סגור

העבודה מהבית מצמצמת פקקים? בממשלה סקפטיים

החל מהשבוע שעבר, עם התפשטות האומיקרון והמעבר של חברות רבות בשוק הפרטי והציבורי למתכונת של עבודה חלקית מהבית, נרשמה ירידה משמעותית בעומס בכבישים. למרות הנתונים ומחקרים תומכים, בממשלה לא משוכנעים שזה פתרון טוב

התפשטותו המהירה של וריאנט האומיקרון הובילה לכך שחברות פרטיות וממשלתיות רבות עברו חזרה למתכונת של עבודה חלקית מהבית.
במקביל, החלו להגיע בשבוע האחרון דיווחים מהשטח על הקלה בעומס בכבישים, ואלו מגובים גם בנתונים.
חברת ווייז החלה לשתף נתונים על היקף הנסועה בישראל ממרץ 2020 - פרוץ משבר הקורונה. לפי נתוני החברה, בחצי השנה האחרונה היקף הנסועה בישראל היה גבוה יותר בכ־20% מאשר בתקופה לפני פרוץ המשבר (פברואר 2020).
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
שרת התחבורה מרב מיכאלי
(אביגיל עוזי)
לעומת זאת, בימים ראשון ושני השבוע היתה ירידה משמעותית בהיקף הנסועה בתל אביב ובירושלים, כשבשתי הערים העומס היה נמוך יותר מאשר לפני פרוץ משבר הקורונה: ביום שני בתל אביב נרשמה ירידה של 23% לעומת הממוצע בחצי השנה האחרונה, ובירושלים נרשמה ירידה של 22%. סך הכל בארץ נרשמה ירידה ממוצעת של כ־11%.
לפי נתיבי איילון, ביומיים האחרונים נרשמה ירידה של כ־25%-20% במשך זמן הנסיעה בכביש 20.
עם זאת, מסתמן שהיקף הנסועה לא ירד רק ברכב הפרטי. לפי נתוני אפליקציית רב־פס של חברת הופ־און, בשלושת הימים הראשונים של השבוע הנוכחי ניכרה ירידה משמעותית בשימוש בתחבורה הציבורית לעומת השבוע שעבר, כשבתל אביב נרשמה ירידה של 10.3%, ובירושלים ירידה של 6.3%. עם זאת, אין יכולת להפריד בין ירידה בשימוש שנובעת מעבודה מרחוק לעומת כזו שנובעת מחשש הידבקות בתחבורה הציבורית.
עדיין מוקדם מדי כדי שיהיה ניתן להצביע על מגמה, אך דווקא הגל החמישי, שכרגע לא מאופיין בסגרים או במגבלות מחמירות על נוכחות פיזית במרחב, יכול לשמש כניסוי טבעי להשפעת העבודה מרחוק על הנסועה והעומס בכבישים. אחת התוצאות הלא־מתוכננות של עבודה מרחוק שנוצרה בעקבות הסגרים והמגבלות בשנת 2020 היתה הקלה משמעותית בעומס בכבישים.
לפי בחינה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, היקף הנסועה לכל ק"מ כביש בישראל ירד בשנת 2020 ל־2,711 מיליון ק"מ לעומת 3.155 מיליון ק"מ בשנת 2019 - ירידה של 14% שמבטאת חזרה לרמת העומס שהיתה בשנת 2013. עם זאת, נתונים אלו הושפעו באופן ישיר ממגבלות התנועה, ולכן אינם מהווים השפעה של עבודה מרחוק בלבד.
תועלת של 1.2 מיליארד שקל
באפריל 2020 התפרסם מחקר שעסק ביישום מדיניות עבודה מרחוק בישראל שנערך על ידי האגודה הישראלית לאקולוגיה ומדעי הסביבה ובשיתוף פעולה עם משרד התחבורה וגופים נוספים. לפי המחקר, לעבודה מרחוק יש פוטנציאל לתועלת משקית רבה בהקשרים תחבורתיים, סביבתיים וחברתיים.

