פרסום ראשוןהתאחדות התעשיינים למיכאלי: הפעילי רציפים נוספים או שננקוט בהליכים משפטיים
פרסום ראשון
התאחדות התעשיינים למיכאלי: הפעילי רציפים נוספים או שננקוט בהליכים משפטיים
ההתאחדות שיגרה לשרת התחבורה ולראש רשות הספנות והנמלים יגאל מאור מכתב ובו ציינה כי הימנעות מהחלטה היא פגומה ופוגענית: לדבריה, שני רציפים לפחות עומדים כרגע ללא שימוש והם פנו למדינה פעמים רבות בבקשה שתתערב, עוד בתקופת רגב, אולם דבר לא נעשה; זאת למרות הקלה משמעותית בפקק בנמלים
התאחדות התעשיינים שיגרה היום (ד') מכתב לפני נקיטת הליכים משפטיים לשרת התחבורה מרב מיכאלי ולראש רשות הספנות והנמלים יגאל מאור.
במכתב מבקשים משרת התחבורה "להחליט לאלתר" להפעיל שלושה רציפים בחיפה לפעילות נמלית או לחילופין "לנקוט כל פעולה ממשית שתוביל למניעת עומס תחבורתי כבד בנמלי ישראל".
במידה וההחלטה הזו לא תתקבל, "ולא תיפול על אוזניים כרויות" תאלץ התאחדות התעשיינים לפנות לערכאות המשפטיות לקבלת מזור, כך לשון המכתב. לפי ההתאחדות, הימנעות מהחלטה כאשר בידי הרשויות המנהליות הן הסמכות והן הפתרון לבעיה, היא החלטה פגומה, פוגעית ובלתי סבירה בעליל.
הרציפים שהתאחדות התעשיינים מבקשת שיופעלו הם רציפים 7 ו-8 בנמל המפרץ ואת רציף הדלקים הסמוך, כולם עומדים כרגע ריקים וללא שימוש. המדינה, באמצעות חברת נמלי ישראל (חנ"י) שמחזיקה בתשתיות הנמלים, שומרת לעצמה את הזכות להפעיל אותם בהמשך בעזרת הענקתם למפעילים קיימים דוגמת מספנות ישראל או נמל המפרץ או למפעיל חדש.
במכתב נטען כי המשבר בנמלים גורם לנזק ממשי למשק הישראלי וכי הייבוא וגם הצריכה הפרטית עלולה להיפגע. עוד נכתב כי הפגיעה המוערכת בייצוא ברבעון הראשון של 2021 עמדה על כ-16 מיליון שקל ביום במונחי תוצר והפגיעה בייבוא ב-10 מיליון שקל במונחי תוצר.
במכתב של התאחדות התעשיינים נכתב כי בהתאחדות פנו פעמים רבות למדינה בבקשה שתתערב, עוד בתקופת כהונת שרת התחבורה הקודמת מירי רגב. לפני מספר חודשים פורסם בכלכליסט כי רון תומר, יו"ר התאחדות התעשיינים, שלח מכתב למנכ"ל האוצר רם בלינקוב ולמנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, ובו פתרונות שונים למשבר.
מלבד הגדלת כוח האדם, תומר הציע כבר אז להשתמש בארבעה רציפים שונים בחיפה לטובת פריקת מטענים, ואלו כוללים את רציף הדלקים, רציפים 7 ו-8 ורציף קישון מזרח. תומר הציע גם לגבש צוות מקצועי שיכיל מספר רב של גופים לטובת בחינת פתרונות נוספים לצמצום העומסים בנמלים.
המכתב של ההתאחדות מגיע דווקא לאחר הקלה משמעותית בפקק בנמלים, כאשר בשבועות האחרונים הפקק צומצם מ-70 אוניות לכ-30 אוניות. היום עומדות מחוץ לנמלי ישראל 25 אוניות בלבד וגורמים ממשרד התחבורה סבורים כי הם מנהלים את המשבר היטב וכי המספרים הנוכחיים מהווים התקדמות משמעותית. לפני מספר ימים פורסם בכלכליסט כי במשרד התחבורה תומכים בהשארתם של העובדים הזמניים בנמל אשדוד מפני שאלו משפיעים על ירידת התור התפעולי בנמל לטובה.