לא חדלים לעבוד
לא חדלים לעבוד
עורכי דין מתחום חדלות הפירעון היו מאנשי המקצוע העסוקים ביותר בתקופת הקורונה בעקבות המשבר הכלכלי שפקד עסקים רבים. אולם, גם ביום שאחרי המגפה ישנם עסקים רבים שהמשך פעילותם עומד בסימן שאלה. לקראת פורום בכירי ענף המשפט בתחום חדלות הפירעון של DUN’S 100, התייצבו כמה מבכירי התחום כדי לדבר על אתגרי התקופה הנוכחית ועל תקפידו החשוב והחיוני של עורך דין בתחום חדלות הפירעון
תקופת הקורונה והשנה החולפת עברו בצורה לא פשוטה עבור חלק גדול מהעסקים במשק הישראלי. עסקים רבים נאלצו לגלות גמישות רבה ושינוי מיקוד וייעוד בכדי לשרוד, חלק הצליחו בכך, חלק נכשלו והגיעו לכישלון עסקי. לעסקים רבים מתחומים כגון: תיירות, אירועים, גסטרונומיה, תחבורה ועוד, לא נשארו הרבה ברירות והם נאלצו להקפיא את הרוב המכריע של פעילותם. עסקים מתחומים אלו שנכנסו לתוך תקופת הקורונה במצב כלכלי בעייתי שרדו בקושי, או שלא הצליחו לשרוד, כל שכן כשמדובר בעסקים קטנים. אלו שהגיעו עם בסיס יציב והצליחו לשרוד, פוגשים גם בעידן הנוכחי מציאות מאתגרת וייקח להם זמן עד שיצליחו להתאושש מהפגיעה הכלכלית. אמנם המשק הישראלי מתאושש מהקורונה בצורה מרשימה, אולם חוסר הוודאות ממשיך לתת את אותותיו וסביר שבחודשים הקרובים עסקים נוספים ירימו ידיים ויאלצו לסגור את שעריהם או להימכר לידיים אחרות כדי להמשיך את פעילותם.
תקופה המביאה עימה משבר כלכלי היא תקופה שבה לעורכי הדין מתחום חדלות הפירעון ישנה עבודה רבה. אי אפשר להפריז בחשיבותו של עו"ד מתחום זה שהמפגש עימו מגיע פעמים רבות כאשר הלקוח רואה את מפעל חייו בסכנה מוחשית וחי בתוך מציאות שבה חלום חייו יכול להסתיים, תוך שהוא מתמודד עם הנדבכים הנוספים המתלווים לתקופת משבר שכזו. כידוע, האיום הכלכלי מביא עימו חוסר יציבות גם להיבטים אחרים, גם אישיים, וגורם לסיטואציה להפוך למורכבת אף יותר. לתוך המציאות המתוחה הזאת נכנסים עורכי הדין מתחום חדלות הפירעון ועליהם ללמוד את מצב העסק באופן יסודי – תוך ביצוע פעילויות משפטיות מהירות – כדי להציל את העסק, או בכדי לסיים את תפעול העסק תוך מזעור הנזקים הנגרמים ואשר עומדים להיגרם ללקוח שלהם. הם צריכים לקנות את אמונו של הלקוח על אף שחלק ניכר מהפעולות שהם מבצעים 'מכאיבות' ללקוח. הם חייבים לגלות מקצועיות, חדות, הבנה מהירה של המציאות, נטרול אפקטיבי של רעשי רקע, וגם רגישות כלפי הלקוח – שללא שיתוף פעולה מלא שלו קטנים סיכוייו להציל את העסק, וקטנים סיכויי עורך הדין להצליח במלאכה.
לקראת פורום בכירי עולם המשפט בתחום חדלות הפירעון של DUN’S 100, שוחחנו עם כמה בכירי עורכי הדין מתחום חדלות הפירעון ושאלנו אותם שאלות הנוגעות לעולם התוכן המקצועי שלהם. עורכי הדין נשאלו שאלות הנוגעות לדרכי הטיפול בלקוח, על הקשר בין הלקוח לבינם, וגם העניקו דעה עדכנית לגבי החשש מגל גדול של כישלונות עסקיים ופשיטות רגל שיגיע לאחר סיום המגפה, גל שיכל ועודנו יכול לגרום לאפקט דומינו שיפגע בעסקים נוספים רבים.
