סגור
מיכה מייקסנר ו מירי רגב
מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר ושרת התחבורה מירי רגב (צילום: אלעד גרשגורן, עמית שאבי)

פרשנות
לאחר התפטרות מנכ"ל הרכבת: משרד התחבורה נותר מחורר מתמיד

שורת בעלי תפקידים בכירים כמו ראש מינהל תשתיות צפויים לעזוב, ומנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר הצטרף לאחרונה לרשימה. כל העזיבות קשורות ישירות להתנהלות השרה מירי רגב ויובילו לקושי בקידום פרויקטים רכבתיים

אתמול (א') שלח מנכ"ל רכבת ישראל, מיכה מייקסנר אגרת לעובדי החברה הממשלתית בו הודיע כי החליט לסיים את תפקידו לאחר כארבע שנות כהונה. סביר להניח שהאגרת לא הפתיעה אף לא עובד אחד ברכבת. כיסאו של מייקסנר מתנדנד כבר יותר משנתיים, מאז שמונה משה שמעוני ליו"ר דירקטוריון החברה הממשלתית על ידי מירי רגב בקדנציה הקודמת שלה כשרת התחבורה. התפטרותו של מייקסנר הגיעה אחרי אינספור נסיונות הדחה כושלים מצד היו"ר שמעוני שלא הצליח להזיז מתפקידו את המנכ"ל המוערך, אך בסופו של דבר מייקסנר החליט להניח את המפתחות בצד כאשר הבין שאין לו יותר פרטנרים במשרד התחבורה, ושבכל מקרה לא יצליח לעבוד ולקדם את הרכבת ללא גיבוי מצד השרה והיו"ר.
הניסיונות להדיח את מייקסנר החלו עם מינוי משה שמעוני ליו"ר דירקטוריון רכבת ישראל בסוף שנת 2020 על ידי שרת התחבורה דאז (והיום) מירי רגב. היא מעולם לא הסתירה כי היא אינה מעוניינת שמייקסנר יישאר בתפקידו, ושמעוני שמעולם לא הסתדר עם מייקסנר ברמה האישית וביקש לקדם מינוי של מנכ"ל חדש שהוא בוחר ניסה לספק לרגב את הסחורה ללא הצלחה. ניסיונותיו להדיח את מייקסנר נתקלו פעם אחר פעם באופוזיציה פנימית בממשלה וברכבת, וזאת בין השאר מפני שהדרג המקצועי באוצר, ברשות החברות ובמשרד התחבורה היו מרוצים מתפקודו כמנכ"ל. לפני פסח נעשה ניסיון הדחה נוסף מצד שמעוני, אך גם זה לא צלח מפני שלא הצליח להשיג רוב להדחה בדירקטוריון ומפני שגם הפעם האוצר ורשות החברות התנגדו. עם זאת, במקביל לניסיונות ההדחה הפומביים התנהל ציר נוסף בין מייקסנר, שמעוני והאוצר – ובסופו של דבר החליט מייקסנר כי עדיף לסיים ולא להמשיך להיאבק ביו"ר ובשרה.
עזיבתו של מייקנסר את הרכבת צפויה לקרב בין החברה הממשלתית למשרד התחבורה של רגב, וזאת לאחר שנים בהן רגב "התעללה" בחברה ולקחה ממנה פרויקטים והעבירה אותם לחברת נתיבי ישראל. נכון לעכשיו, מייקסנר צפוי לסיים תפקידו באוקטובר ובכך יסכם קדנציה של ארבע שנים וארבעה חודשים. ההישג שמזוהה יותר מכל עם מייקסנר הוא קידום פרויקט חשמול מסילות הרכבת שהיה בקיפאון עם כניסתו לתפקיד. ב-2019 הוערך כי פרויקט החשמול יסתיים רק ב-2030, אך כיום כבר יותר מ-60% ממסילות הרכבת מחושמלות וההערכה המעודכנת היא שהפרויקט יושלם עד 2025. כמו כן, במהלך כהונתו של מייקסנר נחתמה תוכנית חומש לפיתוח הרכבת בסכום של 46 מיליארד שקל, הסכם הפעלה עם המדינה שמסדיר את ההיבטים התפעוליים והפיננסיים של הרכבת בהיקף של 16 מיליארד שקל, והסכם קיבוצי עם עובדי הרכבת שהוביל לסיומו של סכסוך עבודה מתמשך בן חמש שנים.
יו"ר דירקטוריון הרכבת שמעוני צפוי לקדם במהרה ועדת איתור שתמנה מנכ"ל חדש לרכבת. סמנכ"לים ברכבת צפויים להתמודד על התפקיד, ומלבדם עלה שמו של מועמד נוסף – בועז הירש, מנכ"ל החברה הממשלתית לשירותי סביבה ששמעוני היה היו"ר שלה לפני שמונה לדירקטור ברכבת. שמעוני היה רוצה לראות את הירש שהיה סמנכ"ל נוסעים ברכבת ומנכ"ל שירות התעסוקה בתור המנכ"ל החדש, אך סביר להניח כי שמותיהם של מועמדים חדשים יצטרפו בהמשך כמו גם אלו שאנשיה של השרה רגב יבקשו לקדם.
לאחר התפטרותו של מייקסנר, הצמרת המקצועית של משרד התחבורה בכל הקשור לעולם המסילות והרכבות נותרת מחוררת מתמיד. משרד התחבורה מתנהל בחודשים האחרונים ללא ראש מינהל תשתיות וזאת לאחר שהשרה רגב סירבה שראש המינהל הקודם שי קדם ימשיך בתפקידו. אליאס מטר שמכהן כמנהל אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה אמור לסיים את תפקידו בשבועות הקרובים, וגם מנהל רשות התחבורה הציבורית הארצית רן שדמי הודיע כי הוא לא מתכוון להמשיך בתפקידו. כל העזיבות, שכולן קשורות באופן ישיר להתנהלות השרה, יובילו לכך שמשרד התחבורה יתקשה מאוד לקדם פרויקטי תחבורה רכבתיים ובעיקר את פרויקט הדגל ששרת התחבורה מדברת עליו יומם ולילה – הרכבת המהירה לאילת ולקריית שמונה.