סגור
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו. היועמ"שית דורשת ועדת איתור
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו. היועמ"שית דורשת ועדת איתור (צילומים: יואב דודקביץ , ענבל מרמרי )

עתירה לבג"ץ: לבטל את החלטת הממשלה בעניין מינוי נציב שירות המדינה

מכון ברנדייס ומרכז מנור עתרו נגד החלטת הממשלה שלפיה נציב שירות המדינה ייבחר על ידי ראש הממשלה. העותרים: "המתווה שאומץ בהחלטת הממשלה הוא פסול מעיקרו. מדובר בהליך פרוץ וחשוף לפוליטיזציה"; השופט יצחק עמית: הממשלה תשיב תוך 7 ימים לעתירה

מכון ברנדייס לחברה, לכלכלה ולדמוקרטיה ומרכז מנור עתרו היום לבג"ץ בעקבות החלטת הממשלה מיום ראשון בנוגע להליך מינוי נציב שירות המדינה הבא.
שרי הממשלה אישרו בישיבת הממשלה בתחילת השבוע פה אחד את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות בעצמו את נציב שירות המדינה. לפי ההצעה, המינוי יאושר בוועדה המייעצת למינויים בכירים לשירות המדינה (ועדת גרוניס), ולא על ידי ועדת איתור, שאמורה לבחון את יכולותיו המקצועיות של המועמד שיהיה אחראי על אחד התפקידים החשובים והרגישים ביותר במדינה, האמון על כלל משרות השירות הציבורי.
ההחלטה התקבלה למרות התנגדות חד־משמעית מצד היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה. בהודעה שפורסמה מטעם היועמ"שית עוד לפני הדיון נכתב כי "יש מניעה לקדם את הצעת ראש הממשלה לכך שנציב שירות המדינה ימונה על ידיו באופן אישי ופוליטי, ללא בדיקה מקצועית של כישורים מקצועיים והתאמה. יש לקבוע הליך תחרותי פתוח לבחירת נציב שירות המדינה כדי לאפשר למועמדים מתאימים להתמודד על התפקיד".
בעתירה של שני הארגונים נכתב כי "החלטת הממשלה התקבלה בניגוד (שלא לומר בהתרסה) לחוות דעתה המשפטית של היועצת המשפטית לממשלה שהיא הפרשנית המוסמכת של הדין כלפי הרשות המבצעת. כל עוד לא פסק בית המשפט אחרת, פירושה את הדין משקף את המצב המשפטי, ופירושה זה מחייב את הרשות המבצעת. עמדה זו יצוקה בעשרות שנות פסיקותיו של בית משפט זה".
לטענת העותרים, "המתווה שאומץ בפועל בהחלטת הממשלה הוא פסול מעיקרו. מדובר בהליך פרוץ וחשוף לפוליטיזציה עוד יותר מההליך הנוכחי. הוועדה למינויים בכירים בוחנת ככלל עניינים הנוגעים לטוהר מידות, ולא את מידת ההתאמה המקצועית של המועמד, בשונה מהמצב כיום. מדובר בוועדה אשר בידיה סמכויות ויכולות בחינה מוגבלות, ואף הרכב הוועדה מעניק משקל רב לחברים שמונו על ידי גורמים פוליטיים. מדובר אפוא בנסיגה ביחס להליך המינוי הנוכחי, שבעצמו מעורר חשש גדול לפוליטיזציה".
עוד נכתב כי לנציב שירות המדינה יש תפקיד מרכזי ביותר בעיצוב מבנה הממשל והמשטר בישראל, "וככזה יש לראות בו שומר סף מרכזי וחיוני בכל הקשור להבטחת המקצועיות, העצמאות וטוהר המידות של ממלאי תפקידים שונים בשירות הציבורי. עד עתה, הסדרת דרך הבחירה והמינוי של נציב שירות המדינה עמדה בסתירה מהותית מוחלטת לחשיבות ולרגישות הרבה של תפקיד נציב שירות המדינה ולצורך להבטיח את עצמאותו".
השופט יצחק עמית הורה לממשלה וליועמ"שית להשיב תוך 7 ימים לבקשת מכון ברנדייס ומרכז מנור לתת צו ביניים שיעצור את הליך מינוי נציב שירות המדינה.