לכתבה התראיינו פרופ' דוד האן, יועץ בכיר בתחום חדלות הפירעון במשרד 'גרוס ושות' עורכי דין', אשר כיהן בעבר ככונס הנכסים הרשמי של מדינת ישראל. עו"ד מור נרדיה, שותף וראש מחלקת חדלות פירעון ב'לוי טילר, נרדיה, הר - צבי, ברא"ז ושות' חברת עורכי דין'. ועו"ד יצחק יונגר, שותף מייסד ב'פרידמן, יונגר ושות''.
בזמן הקורונה טענו מומחים רבים כי ישנה עליה בעסקים שהגיעו לכישלון עסקי, אך הגל המשמעותי עוד לפנינו, כלומר יהיו הרבה פשיטות רגל אחרי שתיגמר המגפה ויתכן שעסקים 'מונשמים' לא יצליחו לחזור לפעילות וכדאיות עסקית ויאלצו לסגור את העסק. האם נבואת הזעם הזו מתממשת?
עו"ד מור נרדיה, שותף וראש מחלקת חדלות פירעון ב'לוי טילר, נרדיה, הר - צבי, ברא"ז ושות': "לא רואים עדיין את הנחשול הגדול והמפחיד ויש לקוות - ובזהירות אולי גם להניח - שנבואות הזעם לא יתממשו. אבל ימים יגידו. במקרים רבים הריבית הנמוכה במשק מאפשרת לעסקים רבים לשלם לפחות את הריביות על האובליגו הבנקאי וכך "להחזיק את הראש מעל למים". יחד עם זאת לא מעט עסקים קטנים נקלעו למשבר ולא התאוששו. מרביתם פשוט סגרו את העסק וחלקם ניסו למכור או להתמזג. החברות הגדולות נהנו ונהנות מאורך רוח של המערכת הבנקאית ואווירה כללית רכה יותר בציבור.
על הרקע הזה ראינו רכישה מוצלחת של קל אוטו שנרכשה ע״י קבוצת קרסו ורכישה של יינות ביתן ע״י אלקטרה מוצרי צריכה, אחרי עסקאות רבות בדרך שהתרסקו ועל רקע הסבלנות שגילתה המערכת הבנקאית".
פרופ' דוד האן, יועץ בכיר בתחום חדלות הפירעון במשרד 'גרוס ושות' עורכי דין': "קשה מאוד לדעת אל נכון ולהתנבא לעת הזו. מצד אחד, תחזיות כאמור היו בעיצומה של המגיפה, בשעה שלא יכולנו לראות עדיין את סופה. כעת, משהתגברנו על המגיפה והמשק חזר לפעילות מלאה ואף מואצת - ייתכן שחששות אלה לא יתגשמו בעוצמה שאותה צפו בעבר. מצד שני, דווקא במגזר העסקים הקטנים ייתכנו קשיי אשראי וקשיים תזרימיים, לאחר תום התמיכות הממשלתיות ועד לייצוב מלא וארוך טווח של העסקים. עסקים כאמור עלולים להיקלע אפוא גם להליכי חדלות פירעון או הסדרי חוב. ברם, ההיקף של העסקים שיחוו קשיים כאלה הוא כאמור קשה לחיזוי".
עו"ד יצחק יונגר, שותף מייסד ב'פרידמן, יונגר ושות'': "לשמחתנו, בשלב זה לא רואים גידול משמעותי של עסקים אשר הגיעו לחדלות פירעון ומרבית העסקים שקרסו או נמצאים במצב קשה, הם או עסקים קטנים, אשר ברובם פעלו תקופה קצרה בלבד טרם המשבר ולא הייתה להם כרית ביטחון מספקת לתקופת המשבר, וכן עסקים אשר היו במצב קשה מבחינת רווחיות עוד קודם למשבר ואך "גלגלו" את החובות עד שהגיע המשבר והאיץ את הקריסה. אלו עסקים אשר בכל מקרה היו קורסים במועד מאוחר יותר. יחד עם זאת צריך להיות זהירים שכן יתכן מאוד שעתה עם "תום המשבר" והפסקת המענקים, תסתיים גם ה"סבלנות" שגילו הבנקים לעסקים והדבר עלול להביא לגל נוסף של קריסת עסקים".
