סגור
שריפה ב קיבוץ הגושרים אחרי ירי של ה חזבאללה חיזבאללה
שריפה אחרי הפגיעה אתמול בקיבוץ הגושרים שבה נהרג אזרח (צילום: אפי שריר )

בתים, מכוניות ומטעים: יישובי גבול הצפון ספגו כ-1,170 מקרי נזק מירי מתחילת המלחמה

ירי הרקטות, טילי הנ"ט וכטב"מי הנפץ הבלתי פוסק של חיזבאללה גבה אתמול את חייו של אזרח בקיבוץ הגושרים. נתוני מינהלת "אופק צפוני" מספקים הצצה לנזקים מאז 8 באוקטובר בחבל ארץ זה שהופקר בידי המדינה

אתמול בצהריים, בעת מתיחות שיא בצפון וציפייה לתגובה ישראלית נגד חיזבאללה בלבנון על הרג 12 הילדים והנערים במג'דל שמס ופציעתם של עוד עשרות בשל פגיעת רקטה כבדה בסוף השבוע, הוועדה לחיזוק הנגב והגליל של הכנסת קיימה בעכו ישיבה מיוחדת על קריסתם של עסקים בגליל ובריחתם של אחרים מאזור המלחמה שהופקר בידי המדינה, למקומות בטוחים יותר.
במשך שעה ארוכה ראשי רשויות מקומיות בגליל ונציגי משרדי הממשלה דיברו על הצורך הבהול להקצות משאבים לשיקום הצפון ולביסוס כלכלת הגליל ביום שאחרי הלחימה. באותה העת, השטח שלח להם תזכורת כואבת לכך שהסיפור של הצפון עם חיזבאללה אפילו עוד לא התחיל. אזעקות רבות הופעלו בכל רחבי אצבע הגליל, מקץ דקות אחדות התקבלו דיווחים ראשונים על בן משק בקיבוץ הגושרים שנהרג מפגיעת רקטה. ברחבי הגליל העליון פרצו שריפות, נפילות נוספות היו במושב בית הילל הסמוך.

3 צפייה בגלריה
קיבוץ הגושרים אחרי ירי של ה חזבאללה חיזבאללה
קיבוץ הגושרים אחרי ירי של ה חזבאללה חיזבאללה
קיבוץ הגושרים אחרי ירי של חיזבאללה
(צילום: אפי שריר )

מאז הטבח במג'דל שמס ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי הבטיחו תגובה ישראלית כואבת לחיזבאללה, והשתהו כמה ימים עד שאמש תקף צה"ל את יועצו של נסראללה, חאג' מוחסן, בביירות, לא בלי החשש מהסתבכות במלחמה אזורית בזמן שהזירה העיקרית שלה עדיין נמצאת ברצועת עזה. זאת, בזמן שמתחילת הלחימה כ־62 אלף מתושבי היישובים הסמוכים לגבול עם לבנון פזורים במאות אתרים ברחבי הארץ ופליטים בארצם.
לפי נתונים עדכניים של מינהלת "אופק צפוני" של משרד הביטחון שפועלת ביישובים שנמצאים בקו של עד 9 ק"מ מהגבול עם לבנון מאז תחילת הלחימה ב־8 באוקטובר נרשמו ביישובים אלה 1,170 מקרי נזק בעקבות פגיעות של רקטות, כטב"מי נפץ וטילי נ"ט ששיגר חיזבאללה.

3 צפייה בגלריה
קיבוץ הגושרים אחרי ירי של ה חזבאללה חיזבאללה
קיבוץ הגושרים אחרי ירי של ה חזבאללה חיזבאללה
קיבוץ הגושרים אחרי ירי של חיזבאללה
(צילום: אפי שריר )

