סגור
 מכוניות חדשות בנמל חיפה. השבתת נמל אילת הטיבה עם נמל חיפה
מכוניות חדשות בנמל חיפה. השבתת נמל אילת הטיבה עם נמל חיפה (צילום: תומר הדר)

סכסוך בין בעלי נמל חיפה: חברת אדאני והיו"ר החליטו להדיח את המנכ"ל, בניגוד לעמדת גדות

ההדחה של המנכ"ל אודי שרון מגיעה על רקע מחלוקות בין שתי החברות השולטות בנמל - אדאני ההודית וגדות הישראלית - סביב נסיונות של הממשלה לבצע אסדרה בענף הנמלים. גורמים בנמל: בין שתי החברות זורם דם רע באופן שמטיל ספק על המשך השותפות 

בתום ישיבה שנמשכה כ-5 שעות החליטו חברי דירקטוריון חברת נמל חיפה להזמין את המנכ"ל אודי שרון לשימוע לפני פיטורים. ההדחה הצפויה מגיעה על רקע מחלוקות בין שתי הקבוצות המרכיבות את השליטה בנמל, חברת אדאני ההודית (70%) וגדות הישראלית (30%) ולכלכליסט נודע כי נציגי אדאני ובראשם היו"ר רון מלכא תמכו בהדחת המנכ"ל לעומת נציגי חברת גדות שהתנגדו לכך. שרון מכהן כמנכ"ל הנמל במשך שנה.
גורמים בנמל אמרו לכלכליסט כי "זורם דם רע" בין שתי החברות באופן שמטיל ספק על המשך השותפות לטווח ארוך. לדברי גורמים בנמל, הסיבה המרכזית להדחת המנכ"ל היא מחלוקת על אופן ההתנהלות בכל הקשור לניסיון של משרדי התחבורה והאוצר לבצע אסדרה בשוק הנמלים. קבוצת אדאני והיו"ר תמכו בגישה אגרסיבית כלפי המדינה ובפנייה לבית המשפט, ואילו המנכ"ל וגדות סברו שיש לפעול בשיתוף פעולה עם המדינה כדי להגיע להישגים נקודתיים.
מלבד חילוקי הדעות המקצועיים, הדחת המנכ"ל נובעת גם מיחסים אישיים עכורים בינו לבין היו"ר מלכא. הדחת המנכ"ל מגיעה על רקע ירידה משמעותית בתוצאות הנמל מאז שהוא הופרט ונרכש על ידי הקבוצה במחיר של 3.9 מיליארד שקל. לטענת גורמים בקבוצה, הירידה בתוצאות נמוכה ממה שציפו וזאת בין היתר בעקבות המלחמה שהובילה לכך שסחורות יגיעו לחיפה במקום לאילת ולאשדוד.
בחודשים האחרונים דנים במשרד התחבורה ובמשרד האוצר על תוכנית לאסדרת שוק הנמלים, ובחברת נמל חיפה לא אהבו בלשון המעטה את ההסדר המסתמן, שהיה מאפשר לנמל המפרץ השכן שנשלט על ידי חברת SIPG הסינית לפרוק מטען כללי ברציפיו (מלבד פריקת מכולות) ומוריד את המגבלה ההיסטורית על פריקת מטען שהוטלה על נמל מספנות ישראל. בנמל חיפה טענו כי מדובר בהפרה של הסכמי ההפרטה וכי הדבר עלול אף להוביל למשבר דיפלומטי מול הודו עקב קרבתו של המיליארדר גאוטם אדאני המחזיק בנמל לראש הממשלה מודי ולשלטון שם. עם זאת, יש לציין כי חלק ניכר מסעיפי האסדרה נידונו כבר מלפני ההפרטה ופורסמו גם בכלכליסט.
הנמל ספג פגיעה משמעותית בתוצאות התפעוליות מאז שהופרט בסוף דצמבר 2022 וזאת בעקבות התגברות התחרות בשוק הנמלים והתחזקותם של השחקנים החדשים (נמל המפרץ ונמל הדרום הפועל באשדוד ונשלט על ידי ענקית הספנות MSC). בחציון הראשון של שנת 2022 שונעו בנמל חיפה 672 אלף TEU (מידת נפח) של מכולות, ואילו בחציון הראשון של 2023 המספר ירד ל-361 TEU ובחציון הראשון של 2024 צנח ל-313 TEU בלבד. גם בגזרת המטען הכללי המצב לא השתפר. בחציון הראשון של 2022 שונעו בנמל 867 אלף טון של מטען כללי, בחציון הראשון של 2023 שונעו 779 אלף טון ובחציון הראשון של 2024 המספר צנח ל-457 אלף טון בלבד.
במגזר הרכבים הייתה עלייה בעקבות השבתת נמל אילת והסטה של סחורות צפונה מאשדוד בגלל המלחמה בעזה (ייתכן שכעת עם ההתחממות בצפון החל אפקט הפוך). בחציון הראשון של 2022 נפרקו בנמל חיפה כ-19 אלף רכבים, בחציון הראשון של 2023 המספר הזה עלה ל-38 אלף רכבים ואילו בחציון הראשון של 2024 המספר זינק ל-59 רכבים.
יש לציין כי הירידה בתוצאות עקב פתיחת התחרות הייתה ידועה מראש, אך ניכר כי בקבוצה לא לקחו זאת בחשבון וייתכן כי סברו שיוכלו להרוויח יותר מהנדל"ן בנמל. עוד עם היוודע כי ההודים מתכוונים להגיש הצעה בגובה 3.9 מיליארד שקל עבור הנמל הוגדרה ההצעה על ידי אחת ממתחרותיה כ"הצעה מטורללת" (ההצעות האחרות היו נמוכות בכ-1.5 מיליארד שקל).
בנמל חיפה סירבו להתייחס לדברים.