנים רבים לעיתים קרובות לא מחזיקים בזכויות על היצירות שלהם. העברת הזכויות לחברות התקליטים, כפי שקרה במקרה של סוויפט ו-Big Machine Records, חושפת בעיות יסודיות ואולי אף בעיות מוסריות במבנה העסקי של התעשייה.
במאבקה, סוויפט לא רק שהצליחה להעלות את המודעות לנושאים הללו, אלא גם הפכה לדמות מפתח במאבק למען אמנים אחרים שרוצים לקבל שליטה על היצירות שלהם. ההחלטה שלה להקליט מחדש את ששת אלבומיה הישנים נחשבת למהלך אמיץ ופורץ דרך שיכול להשפיע על הדרך שבה אמנים בוחנים את החוזים שלהם עם חברות תקליטים בעתיד.
הכותב הוא עורך דין לקניין רוחני וזכויות יוצרים בקבוצת לוצאטו