במאות מקרים היקף הנזק לא ברור, בשל קשיי גישה של שמאים ליישובים החשופים באופן קבוע לירי מהכפרים בדרום לבנון. מדובר בעיקר במטולה, מנרה וערב אל עראמשה. 70% מכלל מקרי הנזק הם במבני מגורים, למעלה מ־15% במבני ציבור ובשאר המקרים מדובר בנזק לתשתיות וחקלאות.
בראש מינהלת אופק צפוני עומד תא"ל (במיל') דוד סויסה והיא אמונה על שיפור רכיבי ביטחון ביישובים, כמו מיגון, ציוד כיתות כוננות ושיקום נזקים לתשתיות. 23% מכלל הנזק לתשתיות נגרם מפעילות של צה"ל, שנפרס עם תחילת הלחימה בתוך היישובים ובשדות החקלאיים המשמשים אותם.
אף שהאש של חיזבאללה לא פוסחת על רמת הגולן, היישובים בה לא מקבלים מענה מהמינהלת של משרד הביטחון. "מבחינת המדינה קצרין נמצאת בגבול שבין שוויץ לאיטליה", אמר אתמול ראש מועצת קצרין יהודה דואה במסגרת הדיון המיוחד של הוועדה לחיזוק הנגב והגליל. "כל החלטת ממשלה שמתקבלת ביחס לצפון, לא כוללת אותנו ולא מאפשרת לנו שיפוי כלשהו".
את עיקר האש של חיזבאללה מושכים בסיסי צה"ל ברמת הגולן. על פי הערכות, הרקטה הכבדה שחיזבאללה שיגר בשבת כוונה למוצב צבאי אך נפלה במגרש הכדורגל במג'דל שמס. לפני כשלושה שבועות רקטה שכוונה ככל הנראה לבסיס נפח ברמה החטיאה, פגעה במכונית נוסעת שחלפה בסמוך והרגה את נועה וניר ברנס, הורים לשלושה, מקיבוץ אורטל. "הצרכים רבים אבל המדינה לא כוללת אותנו בתוכניות הסיוע שלה, כי מבחינתה קצרין היא לא ישוב בקו העימות", אמר דואה לכלכליסט. "את הציוד לכיתת הכוננות לא קיבלנו מהצבא, אלא מתרומות. אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים, בעצמנו".
גורם ביטחוני אמר לכלכליסט כי שר הביטחון גלנט ומנכ"ל משרדו אייל זמיר בוחנים בימים אלה את הרחבת המנדט של אופק צפוני גם ליישובי רמת הגולן, כשהחסם המרכזי שמנע זאת עד כה - תקציבי.
עוד רוחות המלחמה בצפון מתחזקות, נציגי רשויות המדינה שהופיעו בישיבת הוועדה לחיזוק הנגב והגליל דיווחו על מחסור בכוח אדם שיטפל בפניות הרבות של תושביו. "לא ידענו כמויות כאלה", סיפר רועי מקוב, נציג רשות המסים. "מתחילת המלחמה התקבלו אצלנו למעלה מ־42 אלף תביעות על נזק ישיר, ומעל 550 אלף תביעות על נזק עקיף ברחבי הארץ. אנחנו עושים את המיטב בלי שהגדילו לנו את כוח האדם". דברים ברוח דומה אמרה גם מנהלת סניף הביטוח הלאומי בעכו, הדס שדה. "אנחנו זקוקים לעזרה, לאנשים שיבואו ויתנו יד כי בלי משאבים וכוח אדם השירות לתושבים עלול להיפגע. צריך תקנים נוספים, שעות נוספות, עוד רופאים לוועדות הרפואיות", אמרה.


בשבועות האחרונים הממשלה אישרה, באיחור של למעלה משמונה חודשים מתחילת המלחמה, את מינויו של מפקד חיל הים לשעבר האלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום לפרויקטור לאזור הצפון שיפעל ליישום תוכנית בהיקף של כמה מיליארדי שקלים לחיזוק היישובים באזור. בינתיים הוא בעיקר לומד את השטח, מדבר עם ראשי הרשויות המקומיות וממפה פערים.
עם כל אלה, כשהממשלה משתהה במהלכיה מול חיזבאללה ומפקירה את הגליל זה כמעט עשרה חודשים לאש יום יומית מכיוון לבנון, משבר האמון של תושביו עם רשויות המדינה ידרוש שיקום מהיר כתנאי לחזרתם של תושביו המפונים לבתיהם, כמו גם מיזמים בתחום הפודטק. אותם מיזמים נחשבו בשנים האחרונות מנועי צמיחה ליישובי הגליל העליון אך בשל האש הבלתי פוסקת מנהליהם נאלצו להעתיק את פעילותם לאזורים אחרים ברחבי הארץ. ברשויות המקומיות בצפון חוששים שרבים מהם כבר לא ישובו.