הסכם קיבוצי לטייסים בארקיע: יזכו לתוספת שכר של עד 20%
הסכם קיבוצי לטייסים בארקיע: יזכו לתוספת שכר של עד 20%
ההסתדרות, הנהלת ארקיע וועד הטייסים בחברה הודיעו כי חתמו על הסכם קיבוצי שצפוי לשים סוף למאבק ארוך בין ועד הטייסים להנהלת החברה והבעלים, שהוביל לעיצומים בחברה. בשבוע שעבר נחתמה עסקת מיזוג של ארקיע עם השלד הבורסאי טכנופלס ונצ'רס, ולאחר סיום הליך המיזוג החברה צפויה להיסחר בבורסה
ההסתדרות, הנהלת ארקיע וועד הטייסים בחברה הודיעו היום (א') כי הם חתמו על הסכם קיבוצי חדש בחברת התעופה הישראלית. ההסכם הקיבוצי צפוי לשים סוף למאבק ארוך בין ועד הטייסים להנהלת החברה והבעלים, שהוביל לעיצומים בחברה.
בין היתר, התנגדו הטייסים לעסקת המיזוג שלא יצאה לפועל בין ארקיע לאל על. בשבוע שעבר נחתמה עסקת מיזוג של ארקיע עם השלד הבורסאי טכנופלס ונצ'רס, ולאחר סיום הליך המיזוג החברה צפויה להיסחר בבורסה.
לפי הודעה משותפת של ההסתדרות וארקיע, במסגרת ההסכם, שיהיה בתוקף עד סוף 2025, הוסדרו שורת תנאים כלכליים המשפרים את שכר הטייסים ואת שיעור ההפרשות הסוציאליות בגין שכרם. בין היתר הוסדרו תוספות שכר שונות ומנגנוני פיצוי שונים, דוגמת: תוספת ותק, תוספת בוחן, תוספת הדרכה, תוספת סימולטור חו"ל, פיצוי בגין ביטול טיסה, פיצוי בגין ביצוע שהיות יום ולילה באילת ועוד. תוספת השכר תנוע בין 15% ל-20%, כתלות בוותק ובתפקיד.
בנוסף, נקבעה נוסחת החישוב עבור זמן טיסות בינלאומיות לצורך תשלום שעות, נקבע פיצוי לטייסים בגילאי 65 ומעלה לאור הוראות חוקים ייחודיים החלים עליהם, הוחלט על מנגנון לקידום מקצועי של טייסי החברה ולבחינת החלטות החברה בנושא. כמו כן התקבלו הסכמות בנוגע לאופן ניהול החכירות הרטובות על-ידי החברה, אופן תכנון הפעלת מדריכים או בוחנים בסימולטור בחו"ל וביצוע הדרכות תקופתיות.
לפני ארבעה חודשים פורסם ב"כלכליסט" כי טייסי ארקיע פתחו בעיצומים שהובילו לביטול של שתי טיסות. העיצומים, שהוגדרו על ידי ההנהלה כ"שביתה פראית", התרחשו לאחר ששכרם של שאר עובדי החברה הועלה ב-2%. כאמור, טייסי ארקיע ניהלו מאבק ארוך ומתמשך נגד בעלי החברה, האחים נקש ונגד יו"ר ומנכ"ל החברה גדי טפר, ונגד הניסיון של של בעלי החברה לבצע מיזוג עם חברת אל על. בחברה האשימו כי מאבק הטייסים נועד להראות לנקשים את הדרך החוצה, ואף איימו בזמנו כי עיצומי הטייסים עלולים להוביל אף לסגירת פעילות החברה.
בעלי השליטה, האחים ג'ו רפי ואבי נקש, מחזיקים ב־70% ממניות ארקיע. ב־30% הנותרים מחזיקים עובדי ארקיע המאוגדים בארגון תו"ת (תיירות ותעופה), שהיו"ר שלו הוא פרופ' ירון זליכה. ארקיע, שמפעילה טיסות ליעדים בינלאומיים וטיסות בקו הפנים לאילת, מעסיקה כ־400 עובדים. בבעלות החברה חמישה מטוסים, ועוד 4-2 מטוסים אותם היא מפעילה בחכירה.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד אבי אדרי, מסר: "מדובר בהסכם מצוין נוסף בשרשרת של הסכמים בענף התעופה, המשקפים את ההתאוששות של הענף ואיתה חיזוק שכרם ותנאי העסקתם של העובדים".
יו"ר ומנכ"ל ארקיע, גדי טפר, מסר: "זהו צעד משמעותי נוסף עבור ארקיע. אנחנו מאמינים שהסכם העבודה, יחד עם חבירה לחברה ציבורית, יאפשר לארקיע לגדול ולהתפתח, להצטייד במטוסים נוספים ולהרחיב את מגוון השירותים הניתנים ללקוחות החברה. אני רוצה להודות אישית ליו"ר האיגוד עו"ד אבי אדרי, המסיים את תפקידו בסוף החודש, אשר ליווה את יחסי העבודה בחברה במשך שנים רבות תוך שמירה על זכויות העובדים, תוך הבנה עסקית ולמען שמירה על החברה וצמיחתה בשוק התעופה הישראלי".