מה היא עצת הזהב שאתה יכול לתת לעסק שנקלע למשבר עסקי והחשש מחדלות פירעון הופך למוחשי?
פרופ' דוד האן: ״עצת הזהב״ היא כפולה: ראשית, להכיר ולהפנים כי יש משבר ולא להתכחש לו. ההתכחשות ודחיית ההתמודדות עם הבעיה תחזור בסופו של דבר אל העסק ובעליו כבומרנג והתוצאות תהיינה קשות בהרבה; שנית, עם ההפנמה כי יש משבר עסקי וקושי פיננסי, וחרף הקושי (והעלויות הכרוכות בכך) - הסתייעות במומחים כלכליים ומשפטיים בתחום קשיים פיננסיים והבראת חברות לשם ליווי העסק, ייעוץ מקצועי והדרכה לנושאי המשרה - לרבות קבלת שכפ״ץ משפטי - וסיוע במשא ומתן מול הנושים. תחום הקשיים הפיננסיים הוא תחום מקצועי מורכב ומאתגר, הדורש מיומנות, מומחיות מקצועית והיכרות מעמיקה של הסוגיות העסקיות והמשפטיות ושל מגוון השחקנים הנוגעים בדבר - לרבות הנושים למיניהם, הכונס הרשמי ובתי המשפט. לא יהיה זה נכון לעסק להמשיך לפעול ללא הכוונה כאמור. אלו אינם ״ימים כתיקונם״. זהו מצב חירום ובו נכון להסתייע במומחים למצב חירום זה".
עו"ד יצחק יונגר: "בראש ובראשונה, צריך להבין את הסיבה האמיתית למשבר. אנו ממליצים תמיד לעסקים שמגיעים אלינו לבחון את הפעילות שלהם מבחינה כספית, בצורה פשוטה ואמיתית – "חשבון מכולת" מהן ההכנסות כל חודש ומהן ההוצאות מנגד ולבחון האם העסק הוא רווחי בכלל לפני החזר חובות ועלויות מימון. פעמים רבות אנו רואים, שגם ללא החזר חובות העסק מפסיד ואז יש לבצע צעדים משמעותיים להבריא ראשית את הפעילות השוטפת. אם הפעילות העסקית רווחית יש לנסות לגבש בהקדם הסדרי חוב עם הנושים בצורה וולנטרית ואם זה לא מצליח אז באמצעות האפשרויות שמעמיד חוק חדלות פירעון החדש - כולל התיקון. חשוב להדגיש ללקוח שהחוק נותן היום הרבה אפשרויות להסדרי חוב ואם העסק טוב אני בטוח שניתן להצילו".
עו"ד מור נרדיה: "כאשר סימני האזהרה של חדלות פירעון מתחילים להדהד בעסק עצת הזהב שלי היא: לכו לקבל יעוץ מקצועי במהירות המרבית ותנהגו בשקיפות וביושר כלפי הנושים. כשבעלי העסק ומנהליו שקועים בלסתום את החורים שנפרצים בסכר, הם מתקשים לבצע ניתוח אחראי ואובייקטיבי של המצב ולנקוט בצעדים הנדרשים, בין צעדי התייעלות ובין הליכי הסדר או אפילו הליכים משפטיים. במקרים האלה אין תחליף לייעוץ מקצועי, חיצוני של עו"ד ושל כלכלן.
דבר חשוב לא פחות הוא לנהוג בשקיפות, בהגינות וביושר כלפי נותני האשראי והנושים. אל "תמרחו" את הנושים, אל תבטיחו הבטחות שלא ניתן לקיים – זה יחזור אליכם כבומרנג. תשתפו אותם בתהליך, תנסו למצוא פתרונות, לגבש הסכמות, לבקש פריסה ולרתום את הנושים לתהליך".
מבחינתך, מה כולל שירות טוב ללקוח שמגיע אליך ונקלע לבעיה עסקית? מתי יוגדר הטיפול בלקוח כמוצלח?