2 צפייה בגלריה
אינפו עבודה מהבית יכולה להיות חלק מהפתרון לעומס בכבישים
אינפו עבודה מהבית יכולה להיות חלק מהפתרון לעומס בכבישים
עבודה מהבית יכולה להיות חלק מהפתרון לעומס בכבישים

באופן ספציפי, המחקר מצא כי התועלת הארצית הממוצעת של עבודה מרחוק ניתנת להערכה בכ־80 שקל ליום עבודה לאדם יחיד, מחצית מהסכום בעקבות חיסכון בזמן ובעלויות הנסיעה של העובד, ומחציתו מן התרומה להקלת העומס בדרכים. נתונים אלו משקפים מצב שלפיו כי אם חצי מיליון עובדים במשק יעבדו יום בשבוע מהבית, אז התועלת התחבורתית השנתית צפויה להיות 1.2 מיליארד שקל. החוקרים גם קבעו כי ישנה "הסכמה רחבה" כי עבודה מרחוק מגדילה את היכולת של שוק העבודה לפעול במסגרת תשתית הכבישים הקיימת. כותבי המחקר ממליצים לממשלת ישראל לקדם תוכנית לאומית לעידוד עבודה מרחוק, שתתמרץ את המגזר הציבורי לאמץ עבודה חלקית מרחוק. החוקרים לא חשבו שיש להתערב בהחלטות הניהוליות במגזר הפרטי.
אחד החוקרים שחתומים על המחקר הוא פרופ' ערן בן־אליא, מומחה לתחבורה חכמה מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן־גוריון. בשיחה עם "כלכליסט" התייחס בן־אליא למצב שאליו הגענו לפני הגל החמישי: "זה במידה מסוימת חזר אחורה, עם חזרה לעבודה ממקום העבודה הקבוע מה שהביא לעלייה בתנועה, אבל במקביל נותר פחד משימוש בתחבורה ציבורית בגלל החשש מהדבקה. זה שיווי משקל מאוד גרוע והתוצאה התבטאה בהחרפה בעומסים". עוד הוא הוסיף, כי עבודה מרחוק אינה הפתרון האולטימטיבי לפקקים, אבל "צריך לעודד את זה באותם סקטורים שניתן".
גם מחקרים עדכניים יותר, שבחנו בעיקר ערים בארה"ב ובבריטניה, משקפים כי לעבודה מרחוק יש השפעה מרסנת על העומס בכבישים. מחקר אחד שפורסם לאחרונה מצא כי עבודה מרחוק הובילה לצמצום של בין 10% ל־40% בעומס התנועה הנוכחי במרכזי הערים של לונדון, ניו יורק, לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו. מחקר אחר מצא כי עבודה מרחוק מצמצמת את העומס באופן שולי בלבד וכי העובדים עדיין נוסעים בשעות העומס לסידורים אחרים.
בתקופה האחרונה התגבש צוות בין־משרדי של משרדי התחבורה, האוצר וראש הממשלה במטרה לספק פתרונות יצירתיים ומיידיים למשבר העומס בכבישים. מי שמוביל את הצוות הבין־משרדי הוא עילם שגיא, המשנה למנכ"לית משרד התחבורה. ל"כלכליסט" נודע כי במשרד התחבורה לאו דווקא רואים את העבודה מרחוק כפתרון לעומס בכבישים, וזאת למרות המחקר שהם היו שותפים לו וקבע כי יש לכך השפעה.
שאלת האפקטיביות
גם באגף תקציבים באוצר סקפטיים לגבי האפקטיביות של עידוד עבודה מרחוק. אחת הסיבות לסקפטיות הממשלתית היא תופעה שנקראת "ביקוש מושרה". תופעה זו מתארת מצב שבו כמות המכוניות בכביש מצטמצמת והוא הופך לכביש פנוי, וכתוצאה מכך מגיעות מכוניות אחרות שמנצלות את היעדר העומס בכביש זה. יש הטוענים שתופעה זו מחריפה בעקבות אפליקציות דוגמת ווייז שמנתבות את התנועה לכבישים פחות עמוסים.
גם אם האפקטיביות של עידוד עבודה מרחוק עדיין אינה ברורה עד הסוף וגם אם מדובר בכלי שנותן מענה חלקי לבעיית העומס בכבישים, עדיין מדובר בכלי שכולל אפקטיביות תחבורתית וסביבתית כלשהי והעלות שלו אפסית.
הממונה על השכר תומך
נכון לעכשיו, האגף הממשלתי היחידי שכן תומך בהעמקת העבודה מרחוק באופן אקטיבי זה הממונה על השכר, האגף במשרד האוצר העוסק בנוהלי העבודה במגזר הציבורי. בממונה על השכר מודים כי בשלב זה הם עדיין בפיילוטים שבוחנים את העניין וכי בשלב זה הם לא מעודדים ולא מנסים לכפות מעבר לעבודה מרחוק, אלא רק לאפשר. עם זאת, גורמים באגף אומרים כי ההחלטה על מדיניות מכוונת ומתמרצת תיתכן בהמשך "ושבינתיים אנחנו מאפשרים וזה נראה חיובי מאוד".