סגור
Dun's 100

איך עוברים ממיתון לצמיחה?

אודה ואתוודה: כשקראתי את כותרות אמצעי התקשורת בעקבות הורדת הדירוג של ישראל על ידי חברת מודיס', הייתי בטוח לרגע שאני חי במדינת העולם השלישי דוגמת בנגלה דש או קונגו קינשאסה.
הכותרות "בישרו" אודות התדרדרות במדרון של המשק הישראלי, מיתון חסר תקדים משולב באינפלציה, עלייה תלולה של הגרעון לכדי11 אחוזים, עלייה תלולה בריבית שיהיה עלינו לשלם עבור הלוואות, ירידה תלולה ברמת החיים ושורה של גזירות כלכליות ממשמשות ובאות.
ובכן, כאיש נדל"ן במשך עשרות רבות של שנים, המעורה היטב בכלכלת ישראל, אינני מזלזל כלל ועיקר בהורדת הדירוג השנייה ברציפות של מודיס', קל וחומר כשמדובר בהורדת דירוג כפולה. גם איננו מזלזל בכך שהמלחמה המתמשכת עלתה לנו עשרות רבות של מיליארדים שאת חלקם הגדול תשלם ארה"ב הדוד סאם מאמריקה ושיהיה צורך לנקוט בשורה ארוכה של פעולות על מנת ל"סתום" את החור בתקציב.
אולם, וזה אולם גדול, מכאן ועד לתרחישים הפסימיים האפוקליפטיים, ולכך שרחמנא ליצלן שאנו או טו טו צפויים לדירוג "זבל", הדרך עוד ארוכה ורבה ולטעמי פעולות נכונות שינקטו על ידי קברניטי כלכלת ישראל, יוכלו בהחלט לייצב את כלכלת ישראל ואף לעבור ל-mode של צמיחה כבר במהלך השנה הקרובה.
אתחיל בכך שיש בהחלט משמעות רבה להעברה מיידית של תקציב המדינה לשנה הקרובה. תהיה לכך גם משמעות כלכלית וגם משמעות תודעתי רבה על סוכנויות הדירוג.
1 צפייה בגלריה
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים
רוני מזרחי
(צילום: מנחם עוז)
לעניות דעתי יש בהחלט מקום לייעל את פעילות משרדי הממשלה, למזג משרדים עודפים, לקצץ בפקידות מיותרת ולשים יותר ויותר דגש על התמקצעות.
דוגמא מובהקת לכך הינה משרד הבינוי והשיכון שאמור יהיה להיות קטר מוביל באותה התאוששות, אך לא יהיה מסוגל לבצע זאת ללא שר שיכון מקצוען שיעמוד בראשו.
בד בבד לקיצוץ וייעול במשרדי הממשלה, זאת תוך הפחתה מינימלית ככל האפשר ברמת השירותים לאזרחים, על מקבלי ההחלטות לגלות יצירתיות רבה הרבה יותר בהתנעת הפעילות במשק.
ענף הנדל"ן לבדו מפרנס בשיא הפעילות שלו מאות אלפי בתי אב(!) ועל כן כל השקעה שתבצע הממשלה במינופו מחדש, כולל גיוס 80 אלף עובדים מקצועיים ממדינות דוגמת סין, תעניק תמורה כפל כפליים.
התרעתי בעבר רבות, והנני מתריע ביתר שאת, כי הותרת ריבית גבוהה לא רק שאינה מסייעת לכלכלת ישראל, אלא אף בולמת אותה, מייצרת לחצים אינפלציוניים לאור אי הוודאות בשוק, מייקרת שלא לצורך את מחירי הדיור, המזון וכלל המוצרים ומונעת צמיחה.
ברור בעליל כי הורדה דרסטית של הריבית, לרמה של 3%-5%, דווקא היא עשויה בהחלט להתניע מחדש את גלגלי המשק ולהוציא אותו מהקיבעון בו הוא נתון כיום.
הצעתי בעבר, והנני מציע שוב ביתר שאת, לשלב באופן מיידי סקטורים שאינם משולבים בשוק העבודה דוגמת מאות אלפי חרדים שישולבו בשכר הגון בתעשיות הביטחוניות ובכך כמובן יהיה לנו רווח כפול ומכופל, גם שגשוג מחודש של התעשייה הביטחונית וגם עלייה משמעותית בכוח הייצור ובצמיחה של המשק.
תחזית לאופק שלילי? - שטות גמורה בעיני, זאת משום שהמוניטין שצברה ישראל במהלך המלחמה האחרונה, ובמיוחד בלבנון ותימן ישביחו ללא ספק את הפוטנציאל של יצוא התעשיות הביטחוניות ובייחוד נשק חכם וטכנולוגיות מתקדמות יביאו למשק הישראלי עשרות מיליארדים מידי שנה ונהפוך למדינת ייצוא נשק וטכנולוגיה מהמובילות בעולם.
כאן אדגיש כי מדינת ישראל נהנית מנכס אדיר ובלתי מנוצל של גידול חסר תקדים של 2 אחוזים לשנה(!) באוכלוסייה שאם נתרגם אותה למספרים, נגיע לכ-200 אלף נפש בקירוב בשנה הנוכחית וחציית רף ה-10 מיליון ישראלים. גידול זה אמור לפתח בנוסף את הכלכלה ב- 2%-3% לפחות בשנה.
כל כלכלן מתחיל יאמר שנתון זה לבדו, אם יתורגם בפועל לגידול בתעסוקה, יוכל להביא לצמיחה מחודשת וחסרת תקדים של המשק הישראלי.
על קברניטי הכלכלה לנצל עובדה זאת, הן בהרחבת מעגלי התעסוקה למגזרים דוגמת החרדים, בד בבד לתגבור שילוב המגזר הערבי במשק וכן לגוון את ענפי התעסוקה. משבר ההייטק למשל, הוכיח שאסור לנו להסתמך רק על ענף אחד ושעלינו לייצר מנועי צמיחה בשוקה ארוכה של ענפים, כאמור בנדל"ן תיירות, תעשיות ביטחוניות וטכנולוגיות צבאיות ועוד.
לסיכום, הבאתי כאן בזעיר אנפין מספר דוגמאות ליכולת שלנו לצאת מהמיתון אל עידן חדש של צמיחה מחודשת. אין לי צל של ספק כי התגייסות נכונה ליעד זה של מקבלי ההחלטות בכלל וקברניטי הכלכלה בפרט, יביאו לתוצאות המקוות ויוכיחו לכולנו כי למרות הכול למדינת ישראל אופק חיובי ולא שלילי!
*כותב המאמר רוני מזרחי הוא יו"ר ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"