עו"ד יצחק יונגר: "כפי שהשבתי לשאלה הקודמת, השלב הראשון של אבחון הבעיה העסקית וגיבוש מהלכי ההבראה והשיקום, הוא החשוב ביותר. עסקים רבים לא מודעים כלל לרווחיות האמיתית שלהם ולא פחות חשוב, הם לא יודעים לייעל את הפעילות של העסק שלהם. כאן בדיוק אנו נכנסים לתמונה, הפעילות שלנו היא הרבה מעבר לפעולה של עורך דין "קלאסי". בפעילות זו בא לידי ביטוי הניסיון הרב שלנו בשיקום והבראת חברות. במהלך השנים טיפלתי כבעל תפקיד בהפעלה והבראה של עשרות חברות בתחומים שונים. מהתזמורת הסימפונית ירושלים, דרך הבראה של קבוצות הכדורגל, הפועל באר שבע, הפועל פתח תקווה והפועל חיפה ועד עסקים עם נדל"ן חובק עולם בחברה הציבורית ב.ס.ר אירופה וכמובן עוד הרבה חברות בתחומי עיסוק שונים. הניסיון הזה בהבראה ושיקום חברות יחד עם שליטה מוחלטת בהוראות החוק והאפשרויות המשפטיות לגיבוש הסדרי חוב, מבטיחים את השירות הטוב ביותר שעסק שנקלע לקשיים צריך כדי לצאת מהמשבר. לראות "מוסד היסטורי" כמו התזמורת הסימפונית ירושלים, שנקלע לחדלות פירעון אחרי 70 שנה ולאחר הליך הבראה שניהלתי, מחזיר את מרבית החובות ויוצא לדרך חדשה והוא פעיל כבר עשר שנים לאחר הליך הבראה, זו הצלחה. כך גם לבצע תוכנית שיקום והבראה לקבוצת פאר כמו הפועל באר שבע שנקלעה לקשיים בגלל משבר הקורונה, ותוך כדי הליך הבראה (ללא בית המשפט) לזכות בגביע המדינה ולהגיע לשלב הבתים בליגה האירופית זו הצלחה וסיפוק גדול".
עו"ד מור נרדיה: "הרבה מאוד בעלי עסקים שנקלעו למשבר מאמינים שעוד קצת והגרוע מכל יחלוף, למרות שהבור הולך ומעמיק. מסתבר שתמיד יש לבעלים סיבות להיתלות בהן: משבר הקורונה חלף ואנשים יקנו יותר, תיכף מגיעים החגים ותהיה עליה במכירות, יש צפי ששער הדולר יתחזק וכו'. למעשה בעלי עסקים מתקשים להודות, אפילו בפני עצמם שהעסק שהם טיפחו משך שנים, עומד בפני קריסה.
שירות טוב ללקוח פירושו שיקוף המצב ללקוח לאחר ניתוח הנתונים, ליווי הלקוח ומתן הנחיות ברורות וכלים כיצד עליו לנהוג – למשל תיאום וליווי של הלקוח בפגישות יזומות מול נותני האשראי, הנחיות בדבר איסור העדפת נושים, לא להתפתות ליטול הלוואת חוץ בנקאיות בריביות נשך, וכו'.
הצלחה עם לקוח היא קודם כל הפנמה של הלקוח את המצב ויציאה משותפת לדרך בלב שלם – בין להליכי התייעלות והסדר ובין הבנה שלעסק אין תקומה ועדיף לחתוך הפסדים ולהביאו לידי סגירה ופירוק".
פרופ' דוד האן: "שירות טוב ללקוח הוא שירות אשר מסייע לעסק לשמור על קיומו, תוך מזעור ההתנצחויות וההתנגשויות בנושים ותוך העצמת ההידברות העניינית והקונסטרוקטיבית מולם. כלומר: (1) הדרכה ללקוח כיצד יש לפעול, אילו פעולות לנקוט וליזום ומאילו פעולות להיזהר ולהימנע; (2) הדרכה משפטית ללקוח על הערוצים השונים האפשריים לשם חילוץ העסק ממשבר החובות שהוא חווה; ו-(3) ליווי הלקוח מול נושיו, במודוס מייצב ומאזן, תוך פתיחות מרבית וקשר רציף עם הנושים לכל אורך הדרך. הגעה להסדרים והבנות עם הנושים, מחוץ לבית המשפט או בתוך בית המשפט, באופן שיאפשר לשמור על קיומו של העסק לאורך זמן, להבריאו - בדגש על מיקודו במערכים הרווחיים של העסק - ולארגן מחדש את מבנה ההון הפיננסי שלו (לרוב, תוך הקטנה של מינופו - deleveraging) - זו הצלחה".